• Brumma

Hon släpper inte ut barnen

Anonym (Dumt) skrev 2015-04-27 14:37:18 följande:

Fel! Den som betett sig fruktansvärt illa i nämnda situation är ts som upprepade gånger tränger sig på mamman trots att mamman uttryckligen sagt att hon inte vill ha med ts att göra.

Det finns ingen anledning till att ts och mamman ska ha kontakt. Det räcker bra med barnens pappa som alltid kommer vara kvar.

Ts kan vara borta imorgon från barnens liv och då kanske det kommer en ny kvinna in i barnens liv.

Det behöver inte mamman bry sig om, hon har inte valt ts i sitt liv och hon har all rätt att slippa ha henne efter sig!

Den som är ego här är ts som sätter sina behov före alla andras!

Hon hade inte behövt ha kontakt med TS. Det förstår jag fullständigt. Jag har minimal kontakt med min bonus mamma idag. Om jag kunde skulle jag haft noll kontakt.

Men - hon hade kunnat öppna dörren så att barnen gick åka på överenskommen tid. Eftersom pappan inte kunde den tiden så gav han tre alternativ till mamman. Han hämtar tidigare. TS hämtar. Mamman kör.

Mamman sa nej till alla förslag. Pappan har i det här läget gjort det han kan för att lösa situationen. Det är INTE ok att mamman ställer in umgänget när pappan ordnat med alternativ. Ville hon så desperat att TS inte skulle hämtat så hade hon kunnat välja två av de andra alternativen. Eller kommit med ett eget.

Faktum är att hon hindrade umgänge. Ngt hon kan bli av med både vårdnad och boende gör om pappan skulle få tummen ur och stämma henne..
  • Brumma
    Anonym (Dumt) skrev 2015-04-27 14:37:18 följande:

Den som är ego här är ts som sätter sina behov före alla andras!

Vilka är "alla andras" behov som TS sätter sig före?

Är det pappan som hade svårigheter att hämta men försökte lösa det genom att komma med förslag?

Är det barnens som var inställda på att åka till pappa samma tid som vanligt?

Var det bebisens som skulle behövt åka en lång bilresa om pappan hämtat?

Vilkas behov?

Det är väl snarare mamman som fullständigt ignorerar både sina barns behov och pappans med familj?
  • Brumma
    Anonym (Dumt) skrev 2015-04-27 16:05:31 följande:

Mamman valde ett av alternativen - hon körde barnen till pappan! Hur kan det vara fel också?!

Nej. Hon meddelade att barnen inte skulle få komma på umgänge. Hon hade alltså tänkt förhindra umgänget. Inte förrän TS åkte dit för att hämta barnen ändå körde hon dit dem. Hade TS inte åkt dit hade ju barnen inte kommit till pappa den helgen som planerat.

Hade mamman från början valt det alternativet hade ju TS inte åkt dit överhuvudtaget ä, eller hur.

Så nej. Hon "valde" inte ett av alternativen. Däremot så gjorde hon det ändå när hon mötte motstånd till det inställda umgänget.
  • Brumma
    Anonym (Dumt) skrev 2015-04-27 21:24:37 följande:

Vilket oerhört larvigt offer mentalitet trams!!!!

Varför kan inte en del nya kvinnor inse att dom är inte mer än "nya kvinnan"? Varför gå på som en ångvält som ts gjorde?

Jag har varit både bonus (!) Mamma och pappans nya kvinna, har vett att inse skillnaden.

För att många kanske ÄR mer än "nya kvinnan"...? Inte för mamman, men i det stora hela är hon inte speciellt viktig utan det är väl snarare vad man är för barnen som är det viktiga?

Här gillar barnen den "nya kvinnan" men hon får inte ens köps kläder åt dem...

Ville inte mamman att hon skulle kommit kunde hon släppt barnen till pappan efter skolan.
  • Brumma
    Anonym (va) skrev 2015-04-27 21:47:05 följande:

Herregud vad upprörd jag blir när jag läser detta. Det finns ju hur många trådar som helst om hur mycket bonusmamman hatar och avskyr biomamman. Hur hemsk hon är, hur psycho och sjuk i huvudet hon är etc. Jag tycker helt klart att det är hatet mot biomammorna som överväger här på familjeliv.

Ja. När det finns problem skapas trådar. Alla de (antagligen de flesta) som INTE har några problem med mamman skapar ju inga trådar om det...

Däremot finns det många trådar där en bonusmamma skriver om känslor och problem gällande bonusbarnen eller livet runt omkring precis som en mamma kan skriva i föräldraforumet.

Mamman får mestadels råd o stöd, även om där finns en del nötter som skriker "har du valt att skaffa barn" osv... Övervägande kommentarer är stöttande.

När ungefär samma saker skrivs av en bonusförälder i styvföräldersforumet i det så kallade känsliga rummet (där väldigt många glömmer forumsreglerna) så är det övervägande negativa kommentarer, oftast rena påhopp som "hoppas han lämnar dig", "du visste vad du gav dig in på", "du betyder ingenting mer än nya kvinnan" osv i oändlighet..

Det finns inte EN ENDA (motbevisa mig gärna) tråd skriven av en bonusförälder där ngt negativt/problem om ett bonusbarn tas upp där tonen i tråden är stöttande. Istället för att försöka HJÄLPA personen som skriver så blir tråden allt som oftast ett forum för vuxenmobbning och påhopp.

Även i trådar där man är positiv får man ofta påhopp. Jag får bland annat höra att jag ska backa för att jag är engageras. Jag låter bonus komma till mig med problem tex. Och hon ber mig ta upp sakerna med hennes föräldrar..

Så jag håller definitivt med om att bonusföräldrar här på FL (lyckligtvis är mentaliteten inte representativ för verkligheten) inte kan göra ngt rätt.För en stor del av skribenterna här har redan bestämt sig - bonusmammor avskyr alltid mannens barn - eller så ställer de inte upp tillräckligt. Å andra sidan lägger de sig i för mycket.. Mammor däremot kan aldrig höra ngt fel..

Bara se på denna tråden.. TS gjorde fel, absolut, men inte sjutton är det ok att behandla sina barn som mamman gör?
  • Brumma
    tankfull skrev 2015-04-28 13:08:45 följande:

Var är logiken i att överhuvudtaget sätta mammor mot sk. bonusmammor hela tiden och hårddra allt in absurdum? Titta på EN situation i taget och dra inga slutsatser om ALLA mammor eller ALLA styvmammor.

Jag har inte sagt att det var bra gjort av mamman i det här fallet att inte öppna dörren, men jag kan tänka mig att hon kände sig trängd. Jag tyckte TS agerande var taskigt och onödigt så jag kritiserar det. Mamman agerade utifrån TS drag och hela situationen hade kunnat undvikas. Vi vet bara vad TS berättat, men utifrån det hon sagt så GISSAR jag att det kan finnas svartsjuka eller avundsjuka med i bilden, vilket jag redan sagt är en irrationell känsla men trots allt mänsklig.

I detta fallet är det TS som har mannen och bebisen och mamman är ensam, låt oss ta en situation i taget.

Vem har sagt att mamman är ensam? Hon lät ju sin nya kille hämta barnen hos pappan?

Ja. Situationen skulle kunnat undvikas. Om mamman gått med på att pappan hämtade tidigare. Eller att hon skickat ut barnen.

Den hade kunnat undvikas om mamman inte tillåtits bete sig illa i TRE ÅR. Inte tillåtits använda sina barn som slagpåse i TRE ÅR.
  • Brumma
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-04-28 18:13:00 följande:

Man måste inte åka hem till någon när denne uttryckligen inte vill. Man kan välja sina strider. Och TS fick nog, det var inte hennes man som fick nog och åkte dit utan TS. Hur kan man få nog när man inte har pratat med människan innan. Kan man göra likadant med en grannen som aldrig hejar? Ringa på och stå utanför en halvtimma och vänta, sms:a för man tycker att grannen borde! Man bor ju i samma hus.

Håller absolut med. Man måste inte prata överhuvudtaget. MEN man borde kunna öppna dörren och släppa ut barnen. Man borde även kunna vistas i samma lokal om barnen vill ha med HELA sin familj (ja, för där kan även en bonusförälder ingå).

Men prata med varandra är inte speciellt nödvändigt. Det räcker att pappan och mamman har kontakt. Även den kontakten kan skötas nästan uteslutande med mail ngn gång o veckan om det skulle behövas.

Nu satte ju sig mamman lite i den här sitsen själv eftersom hon inte gick med på att pappan hämtade tidigare...
  • Brumma
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-04-28 23:54:04 följande:

Fast nya flickvännen/frun har inte företaget AB Barn med mamman utan det är mannen som har det och då får HAN sköta AB Barn.

Kan inte pappan sköta AB Barn, fixa umgänget själv utan att involvera den nya tjej han införskaffar så ska han inte ha umgänge för det ska inte utgå från att man måste förlita sig på någon annan. För en dag kanske bonusmamman/styvmodern inte vill leka AB Utnyttjad för att han ska kunna ha barnen hemma medan han sitter i soffan och spelar spel och hon den nya tar allt ansvar. För när den nya tröttnar så kan inte pappan ta hand om sina egna barn för det har någon annan gjort och denna oron finns hos många mammor. Allt för ofta är det att tar inte bonusmamman ansvar så utgår umgänget. Eller att det inte funnits något umgänge men när han hittar en ny så ska det lekas familj.

Därför har många mammor kravet att pappan ska kunna fixa det själv, iaf den delen mamman har insyn. Sedan var man gör i sitt egna hem har hon inget med att göra och då kan bonusmamman leka mamma hur mycket hon vill om barnen är med på noterna. Inte mig emot. Men för att skona barnen från lidande så spelar man aldrig mamma framför barnens riktiga mamma om hon nu så starkt ogillar en. För barnens skull. Och för barnens skull ta inte över pappans ansvar för det kan slå tillbaka mot barnen den dagen ni själva inte står ut med varann.

Sedan kan man inte tvinga sig på andra människor om de inte vill.

Pappan kunde fixa hämtning, men mamman gick inye med på att han hämtade i skolan istället.

Och nej, mamman kan inte ställa krav på om han involverar ngn annan för att hämta - SPECIELLT inte då mamman flyttat och försvårat hämtning!

Pappan kan skicka TS, farfar, sin bästa vän osv om han vill.

Man "leker" inte mamma för att man hämtar sina bonusbarn.....

Du läser in väldigt väldigt mycket..
  • Brumma
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-04-29 07:25:26 följande:

Vi vet inte varför mamman höll hårt på överlämningen. Kanske finns det ett avtal pga tidigare svårigheter och hon har bara följt avtalet.

Vad jag förstår av TS finns inget sådant avtal. Mamman har skickat sin kille att hämta tex.

Ser man på det stora hela av vad TS beskriver så hade de däremot BEHÖVER ett avtal som reglerar att mamman inte kan styra i allt.

Om man som förälder förvägrar sina barn att delta i uppvisningar för att deras bonusmamma sitter i publiken så går man för långt och man utsätter sina barn för påtryckningar ett barn inte skall behöva utstå.
  • Brumma
    Anonym (Så trött..) skrev 2015-04-29 09:07:42 följande:

Jag hade haft mycket lättare att förstå ert resonemang om att hon dka slippa mig helt o hållet om samma sak gällde tvärtom. Vi har stora problem med att hon lägger sig i allt o ska få veta allt om mig o "förstöra" så gott hon kan. Har hon rätt till det då utan att jag ska bry mig det minsta?

Ärligt talat är det jättesvårt att veta vilka du riktar dig till?

Självklart skall hon inte lägga sig i överhuvudtaget.

Just därför är det där samarbetssamtalet viktigt..
  • Brumma
    vampyria2 skrev 2015-04-29 16:11:32 följande:

Läs om och läs rätt, hon förvägrade inte ungarna umgänge, hon körde dit dem direkt så de fick träffa sin pappa.

Hon har rätt att vägra samarbeta med en kvinna som hon inte har valt in i sin familj, då ska ingen tvinga in henne i gemenskapen om hon inte vill.

Hon vägrade umgänge tills TS åkte dit o ställde allt på sin spets. Hade hon inte gjort det hade umgänget blivit inställt.
  • Brumma
    BioBonus skrev 2015-04-29 16:21:52 följande:

Men gud nåde den bonusmamma som inte samarbetar med mamman och är hövlig och trevlig och respektfull mot henne. 

Men en bonusmamma VET ju vad hon ger sig in på....
  • Brumma
    Anonym (x) skrev 2015-04-30 06:03:55 följande:

Jodå folk läser, men du verkar vara den enda som tolkar det som om TS jagar mamman.

Nejdå, jag tolkar det också så.

Mamman visade MYCKET tydligt att hon inte ville prata med TS. Hon öppnade inte dörren. Hon svarade inte på sms eller när TS ringde henne.

TS beskriver att barnen grät och ville gå ut. Att den äldsta skrev till TS att de inte fick gå ut genom dörren.

Att i det läget gå ut till mamman i bilen tyder på ganska dåligt omdöme. Väldigt dåligt faktiskt. Dessutom var ju barnen fortfarande närvarande, även om de gått in till pappan.

Jag anser att mammans agerande genom åren och den här dagen är under all kritik. Hon har inte ned att göra om TS hämtar eller inte. Om hon följer med på uppvisningar eller inte. Om hon köper kläder till barnen eller om de åker på semester ihop. Mamman har gått LÅNGT över gränsen för vad som är okej. Hon använder barnen som slagpåsar.

Med tanke på att mamman tänkte ställa in umgänget så FÖRSTÅR jag att TS åkte dit för att hämta barnen. Jag förtur däremot INTE hennes intention att försöka utsätta mamman för en "lätt konfrontation". Men, jag förstår som sagt att hon 0kte dit för att hämta barnen.

Det finns däremot inget som rättfärdigar att hon ger sig ut för att prata med en människa som så EXTREMT tydligt visar att kontakt inte är önskvärd.

Hade en man på det sättet försökt tvinga sig på en kvinna hade det tagit hus i helvete. Förmodligen hade det kunnat vara grund för en polisanmälan om hot eller ngt.. Att dessutom bli arg för att mamman beter sig illa mot barnen och försäkra att hon inte skulle konfrontera mamman om barnen var där och sedan försöka göra precis det efter att barnen varit med om en sån här sak - INTE ok och väldigt omdömeslöst..

Än en gång. Jag anser att mamman gjort VÄLDIGT mycket fel. . Men TS gjorde definitivt inte rätt hon heller när det gäller det här.
  • Brumma
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-04-30 08:25:46 följande:

Är du helt från vettet? Mamman vill enbart ha minsta nödvändiga kontakt med barnens pappa. ALLT annat i pappans liv är har hon noll intresse för och vill inte veta av, medan TS är en bekräftelsesökande person som mår dåligt eftersom hennes mans ex har noll intresse av henne. Vad är det som är svårt att förstå att vissa människor har noll intresse av andra? Man kan inte tvinga sig på andra bara för att man har ett bekräftelsebehov av att bli sedd.

Mamman vet om att pappan har en ny och det räcker väl för henne.

Nja. Enligt TS så anser mamman att hon lägger sig i väldigt mycket.

Blandannat har hon sagt att barnen inte får delta i uppvisning om TS kommer som åskådare. De får inte åka på semester om TS är med. TS får inte köps kläder till barnen.

Ärligt talat låter det mer som om mamman har en hang up på TS och inte tvärtom...
  • Brumma
    Anonym (Dumt) skrev 2015-04-30 08:38:10 följande:

Exakt. Mamman har tydligt visat och sagt rakt ut att hon inte vill ha någon kontakt med ts. Hon har all rätt att slippa ts i sitt liv. Hon har inte valt ts som förälder till hennes barn. Hon har kontakt med pappan och det räcker så!

Mamman behöver inte ha kontakt med TS. Men mamman har inte heller ngt att säga till om i övrigt. Inte när det gäller hur TS och pappan väljer att lägga upp "hanteringen" av barnen.

Nästa gång kan ju TS möta upp barnen på parkeringen så slipper hon ringa på dörren...
  • Brumma
    Anonym (Dumt) skrev 2015-04-30 08:46:23 följande:

Mamman hade tydligt förklarat att ts inte var välkommen att hämta barnen.

Denna info ignorerade ts och åkte dit i alla fall. Det är enbart ts som helt medvetet utsatte barnen för ett trauma. Mamman gjorde inget annat än stod för sitt ord vilket är helt rätt!

Annars kan ts fortsätta köra över hennes ord, är det okej tycker du?

Mamman samarbetar med barnens pappa, ts är oviktig i den relationen. Bra om dom kommer överens men nu är det inte så.

Mamman har kallat till möte så självklart finns det problem gällande barnen och då borde ts backa! Barnen angår inte henne! Mamman behöver aldrig prata med ts!

Fast mamman samarbetar ju inte med pappan. Eller hur? Isåfall hade ju TS inte behövt åka dit för att mamman ställde in umgänget. ..
  • Brumma
    Anonym (Dumt) skrev 2015-04-30 08:49:37 följande:

Då är det ju ännu märkligare att ts går på mamman flera gånger. Varför inte bara släppa det?

Nu har ju jag flertalet skrivit att jag anser att TS gick för långt - men det tar ju inte bort att mamman anser sig ha rätt att lägga sig i saker hon inte har ngt med att göra, vilket Lindsey påstod att hon inte gör.
  • Brumma
    Anonym (suck) skrev 2015-04-30 10:36:14 följande:

Enligt din logik så borde ts ha insett efter TRE ÅR att mamman inte vill ha något med ts att göra! Hon säger dessutom till pappan i telefon att ts inte är välkommen att hämta barnen. ÄNDÅ beslutar sig ts för att åka och konfrontera mamman. Det är helt galet respektlöst agerande så jag har full förståelse för att mamman blev förbannad. Men som en bra mamma kör hon själv över barnen till pappan för umgänge.  Då gör ts om samma misstag eftersom hon inte fattade första gången.

Galet som sagt!

Säger mamman till barnen att dem inte får vara med på tillställningar om ts är med eller säger hon det till pappan tror du?

Barnen far knappast illa av att ts inte följer med på tillställningar, räcker med att föräldrarna är där. Köpa kläder kan pappan göra.

Du har alldeles för mycket fantasi och läser inte vad som faktiskt står! Det  är inte barnmisshandel att inte ha kontakt med sitt ex nya kvinna! Hon har all rätt att välja bort ts om hon så önskar.

Personligen är jag vän med mina bonusars mammor, men jag skulle respektera om dom inte ville ha kontakt med mig.

Spelar det ngn roll om mamman säger till barnen eller pappan att barnen inte kommer få delta? Oavsett är det fruktansvärt dåligt av mamman att hota med ngt sådant.

Och jo, en del barn VILL ha med sina bonusföräldrar på uppvisningar och ska inte behöva känna att de inte får ha med dem e som är viktiga för dem.

Hur tycker du TS frånvaro bäst förklaras - mamma vill inte att jag kommer? Eller ska hon ljuga och säga att hon inte vill/kan komma och göra barnet ledset?

Gällande vem som köper barnens kläder har mamman överhuvudtaget inte med att göra. Är det i barnens bästa att bestämma över sånt? Eller är det ett relativt sjukligt kontrollbehov/avundsjuka/svartsjuka osv.

Här är det till bonus stora glädje jag som sköter klädinköpen. Pappan har ingen känsla alls för vilka kläder bonus gillar. Han försöker och TROR han träffar rätt, men kläderna blir liggande i byrålådan. Min pappa hade inte heller koll på vad jag gillade, även om han försökte.

Du skriver inget om semesrerresor - är det ok även där att barnen inte får åka med familjen på semester bara för att mamman inte vill att TS skall åka med barnen?

Nej, det är inte barnmisshandel att inte ha kontakt med exet nya kvinna. Men det ÄR barnmisshandel att försvåra för barnen på det sätt mamman gör. Hon låter ärligt talat inte helt som en lämplig förälder som har sina barns bästa för ögonen.

En fråga - om TS och pappan VALT att inte ta med barnen på semester fast de velat och mamman var ok med det, hade du ansett det vara ok?

Om bonusarna, TS och TS barn var och shoppade och TS enbart köpte kläder till sitt eget barn så att bonusarna kände sig utanför - hade det varit ok?

Bara för att TS gjorde fel innebär det inte att mamman är ett helgon och att hennes beteende rättfärdigas. Hon gör fel mot sina barn. Hur man kan tycka att det är ok att behandla sina barn som mamman gör kan jag faktiskt inte förstå.
  • Brumma
    Anonym (suck) skrev 2015-05-01 15:35:08 följande:

Att ts betett sig helt galet håller nog de flesta med om? Mamman skötte sig däremot okej eftersom hon dels stod för sitt ord och inte lät sig bli jagad/överkörd av ts. Trots att ts betedde sig illa så valde mamman att köra barnen till pappan för umgänge.

Mamman skötte sig inte ok någonstans... Inte ur barnens synvinkel...

Att köra ngn först efter påtryckningar är inte ok utan det minsta lilla man kan göra för att försöka rädda situationen.
Svar på tråden Hon släpper inte ut barnen