• Anonym (-.-)

Sluta röka - hjälp!

Förmodligen helt fel forums-del men visste inte vart det bättre skulle passa in.

Jag är 21 år gammal och har rökt i ungefär 6 år. Jag har inte haft en enda tanke på att sluta tidigare men det senaste året har hela jag i princip förfallit samtidigt som jag kämpar med en depression. 

Jag känner mig allmänt sjuk hela tiden med snuva och hosta, jag har fått mörka ringar under ögonen, hyn har blivit grå och torr och jag har fått förstorade porer med pormaskar och små linjer under ögonen och vid läpparna. Typiska rökar symptom helt enkelt. Och sen så är rökning så jävla äckligt, blir äcklad av lukten och mig själv varje gång jag röker och så har jag aldrig känns förut.

Om jag slutar röka, kommer min hy verkligen att bli bättre eller har jag sabbat mitt utseende för alltid? Hur var det för er när ni slutade röka, märkte ni en förbättring?

Och sen, hur fan lyckas man sluta röka? Jag vill verkligen och jag försöker nästan varje dag men cigaretterna är min tröst i livet, en kompis som alltid finns där. Jag röker när jag är ledsen, när jag är glad, när jag är arg och när jag har ångest (vilket jag nu har i princip hela tiden...). Hur länge kommer det att kännas jobbigt? Kommer min ångest att bli mycket värre? Ångesten jag har just nu ger mig nämligen redan självmordstankar (i dagens läge har jag dock inga som helst tankar på att verkställa dem!) och jag är livrädd för att den kommer att bli ännu värre.

Jag vill även gå ner ungefär 10 kg, har inte satt igång med det än men tänkte ta viktnedgången och rökningen i samma vända, går det eller kommer jag att gå upp i vikt även fast jag börjar äta nyttigt och röra på mig? Jag vill verkligen inte gå upp mer i vikt och jag har gått upp ungefär 20 kg redan, jag räknas fortfarande inte som överviktig men om det fortsätter i den här takten så är inte övervikten så långt borta...

Snälla ge mig tips & tricks på hur jag ska göra och vad jag ska tänka. Hur gick det för er när ni slutade röka och vad fick ni gå igenom som följd? Hur ser livet (och utseendet) ut idag?

• Svar på tråden Sluta röka - hjälp!
  • Anonym (elcigg)

Jag skaffade en elcigg och har ersatt rökningen med den första tiden. Då är det fortfarande nikotin i men vattenånga så det är mycket bättre än vanliga cigg. Jag har rökt i kanske 4 år och är ungefär lika gammal som du. Jag slutade för kanske en månad sen och och vill inte börja röka igen. Tycker röken är så äcklig nu och känner mig mycket fräschare och hyn har blivit bättre! Kommer snart sluta med elciggen också då behovet av den försvinner mer och mer. Första två veckorna är en maktkamp men har man bestämt sig så klarar man det! Då är det bra att ha något annat att stilla suget med (inte något sött) som i mitt fall med en elcigg. Lycka till! Du fixar det!

• Jojile

Jag tycker det är jättebra av dig att sluta rök! Att gå upp i vikt av det tror jag beror mer på att du småäter när du blir röksugen så gör du inte det går du nog inte upp i vikt. Träna är en bra motivation till att sluta men jag tror det kommer bli tufft att gå in stenhårt på viktnedgång oxh att sluta röka samtidigt. Ha rrealistiska delmål och lycka till!

• Anonym (Heja)

Jag slutade när jag var 30, hade då rökt i 15 år. Jag hade mkt ångest och har varit Depp i flera år. Jag tvingade ut mig själv på elljusbanan. Till o börja med gick jag sedan joggade jag. Har varken gått upp lr ner men blivit fastare och finare former. Jag har fött tre barn men har aldrig varit i bättre form!

Springer spåret 5 km 3 ggr i veckan och äter gott. Allt smakar bättre utan rökning och jag känner att jag orkar mer. Luktsinnet är utmärkt och man slipper skämmas i folksamlingar för att man röker o luktar skit! Lycka till!

• Anonym (T)

Hur funkar sån där munspray? Tänkte elcigg och spray vid värsta sugen.

• klyban

Är det mer än jag som tycker TS ska vänta tills depression ska vara under kontroll innan man slutar med att röka?

Inte för att det kanske blir så himla enklare, utan för att det inte blir för mycket om man bara har en sak som är jobbig.

• Anonym (Fd rökare)
    klyban skrev 2015-04-29 00:11:08 följande:

Är det mer än jag som tycker TS ska vänta tills depression ska vara under kontroll innan man slutar med att röka?

Inte för att det kanske blir så himla enklare, utan för att det inte blir för mycket om man bara har en sak som är jobbig.

Jo, jag håller med. Tror att det kan bli för mycket för ts. 

Börja med att kunna handskas med din depression, sen kan du trappa ned rökningen. Du ska inte sluta röka och banta samtidigt, ta en sak i taget! 

Jag använde nicotugg 2 mg de första sex månaderna och sedan sockerfria tuggummin ca 3 månader. Lycka till! Solig
  • Gräsklipparmannen

Summan av alla laster... sannolikt bättre att övergå till snus.

Annars - styrketräning eller motion. Förutom att man är "sysselsatt" skapar det tydligen liknande utsöndringar av hormon. Vet inte om det stämmer exakt, men denna är värd att kolla upp hur det fungerar exakt och de som slutat kan intyga att känslan efter ett gympass gör att nikotinsuget känns mer avlägset. Att undvika alkohol till en början blir en nödvändighet för att stå emot suget.

Ersatte rökningen med snus för egen del. Saknar verkligen inte rökning och upplever det snarare som motbjudande.

MärkDNA Stöldskyddsmärkning - www.dnabutiken.se/
  • border1

1) Ta en sak i taget. Om du samtidigt börjar ta tag i träningen är risken stor att det hela fallerar och att det blir pannkaka av det.
    2) När du slutar röka måste hjärnan vänja sig vid det, kan man säga. Det kan vara sjukt jobbigt, det kan ta tid, men det kommer gå över.
    3) Det som ofta kan upplevas som väldigt svårt när man slutat röka är om det sker oförutsedda saker, att problem dyker upp med mera. Då kan man känna ett enormt begär efter den lugnande känslan hos ciggen. Försök komma på hur du ska hantera sådana händelser. 

• Anonym (exrökare)
    Anonym (-.-) skrev 2015-04-28 20:26:17 följande:

Förmodligen helt fel forums-del men visste inte vart det bättre skulle passa in.

Jag är 21 år gammal och har rökt i ungefär 6 år. Jag har inte haft en enda tanke på att sluta tidigare men det senaste året har hela jag i princip förfallit samtidigt som jag kämpar med en depression. 

Jag känner mig allmänt sjuk hela tiden med snuva och hosta, jag har fått mörka ringar under ögonen, hyn har blivit grå och torr och jag har fått förstorade porer med pormaskar och små linjer under ögonen och vid läpparna. Typiska rökar symptom helt enkelt. Och sen så är rökning så jävla äckligt, blir äcklad av lukten och mig själv varje gång jag röker och så har jag aldrig känns förut.

Om jag slutar röka, kommer min hy verkligen att bli bättre eller har jag sabbat mitt utseende för alltid? Hur var det för er när ni slutade röka, märkte ni en förbättring?

Och sen, hur fan lyckas man sluta röka? Jag vill verkligen och jag försöker nästan varje dag men cigaretterna är min tröst i livet, en kompis som alltid finns där. Jag röker när jag är ledsen, när jag är glad, när jag är arg och när jag har ångest (vilket jag nu har i princip hela tiden...). Hur länge kommer det att kännas jobbigt? Kommer min ångest att bli mycket värre? Ångesten jag har just nu ger mig nämligen redan självmordstankar (i dagens läge har jag dock inga som helst tankar på att verkställa dem!) och jag är livrädd för att den kommer att bli ännu värre.

Jag vill även gå ner ungefär 10 kg, har inte satt igång med det än men tänkte ta viktnedgången och rökningen i samma vända, går det eller kommer jag att gå upp i vikt även fast jag börjar äta nyttigt och röra på mig? Jag vill verkligen inte gå upp mer i vikt och jag har gått upp ungefär 20 kg redan, jag räknas fortfarande inte som överviktig men om det fortsätter i den här takten så är inte övervikten så långt borta...

Snälla ge mig tips & tricks på hur jag ska göra och vad jag ska tänka. Hur gick det för er när ni slutade röka och vad fick ni gå igenom som följd? Hur ser livet (och utseendet) ut idag?

Det är såklart bra att du vill sluta röka, men dina problem har nog inte kommit av att du röker. Du skulle kanske ta itu med dem först, innan du överger din "tröst i livet".
    Jag själv slutade röka för ett år sedan. Jag är en hel del äldre än du, men viktökningen kommer att komma som ett brev på posten. Ämnesomsättningen kommer att gå ner, så du behöver banta bara för att hålla vikten.
    Din ansiktshy kommer att bli lite rosigare, hostan blir bättre. Men större förändringar än så upplevde inte jag. Jag är glad för att jag slutade, dock.
  • Anonym (-.-)

Så porerna blir inte mindre och ansiktet blir inte "jämnare" och ser mer fräscht ut om man slutar utan det bara förhindrar att det blir värre?

Svar på tråden Sluta röka - hjälp!