Sluta röka - hjälp!
Förmodligen helt fel forums-del men visste inte vart det bättre skulle passa in.
Jag är 21 år gammal och har rökt i ungefär 6 år. Jag har inte haft en enda tanke på att sluta tidigare men det senaste året har hela jag i princip förfallit samtidigt som jag kämpar med en depression.
Jag känner mig allmänt sjuk hela tiden med snuva och hosta, jag har fått mörka ringar under ögonen, hyn har blivit grå och torr och jag har fått förstorade porer med pormaskar och små linjer under ögonen och vid läpparna. Typiska rökar symptom helt enkelt. Och sen så är rökning så jävla äckligt, blir äcklad av lukten och mig själv varje gång jag röker och så har jag aldrig känns förut.
Om jag slutar röka, kommer min hy verkligen att bli bättre eller har jag sabbat mitt utseende för alltid? Hur var det för er när ni slutade röka, märkte ni en förbättring?
Och sen, hur fan lyckas man sluta röka? Jag vill verkligen och jag försöker nästan varje dag men cigaretterna är min tröst i livet, en kompis som alltid finns där. Jag röker när jag är ledsen, när jag är glad, när jag är arg och när jag har ångest (vilket jag nu har i princip hela tiden...). Hur länge kommer det att kännas jobbigt? Kommer min ångest att bli mycket värre? Ångesten jag har just nu ger mig nämligen redan självmordstankar (i dagens läge har jag dock inga som helst tankar på att verkställa dem!) och jag är livrädd för att den kommer att bli ännu värre.
Jag vill även gå ner ungefär 10 kg, har inte satt igång med det än men tänkte ta viktnedgången och rökningen i samma vända, går det eller kommer jag att gå upp i vikt även fast jag börjar äta nyttigt och röra på mig? Jag vill verkligen inte gå upp mer i vikt och jag har gått upp ungefär 20 kg redan, jag räknas fortfarande inte som överviktig men om det fortsätter i den här takten så är inte övervikten så långt borta...
Snälla ge mig tips & tricks på hur jag ska göra och vad jag ska tänka. Hur gick det för er när ni slutade röka och vad fick ni gå igenom som följd? Hur ser livet (och utseendet) ut idag?