tankfull skrev 2015-04-28 12:28:45 följande:
Jag orkar inte gå tillbaka i den här tråden men jag tror nog att mamman anade att TS tänkte prata med henne - vilket hon ju tänkte. Du skriver ju själv att TS inte gjorde rätt som la sig i och det är just det beteendet som jag vänder mig mot -det betyder inte att jag tycker att mamman handlade jättebra i situationen heller!
Men jag håller helt enkelt inte med dig i ditt svart-vita påstående om att alla på FL stöttar mammor och vänder sig mot de sk. bonusmammorna. Själv tittar jag på varje situation för sig och eftersom jag är mamma och har varit bonusmamma så kan jag sätta mig in i båda situationerna, men alla människor är så olika och sammansättningarna av familjesituationer är ju också olika!
Jag känner inte mamman i TS tråd men med tanke på att TS nu fått en liten bebis med mammans fd man och detta blir ett halvsyskon till mammans egna barn så kan jag tänka mig att känslorna svallar hos mamman och man kan kanske hysa lite respekt även för detta? Även då man är vuxen kan man ibland handla irrationellt och i affekt - det är inte ett bra sätt att handla på men faktiskt förståeligt ibland! Jag tycker nog att pappan och TS och deras bebis på sätt och vis har ett övertag mot mamman som är ensam och kanske ledsen för detta. Vad vet jag, jag kan bara föreställa mig hur det kan kännas för henne och kanske har jag helt fel.
Men det är ju ditt sätt att resonera här som är så märkligt.
Du tycker att mamman handlade fel men hittar på en massa orsaker till varför hon kan tänkas skrika och gorma och låsa dörren. Därmed ursäktar du beendet.
I nästa andetag konstaterar du att ts som bonusmamma gjorde fel. Här har du dessutom nerskrivna förmildrande omständigheter, du behöver inte ens hitta på dom själv som du gör i mammans fall. Ändå ursäktar du inte alls det ts gjorde.
Ser du inte det tråkiga och dömande i det resonemanget? Och det är nog det Ess lite syftar till.
En biomammar har alltid tusen anledningar som ursäktar idiotiskt beteende.
En bonusmamma har alltid ett idiotiskt beteende oavsett tusen anledningar som påvisar motsatsen.