• Meerida

Elevhälsomöten på skolan - vanligt?

Fick just höra att vår skola (F-5) har elevhälsomöten var 5:e vecka där de diskuterar hur varje barn mår.  Har alla skolor det? Är det ett krav? Om inte, är det vanligt? Någon som vet?

• Svar på tråden Elevhälsomöten på skolan - vanligt?
  • Långbenopluto

På vår skola har dom det, men jag vet inte hur ofta.

Men det är ju bara jättebra att dom har det, eller hur?

• Gardnerella

Någon form av EHT förekommer alltid. Formen för dessa kan dock se olika ut. På min skola tar man bara upp de elever där särskilda problem /behov etc föreligger.

• Anonym (Skola 4-9)

Nu arbetar jag förvisso med lite äldre barn men på min skola, 4-9, träffas elevhälsoteamet varje vecka. De består av rektor, biträdande rektor, sjuksköterska, kurator samt specialpedagog. Jag som lärare kan efter att ha bollat med rektor och/eller kurator göra en pedagogisk kartläggning som de har till underlag för att se eleven ur olika perspektiv och komma med förslag på hur vi kan arbeta kring denne i verksamheten på ett så bra sätt som möjligt. Ibland leder det till åtgärdsprogram men det kan också röra sig om ett förebyggande arbetssätt.

Är dock inte alla elever som diskuteras av EHT utan de som är i behov av stöd på olika sätt. Kan även gälla grupper om vi märker t ex att ett gäng tjejer i åttan hamnar i konflikter hela tiden. Hur vi ska stötta dem i kommunikation och konflikthantering.

Är det något särskilt kring EHT du tänker på?

Svar på tråden Elevhälsomöten på skolan - vanligt?