• Iam

Hon släpper inte ut barnen

tankfull skrev 2015-04-28 13:31:13 följande:

Det var TS som kom och knackade på dörren och trängde sig på mamman, trots att hon visste att mamman inte ville och mamman reagerade på detta. Det är inte mamman som kom och trängde sig på TS. Varför försvarar du det beteendet hos TS? Jag tycker att hon förvärrade situationen genom sitt agerande. Och det är ju den här situationen tråden handlar om.

Nej, jag tycker inte att det var nödvändigt att TS kom dit och satte barnen mitt i en situation som hade kunnat undvikas helt och hållet. Hon visste ju sen innan hur mamman var. Pappan och mamman kan gå på samarbetssamtal, TS och mamman kan prata när barnen inte är närvarande. 

Hela resonemanget med att mammor är si och bonusmammor är så är otroligt inskränkt och dömande - jag fattar inte hur man inte kan se individernas beteende utan att klumpa ihop dem som du gör. Löjligt och barnsligt. Jag är inte intresserad av att lägga mer energi på att föra nån sorts allmän diskussion om biomammor och bonusmammor - jag tycker att bägge parter i just det här fallet har betett sig illa, och det har jag också påpekat. Jag ser ingen anledning till varför TS var tvungen till att tvinga sig på mamman och vad för gott som skulle komma av detta - och därför ser jag inga förmildrande omständigheter. Jag tycker situationen kunde skötts smidigare. Det betyder INTE att jag för alltid håller med mammorna - om nu nån är dum nog att dra den slutsatsen!

Och du vill uppenbarligen inte alls förstå poängen eftersom du svamlar vidare med samma bristande logik. Dessutom utgår du inte från det jag skrev utan det du tolkar att jag skrev för att kunna fortsätta förbise din egen brist på logik.

Jag är inte heller intresserad av att fortsätta en diskussion som bygger på dina förutfattade meningar och påhittade scenario både om ts och om mig. Därför väljer jag att konstateta att du nu 2 gånger bevisat min tes och nöjer mig med det.
  • Iam
    vampyria2 skrev 2015-04-29 16:11:32 följande:

Läs om och läs rätt, hon förvägrade inte ungarna umgänge, hon körde dit dem direkt så de fick träffa sin pappa.

Hon har rätt att vägra samarbeta med en kvinna som hon inte har valt in i sin familj, då ska ingen tvinga in henne i gemenskapen om hon inte vill.

Läs om läs rätt själv. Mamman vägrade först. När sen ts dök upp vid dörren blev hon först rabiat och sen körde hon barnen.

Det har heller inte varit tal om samarbete, bara ett hej och en acceptans för att ts existerar i barnens liv. Men tydligen är det numer bonusföräldrarnas uppgift att se till barnens bästa, för ni föräldrar är fullt upptagna med era egna egon.

Patetiskt och tragiskt.
  • Iam
    Anonym (styvmamma) skrev 2015-04-29 17:48:58 följande:

Var får du/ni de ifrån att ts jagat mamman upprepade gånger? Visa gärna var det står.

Jag undrar jag med.

Enligt ts är detta första gången hon ens försöker sig på kontakt, och jag gissar att det inte kommer att upprepas.
  • Iam
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-04-30 07:43:35 följande:

Tror inge det är första gången hon har försökt heja och göra sin röst hörd. Varför tappar man annars fattningen och åker upp till mamman i ett försök att söka bekräftelse efter tre år med pappan?

Den enda som tappade fattningen var mamman. Och varför ts åkte dit står i ts, för att hämta barnen som mamman nekat umgänge. Att det var första på tre år står oxå i ts. Bättre att läsa än att gissa.
  • Iam
    Anonym (suck) skrev 2015-04-30 05:46:11 följande:

Men jösses, det står ju i trådstarten, läser inte folk?

"Jag kom hem en liten stund innan de kom så när jag såg henne lämna av barnen gick jag ut för att prata med henne.. o återigen försöka förstå vad som är fel. Då lägger hon sig pä gasen o far iväg.."

2 gånger på samma dag, första gången räckte inte för att ts skulle fatta utan hon gick på mamman ännu en gång. Ofattbart!

Jag ser det inte som att jaga.

Att det var osmidigt gjort, absolut! Men det verkar ts oxå förstå och det verkar inte heller vara några tvivel kring att hon inte ska göra om det.

Att du helt bortser från hur mamman kastar sina egna barn framför tåget genom att hålla på som hon gör år ut och år in är däremot mycket märkligt.

Mammans systematiska dåliga beteende är enligt dig ok ( och där har ts ingen skuld)

Men att ts en gång (eller två gånger vid ett tillfälle) försöker prata med mamman är helt förkastligt?

Hur tänker du??
  • Iam
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-04-30 08:25:46 följande:

Är du helt från vettet? Mamman vill enbart ha minsta nödvändiga kontakt med barnens pappa. ALLT annat i pappans liv är har hon noll intresse för och vill inte veta av, medan TS är en bekräftelsesökande person som mår dåligt eftersom hennes mans ex har noll intresse av henne. Vad är det som är svårt att förstå att vissa människor har noll intresse av andra? Man kan inte tvinga sig på andra bara för att man har ett bekräftelsebehov av att bli sedd.

Mamman vet om att pappan har en ny och det räcker väl för henne.

Absolut inte. Mår oförskämt bra just nu faktiskt. Kanske därför jag inte läser in saker mellan raderna som du gör.

Ts mår inte dåligt över att mamman inte set henne. Ts tycker däremot det är tråkigt för barnen att deras mamma förnekar dom en familj dom älskar, dvs pappan och ts.

Men jag frågar igen:

Varför är ts engångsföreteelse av att försöka prata med mamman så hemsk. Men att mamman systematiskt utsätter barnen för hot och lojalitetskonflikter är helt ok. Jag upprepar frågan: hur tänker du?
  • Iam
    sextiotalist skrev 2015-04-30 08:43:29 följande:

Hon har väl inte noll intresse om hon blir arg om ts köper kläder till barnen. Hon har absolut ett intresse, att inte ts får vara en del av barnens liv.

• Iam
    Anonym (Dumt) skrev 2015-04-30 08:46:23 följande:

Mamman hade tydligt förklarat att ts inte var välkommen att hämta barnen.

Denna info ignorerade ts och åkte dit i alla fall. Det är enbart ts som helt medvetet utsatte barnen för ett trauma. Mamman gjorde inget annat än stod för sitt ord vilket är helt rätt!

Annars kan ts fortsätta köra över hennes ord, är det okej tycker du?

Mamman samarbetar med barnens pappa, ts är oviktig i den relationen. Bra om dom kommer överens men nu är det inte så.

Mamman har kallat till möte så självklart finns det problem gällande barnen och då borde ts backa! Barnen angår inte henne! Mamman behöver aldrig prata med ts!

Mamman hade tydligt förklarat att om pappan inte gjorde som hon ville skulle hon ställa in umgänget. Ts tog en vild chansning och åkte dit för att hä ta barnen ändå, eftersom det trots allt var dags för umgänge. Då började mamman skrika och gorma och låsa in barnen, det beteende framkallade barnens rädsla och gråt.

Jag tror ts lärt sig av sitt misstag och det var både första och sista gången hon försökte prata med mamman.

Jag ställer min fråga igen.

Hur kommer det sig att ts engångsföreteelse av att försöka hämta barnen är så hemsk. Men att mamman systematiskt utsätter barnen för hot och lojalitetskonflikter är helt ok?

Hur tänker du?
  • Iam
    Anonym (Dumt) skrev 2015-04-30 09:23:53 följande:

Ts upprepade sitt misstag TVÅ gånger. Märkligt att du gång på gång missar den detaljen?! Hon lärde sig inte efter första misstaget och därav finns det stor risk att det sker igen.

Du verkar även ha missat att mamman körde barnen till sin pappa så det var inget inställt umgänge!

Vad är det för hot mamman utsätter barnen för? Har missat det helt.

Förstår inte varför du så idogt bortser från ett totalt felaktigt beteende från mamman. Ett beteende som är så mycket värre än att ts två gånger vid samma tillfälle försökte prata med mamman. Något hon nu i tråden klargjort aldrig kommer hända igen. Varför vill du hänga ts för en dags händelser men vägrar se tre år av problem från mamman?

Mamman säger till barnen att dom inte får vara med på tillställningar om ts är med - hot och lojalitetskonflikt

Mamman säger att ts inte får köpa kläder till barnen - lägger sig i saker hon inte har med att göra.

Mamman kräver att allt ska ske på hennes villkor annars får barnen inte träffa din pappa - ställer oromliga krav som drabbar barnen negativt.

Mamman vägrar att hälsa på ts eller ens se henne - sätter barnen i lojalitetskonflikt.

Men det kanske är fullt normalt i din värld? I min värld är det barnmisshandel och överstiger vida ts impuls att hämta barnen och sen att försöka prata med mamman.
  • Iam
    Anonym (suck) skrev 2015-04-30 10:36:14 följande:

Enligt din logik så borde ts ha insett efter TRE ÅR att mamman inte vill ha något med ts att göra! Hon säger dessutom till pappan i telefon att ts inte är välkommen att hämta barnen. ÄNDÅ beslutar sig ts för att åka och konfrontera mamman. Det är helt galet respektlöst agerande så jag har full förståelse för att mamman blev förbannad. Men som en bra mamma kör hon själv över barnen till pappan för umgänge.  Då gör ts om samma misstag eftersom hon inte fattade första gången.

Galet som sagt!

Säger mamman till barnen att dem inte får vara med på tillställningar om ts är med eller säger hon det till pappan tror du?

Barnen far knappast illa av att ts inte följer med på tillställningar, räcker med att föräldrarna är där. Köpa kläder kan pappan göra.

Du har alldeles för mycket fantasi och läser inte vad som faktiskt står! Det  är inte barnmisshandel att inte ha kontakt med sitt ex nya kvinna! Hon har all rätt att välja bort ts om hon så önskar.

Personligen är jag vän med mina bonusars mammor, men jag skulle respektera om dom inte ville ha kontakt med mig.

Det är inte jag som har fantasi, det är du som rättfärdigar barnmisshandel. Ditt problem och möjligtvis dina barns problem, men inte mitt.

För övrigt hänvisar jag till Brummas svar, vilket jag håller med om helt!
  • Iam
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-04-30 14:05:53 följande:

Ditt mående bryr jag mig inte om men roligt att du mår bra. Jag läser inte in saker utan spekulerar utifrån och ser från olika håll och aspekter just för att vi endast har ena sidan av historien. Jag vet av erfarenhet att man INTE ska lita på ena sidan av historien förrän man hört båda. Därför ifrågasätter jag att man kan få nog utav någon man aldrig mött och bara måste träffas

Det är hur lätt som helst. Mitt ex barns mamma vägrade ens titta på mig. Jag hade aldrig ens försökt närma mig henne. Höll mig undan rejält av respekt till henne men framför allt för att barnen skulle slippa känna av hennes avighet gentemot mig. Men efter ett år tröttnade jag på att gömma mig i mitt eget hem för att hon inte skulle ställa till en scen. Jag tröttnade på att barnen var ledsna för att jag aldrig "hade tid" att följa med någonstans. Och jag tröttnade på att vara skurken i ett brott jag inte ens var inblandad i. Så jag började bete mig mot henne som mot alla andra. Jag gömde mig inte, jag hälsade och jag följde barnens önskan istället för hennes. Det gav ungefär samma resultat som det ts fick erfara. Var det mitt fel? Hell no! Det ansvaret fick hon bära själv. Jag hade aldrig gett henne anledning att ha problem med mig eller tycka illa om mig. När det beteendet började hade hon inte ens träffat mig.

Så den som ska lära sig att se saker utifrån olika perspektiv är du.

Jag kan se problematiken i ts upprepning, men ser oxå att hon lärt sin läxa. Men jag ser en ännu större problematik i mammans beteende.

Du väljer dock att helt bortse från mammans beteende och lägger all skuld på ts. Det är inte att se olika aspekter eller ha olika infallsvinklar. Komiskt att du inte inser det.
  • Iam
    Anonym (suck) skrev 2015-05-01 13:12:55 följande:

Den biomamman hade ju uppenbart rätt när det gäller att inte bry sig om dig, du är ju ett ex nu.

Det är så jag ofta tror att såna här kvinnor tänker, kvinnan är snart borta och då är det en ny hon ska "lära känna". Därav räcker det med att all kontakt sker mellan föräldrarna för dom är alltid kvar.

Tror knappast att barnen bryr sig nämnvärt om du som styvmamma inte är med på uppvisningar i skolan och liknande, alternativet att mamma inte mår bra av det är garanterat viktigare för barnen.

Så det är enbart för din egen skull du tvingar dig med på saker där du inte behövs. Går inte att skylla på barnen där, enbart Ditt val! Så ja, det var ditt fel att barnen fick lida under den relationen!

Har du någon relation med ditt ex ungar idag?

Jag har personligen alltid haft extremt bra relation till mina bonusars mammor. 2 av dom har jag sovit över hos med mitt eget barn. Jag har som tur är ingen bonusmamma till mitt barn och kommer aldrig ha det. Skönt eftersom man läser saker som hur denna ts beter sig.

Tvärtom insåg den mamman att hon var ute och cyklade, bad om ursäkt och idag har hon och jag en nära kontakt eftersom hon anser att jag är en viktig del av hennes barns liv.

Självklart finns det många barn som ser bonusföräldern som en självklar del av familjen och vill ha med denne på uppvisningar. Mina dåvarande bonusar led aldrig av att jag var med. Tvärtom. Men visst, får det dig till att känna dig viktigare så fortsätt sätta dina känslor först. Men än en gång slog dina projicerade gissningar fel.

Varför det viktigare för dig att du som mamma får bete dig som en fullständig idiot än att barnen får må bra?

Barn ska få vara lyckliga och bekymmerslösa. Dom ska inte behöva anpassa sig till vuxna människors känslor av bitterhet och småsinthet. Synd att så många föräldrar inte förstår det, men tur att det finns desto fler bonusföräldrar som tar fighten för barnens skull.
  • Iam
    Anonym (suck) skrev 2015-05-01 16:41:49 följande:

Barnen mår inte bra när de märker att mamma blir sårad. Då är det ju styvföräldern som sätter sitt eget ego före alla andra.

Styvisar behöver inte följa med på uppvisningar/matcher m.m. Men att barnen får ha sina föräldrar där ka vara viktigt för barnen.

Om nu mamman är så barnslig så hon inte kan bete sig vuxet och låta styvförälder närvara så bör styvföräldern stanna hemma för att inte ställa till några onödiga scener med barnen närvarande.

Om barnen vill att hela familjen ska med så följer hela familjen med. Om en mamma inte kan hantera det får hon gå till psykolog och lära sig hantera sina problem. Det är inget barnen ska behöva anpassa sig efter. Om min bonus säger "snälla snälla Iam, kan inte du följa med" ja då följer jag med. Om mamman då inte kan hantera det när det gått över ett år, ja då är det hon som ställer till det för sitt barn - inte jag.

Som tur är har jag inga problem med bittra ex längre. Senast min ena bonus hade familjekväll var både hans pappa och jag där och hans mamma med sin partner. Och min bonus sa högt! Jaaa va kul!! Alla i familjen är här!!

Och mitt ex barn har jag kontakt med via deras mamma, så dom mår oxå bra och känner sig viktiga!

Barn är som sagt oskyldiga och ska inte behöva anpassa sig efter en mammas bitterhet eller missunsamhet. Att det sen svider att höra borde vara väckarklocka för många föräldrar!!
  • Iam
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2015-05-01 21:43:02 följande:

Men om inte pappan har problem med det så varför ens ta upp det till diskussion?

Om mamman inte vill veta av en människa är det väl upp till henne. Och det ska väl inte bero på att pappan och hans nya är intresserade av att lära känna mammans nya. Är inte mamman det minsta intresserad av att tala med sin ex mans nya kan ingen tvinga henne. Jag skulle aldrig få för mig att tränga mig på mina bonusbarns mamma om hon inte vill det. Vi har inget gemensamt öht. Det är hon och min man som har det.

Du verkar inte riktigt förstå begreppet omvänd logik. Men du anser alltså att man kan kräva av andra det man själv vägrar?

Det handlar heller inte om att lära känna utan om att en bonusmamma ska kunna hämta ungarna efter tre år utan att mamman får ett hysteriskt utbrott.
  • Iam

Ni är många som sätter era egna känslor framför barnen. Märkligt med tanke på att ni är föräldrar. Själv är jag inte det, men har ändå förmågan att sätta mina känslor underordnat andra människors barns basala behov av trygghet, precis som många andra bonusföräldrar lyckas.

Det säger inte lite om er "föräldrar"

Så förbannat tragiskt för så många barn som får sin barndom förpestad av er egoism.

• Iam
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2015-05-01 21:58:06 följande:

Jag kan bara bestämma hur jag vill att mitt liv ska se ut. Jag kan inte bestämma över andras. Vill andra lära känna andra människor är det ju upp till dom och inte upp till mig. Vill jag inte lära känna människor är det upp till mig och inte till dom som vill lära känna mig som kan tränga sig på. Jag förstår mamman fast jag enbart är bonusmamma.

Nej, du förstår alltså inte begreppet omvänd logik ens när du får det förklarat för dig.

Jag förstår om mamman inte vill ha någon relation Till sina bonusbarns mamma.

Däremot har jag ingen förståelse för att hon hellre skriker och gormar och vägrar släppa ut barnen, istället för att bara öppna dörren, säga puss och kram till barnen och låta dom åka iväg med ts.
Svar på tråden Hon släpper inte ut barnen