Inlägg från: Emmabakar |Visa alla inlägg
  • Emmabakar

Starta eget - köpa in varor

Hej på er! :) 
    Jag och min fästman är i startgroparna att starta vår egna butik med b.la baktillbehör som idag finns online. 
    Nu till min undran - 
    Jag har googlat i all evighet men kan inte hitta någon bra grossist (heter det så?) där vi kan köpa in våra produkter. 
    Jag förstår ju självklart att alla onlinebutiker inte vill berätta vart de köper in sina produkter då jag blir deras konkurrent men jag förstår inte hur det inte kan dyka upp nåt .. När jag söker kommer jag bara in på sidorna som säljer produkterna, ingen som levererar dem till butiker. 
    Kan de köpa i utlandet kanske? Hur går man isåfall tillväga för att hitta de? 

Tacksam för alla svar! :) 

• Svar på tråden Starta eget - köpa in varor
  • Emmabakar
    Nyfikna72 skrev 2015-04-27 18:56:36 följande:

Jadu, det är väl det här eget företagande handlar om mångt och mycket. Vill du sälja nå speciella grejer är det nog utomlands som gäller. Ska du ha öb grejer så finns det flera grossister i svedala.

Hur kan man gå tillväga för att hitta utländska leverantörer då? Kontakter antar jag ..? Jäkla djungel där ute! :o 
  • Emmabakar
    Nyfikna72 skrev 2015-04-27 19:05:04 följande:

Vanligtvis när man startar företag så är det ju nåt man brinner för och har hållt på med tidigare. Nu låter det lite som att ni börjar med att starta företag och sen börja leta leverantörer.....när man drar igång så ska ju allt sånt vara klappat och klart typ. Eller vad ska ni sälja annars? En kund ringer och vill ha en tjusig tårtspade, okej säger du, vänta så ska jag bara kolla om jag kan hitta en leverantör. Låter inte riktigt som en lysande affärsplan.

Haha asså, de säger väl sig självt att företaget inte öppnar imorgon innan vi har leverantör? ;) 
    Om jag säger såhär då - det som fattas nu är leveratör. Allt annat är klart. Är klart ordentligt insatt i ämnet och har fått tummen upp för vår detaljerade affärsplan, men man måste ju höra sig om ang bra leverantörer. 
  • Emmabakar

Vi vet vad vi ska sälja, men det vi ska sälja finns flera leverantörer som har i sitt sortiment, men jag vill hitta produkter att utveckla med som de inte har. Men det var inte det tråden handlade om .. 

Ska hålla span efter sånt! Hittade ett par nu på nätet efter måååånga klick. 

• Emmabakar
    babytigger skrev 2015-04-27 20:09:37 följande:

Ett tips från en som är i branschen

Om du kollar på andras sidor på deras saker, som tex ätbart glitter, färger, formar mm mm. Så står det oftast tillverkare på förpackningen, ta kontakt med dom och fråga efter återförsäljare/leverantörer/grossister oftast kommer då fanns saker från utlandet, Tyskland har mycket osv. Så ni får helt enkelt köpa av konkurrenterna först ;)

Sen ska ni skita i vad andra säger om att ni inte har affärsidén klar, det finns alltid folk som älskar att gnälla och kritisera :)

Behöver du mer hjälp kan jag prata med en kollega som säljer tårtprodukter på sitt café vart hon köper dom ifrån :)

Lycka till!!

Hej! Tack för ett toppen svar!! 

jo dedär med att köpa från konkurrenterna är jag fullt med på! Har hela köket fullt haha, men vissa av grejerna står de absolut ingenting på så jag antar att de är köpt från utlandet och sedan har de märkt om sakerna .. (tex plastburkar med moussepulver) eller så köper de i jätte stora mängder och paketerar om själva. 
    Hade varit drömmen att hitta en återförsäljare som har allt haha :D 

Du får jätte gärna kolla med din kollega och återkomma med vart ifrån hon köper in sina produkter :) Du kan maila mig eller skriva här! 
    emmajohansson2010@live.com 

Tack! :) 

Svar på tråden Starta eget - köpa in varor