• nihka

Hon släpper inte ut barnen

Anonym (Så trött..) skrev 2015-04-25 20:50:11 följande:

Några spontana tankar?

Du utgick från att mamman är vettig och att det hela skulle lösa sig om du bara fick visa henne att du också är vettig.

Men hon är inte vettig och du får behandla henne därefter. Tyvärr.

Hon har stora problem som ingen utom hon själv kan lösa. Släpp det som en het potatis och var glad att hon är såpass långt bort. Se på situationen som olösbar, för det är den så länge hon inte medverkar till att lösa den. Lägg upp en strategi som går ut på "damage control".

http://sv.wikipedia.org/wiki/Damage_control_%28kirurgi%29

Sett från den ljusa sidan så behöver du aldrig någonsin i framtiden fundera på vad som skulle ha hänt om du hade agerat, för nu vet du.
  • nihka
    Brumma skrev 2015-04-26 11:04:33 följande:
    Håller inte med.

Att bara släppa situationen är att visa barnen att pappa och TS inye bryr sig om dem. Samtidigt som de visar mamman att hon får bete dig hur hon vill. .

Nej. Dags att agera på allvar istället - hon medverkar inte för att lösa situationen. Alternativet då är väl att tvinga fram en förändring genom tex domstol (ngt säger mig att det inte räcker med samarbetssamtal, men jag hoppas jag har fel) sbara än att låta mamman fortsätta bete sig illa både mot barnen och TS och pappan..
    Kanske missförstod du mig.

TS ska släppa situationen. Om någon ska försöka tvinga fram något genom tex domstol så är det pappan.
  • nihka
    Anonym (Så trött..) skrev 2015-04-26 17:06:00 följande:

Jag kan förstå hur ni tänker. Jag ska förklara närmare hur jag tänkte. Jag tänkte att det som händer o har hänt i tre år skadar barnen mer än om jag skulle få till ett möte o visa att hon inte behöver hata mig.

detta förakt från denna kvinna förpestar vardagen för barnen. Det är mycket skitsnack, det förbjuds, det skriks och förekommer många utbrott i telefonen av henne när barnen sitter o lyssnar bredvid. Det tar liksom aldrig slut. Så länge hon inte mött mig kommer hon fortsättea med detta förpestande. Det sänker barnens självkänsla, det var jag tydligt märkt. Jag vet att detta är något mellan pappan o henne. Absolut. Men jag tänkte som såhär, att om hon får möta mig så KANSKE hon i fortsättningen stillar sig. O det kan gynna barnen. De kan slippa höra massa skit o ha en mamma som totalt kör över deras vilja.

de kanske skulle kunna få slippa känna skam för att tycka om mig m.m om vi faktiskt möts och jag slutar vara som ett spöke hon aldrig träffat. Hon har byggt upp en bild av mig som hon bara fortsätter ösa skit över inför barnen hela tiden. Vi har träffats men hon tittar inte pä mig. När hon då sa att barnen skulle stanna hemma o "ha en trevlig helg" kände jag att nu måste jag göra nägot. Visst, jag kan hålla med om att det var dumt. Men jag är bara människa o handlar också efter känsla ibland. Min känsla i detta fall var att nu får det vara slut med detta o nu vill jag visa henne att jag faktiskt är en riktig människa som hon faktiskt tryggt kan låta barnen vara med. Det är ju trots allt inte så konstigt att man inte litar på någon man aldrig pratat med. Att hon skulle stå o skrika kunde jag faktiskt inte i min vildaste fantasi förutse. Jag blev verkligen chockad. Jag är fortfarande chockad. Jag trodde inte någon betedde sig så. Nunär jag vet kommer jag inte närma mig henne mer. Hon kan lugnt fortsätta tycka illa om mig o prata skit om mig. Jag kommer släppa det. Synd om henne bara.

Jag förstår precis hur du tänkte och tycker att det du gjorde var bra - inte för att det blev bra utan för att du fick det ur ditt system. Det du gjorde BORDE ha funkat om man har med normala människor att göra, men denna mamma är ett head case (förhoppningsvis botbar med tiden) och då gäller inte de vanliga "spelreglerna".

Barnen har säkert till viss del vant sig vid sin mammas irrationella beteende och hittat strategier för att hantera det. De behöver inte att du också ska ingå i galenskaperna. Lägg din energi på att skapa något för dig, pappan och alla barnen oberoende av mamman och försök hitta så många vägar som möjligt att blockera effekterna av hennes agerande.

Du vinner i längden, men det är kanske en klen tröst idag.
  • nihka
    Anonym (suck) skrev 2015-04-26 19:26:13 följande:
    Du åker dit och knackar på fast du VET att du inte är välkommen, att mamman inte kommer lämna ut barnen till dig utan endast till pappan.

Sen är det inte nog med det, när du kommer hem och ser mamman i bilen så är du på henne IGEN!!!! Trots det som hänt innan, fattar du väldigt långsamt/trögt?!

Förlåt om jag frågar, men har du någon diagnos eller begåvningshandikapp?

Du verkar ju totalt oförmögen att ta in information från andra människor! Märkligt beteende och jag kan verkligen förstå varför mamman har svårt för dig!
    Vilket helvetes elakt inlägg.
  • nihka
    Anonym (Så trött..) skrev 2015-04-28 19:38:23 följande:

Men jag förstår ju att ni liksom tycker det är lite kul att låtsas missförstå så ni kan försöka nedvärdera och trycka till lite. Men jag föreslår att ni lägger den energin på en annan ts för jag tar inte åt mig Jag tycker däremot det är roligt att följa er som gör allt för att spela oförstående och dumförklara mig m.m. Jag är däremot inte rätt person för er eftersom det lär kvitta vad ni skriver så känner jag inte den känslan ni vill att jag ska känna. Däremot tänker jsg att det är synd att så många har behov av att ned nedvärdera andra för att höja sig själva. Det tyder på mycket dälig självkänsla. Nu menar jag inte alla kloka svar jag fått, både de som håller med mig och andra. Många av er har på ett bra sätt förklarat vad de tycker och tänker utan för den sakens skull behöva fördumma. Era råd och tips tar jag tacksamt emot

Du vet vad som är vad. Ta med dig den vetskapen in i ditt fortsatta hanterade av situationen med mamman. Tänk på de blinda och destruktiva svar du har fått här och hur utsiktslöst det är att komma någonvart med dem. Förhåll dig till dem och lägg ner lika mycket (lite) tid på mamman som på dem. Det bästa de kan ge dig är ytterligare bekräftelse på hur det blir när viljan bara inte finns.
  • nihka
    Anonym (Så trött..) skrev 2015-04-29 09:07:42 följande:

Jag hade haft mycket lättare att förstå ert resonemang om att hon dka slippa mig helt o hållet om samma sak gällde tvärtom. Vi har stora problem med att hon lägger sig i allt o ska få veta allt om mig o "förstöra" så gott hon kan. Har hon rätt till det då utan att jag ska bry mig det minsta?

Det låter allvarligt. Hur gör hon det? Eftersom som hon "förbjuder" hit och dit, finns det något din man kan "förbjuda" henne att göra som gör ert liv enklare, exempelvis förbjuda henne att ringa? De kunde sköta kontakten via mejl i stället.
  • nihka
    Anonym (suck) skrev 2015-05-01 13:59:08 följande:
    Relationen mellan föräldrarna är ju uppenbart inte bra eftersom mamman kallat till möte hos familjerätten. Så det är nog troligt att hon inte förbjuder någonting, utan hon vill ha en god kontakt. Kanske svårt med ts och pappan och då är det ju jättebra att iaf en av föräldrarna vill lösa det.
    Jo, så kan det vara om man helt bortser från allt TS har berättat här.
  • nihka
    Anonym (Mia) skrev 2015-05-01 14:58:06 följande:
    Fast det är bara en del av historien. Mammans är ju gissningsvis en helt annan. Hade vi fått den också kanske vi tyckt TS varit helt ute och cyklat.
    Frågan är bara varför du vill helt bortse från den del som finns tillgänglig.

Jag bad TS utveckla något hon berättat om - inte dig att dementera hennes uppgifter.

Du verkar ha missuppfattat syftet med "Känsliga rummet".
  • nihka
    Anonym (suck) skrev 2015-05-01 15:35:08 följande:
    Att ts betett sig helt galet håller nog de flesta med om? Mamman skötte sig däremot okej eftersom hon dels stod för sitt ord och inte lät sig bli jagad/överkörd av ts. Trots att ts betedde sig illa så valde mamman att köra barnen till pappan för umgänge.
    Du verkar också ha missuppfattat syftet med "Känsliga rummet".

• nihka
    Anonym (suck) skrev 2015-05-01 15:55:58 följande:
    Ts bad om tankar och reflektioner, inte enbart om medhåll. Det har hon fått. Hon har dessutom själv insett att hennes agerande inte var så vidare bra gjort och att hon inte kommer göra om det. Vilket ju är väldigt bra.
    Ja, TS bad om input, inte att du skulle tala om för henne när hon säger att mamman förbjuder en massa saker att hon troligtvis inte förbjuder något.

Frågan ställdes till TS på vilket sätt mamman förbjuder och jag kanske får svar på det om inte min fråga drunknar i dina dementier.
  • nihka
    Iam skrev 2015-05-01 16:49:52 följande:
     ska inte behöva anpassa sig efter en mammas bitterhet eller missunsamhet. Att det sen svider att höra borde vara väckarklocka för många föräldrar!!
    Det spelar ingen roll vem som står för styrandet och ställandet, när någon anser att de har rätten att styra upp andras liv är det sällan de själva som kan dra gränsen utan det får tyvärr andra göra.
Svar på tråden Hon släpper inte ut barnen