Inlägg från: Anonym (Lisa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lisa)

Igångsättning pga depression?

Jag är i vecka 34+3 idag, andra barnet.

För drygt 3 veckor sen kraschade allt. För två veckor sen fick jag träffa läkare och psykolog som konstaterade depression och sjukskrev mig fram till förlossning.

Mår dåligt, vissa dagar tar jag mig knappt upp ur sängen.

Jag är livrädd för att inte kunna ta till mig barnet.

Trots att det var planerat har jag haft svårt att ta till mig graviditeten, mycket obearbetade känslor från tidigare då vi förlorade ett barn.

Just nu sköter min man allt, hushåll, barn, ja allt.

Jag vill verkligen inte må så här längre och både jag själv och psykologen tror att depressionen är triggad av hormonerna.

Min barnmorska sa sist att vi ska lägga upp en plan för att klara slutet av den här graviditeten. Jag har fått tätare träffar med henne samt kuratorkontakt 1 gång/ vecka fram till förlossningen.

Är det någon som blivit igångsatt före BF pga depression (inte typ "less på att vara gravid" utan konstaterad depression)?

Hur tidigt och hur gick det sen?

Anknytning, amning mm?

• Svar på tråden Igångsättning pga depression?
  • Anonym (Lisa)

Oj. Är i v 35+3

• Anonym (Lisa)

Då både jag själv och psykologen är övertygade om att depressionen är hormonellt triggad, pga att jag aldrig haft några psykiska besvär tidigare, och läkaren valde att inte starta behandling (medicinsk som är "rutin") pga att det är så få veckor kvar borde det ju vara idé att starta upp förloppet lite tidigare istället för att låta mig sjunka längre ner i min depression?

• Anonym (Lisa)

Tack för ditt svar!

Jag ska träffa barnmorskan imorgon och hoppas att vi ska kunna lägga upp en plan för att klara resterande tid.

Egentligen vill jag ju helst få "njuta" och vara glad och ta vara på sista tiden som gravid men det går helt enkelt inte :(

Är det från v 37 barnet räknas som "fullgånget"?

• Anonym (Lisa)

Okej! Får hoppas kroppen är redo så snart som möjligt då :/

Förra graviditeten hade jag börjat öppna mig redan 3 veckor innan barnet kom. (Inte mycket men)

• Anonym (Lisa)

Ska få träffa en läkare för bedömning men först på fredag :/

Känns långt dit!

• Anonym (Lisa)

Har haft eskalerande ångest i veckan.

Är väl nervös inför imorgon. Vet inte överhuvudtaget vad jag kan förvänta mig.

Hoppas såklart läkaren ska förstå allvaret men vågar inte hoppas på något.

• Anonym (Lisa)

Bedömning måndag veckan efter nästa.

Är kroppen redo sätter de igång förlossningen då.

Läkaren tyckte inte att jag ska behöva gå över tiden när jag är deprimerad.

• Anonym (Lisa)

Läkaren igår bedömde att jag skulle bli igångsatt.

Tappen var mjuk men inte borta.

Fick medicin hela igår men inget har hänt, öppnat mig liiite men knappt ens någon sammandragning. Väntar nu på att höra vad planerna för dagen är.

Är less på att vänta! Vill bara träffa bebisen nu :'(

• Anonym (Lisa)

Snart slut på dag 2 på förlossningen.

Ingen bebis.

Vid lunch hade tappen dragit sig tillbaka och jag var mindre öppen än igår när jag kom in.

Har nu fått dubbla doser * 2 i eftermiddag. Lite sammandragningar men inte mer.

Hon skulle känna efter men det lutar mot att sova till imorgon och då ska de antingen testa något annat annars får vi åka hem och prova igen sen :'(

• Anonym (Lisa)

Hormon som ska göra att tappen försvinner.

Var dock tack och lov öppen 2 cm igår kväll så hon bräckte hinnorna och bara två timmar senare var han ute! <3

Svar på tråden Igångsättning pga depression?