Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Film för 10 år sedan. Omgång 1-3

Här är tredje delen i mitt försök att kora bästa filmen från 2005. Ytterligare 10 av 2005 års 77 utvalda filmer får sin första chans. Vill du veta mer om varför jag gör detta, urvalet osv så titta i tråden Omgång 1-1. Omgång 1-2 återfinns HÄR.

Rösta på den som du tycker är bäst ELLER mest ikonisk/mest omtalad, då och fortfarande.

Som jag skrev i den första tråden är vissa filmer från tidigare år, då det är premiärdatumet i USA som gäller.

Omgång 1-3s filmer är som följer (Länkarna går till IMDb)
    Batman Begins

O
    j, oj, oj! Svår omgång att rösta på. Två filmer med Christian Bale i huvudrollen (i alla fall i den engelskdubbade versionen), den ena med fantastisk röst, den andra med bra skådespeleri, men katastrofal röst =P. Som Star Wars-nörd borde jag rösta på Revenge of the Sith. Kingdom of Heaven var medioker på bio, men riktigt bra efter omklippning till "Director's cut" eller vad de nu kallade den. Madagascar är en av de bästa barnfilmerna någonsin och Cinderella man är vad det är. Svårt att toppa.

Nej, det blir en röst på Miyazaki och Howl. Jag kommer inte ifrån det.....

Drop me a line!
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Film för 10 år sedan. Omgång 1-3
  • Aniiee

Tack för att ni röstar och berättar Solig

The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Aniiee
    Erikssonförfan skrev 2015-04-25 00:32:56 följande:

Hade gärna sett The devils rejects på listan, tuff genre, speciell och underhållande.

av de där, ja du, svagt filmår ;p cinderella man.

Den kanske kommer upp i tråd 1-4......
  • Aniiee
    Moderno skrev 2015-04-25 12:28:53 följande:

Eftersom det var länge sedan jag såg samtliga filmer, utom "Star Wars III", är den film jag skulle vilja se om faktiskt "Cinderella Man" som jag tycker har mycket av det en film ska ha. 

Jag gillar Star Wars-världen, men jag blir så oerhört less på dataanimationerna i del I-III samt de plågsamt långtråkigt utdragna fäktningsscenerna. Sååå mycket mer känsla i del IV-VI. Hoppas innerligt att de nya filmerna håller vad jag tycker trailerna lovar!

"Det levande Slottet" har jag sett någon gång med barnen men ingen av oss tycker att den är bra (vet inte om vi någonsin har sett hela faktiskt). Det är sällan jag blir äcklad av filmer, men av  just den här typen av film blir jag det ibland. Kanske är en bra sak, vad vet jag? Den är i vart fall minnesvärd. 

=)

Men "äcklad" av Howl? Nu får du faktiskt ta och förklara dig SpökeSolig
  • Aniiee
    Moderno skrev 2015-04-26 00:23:46 följande:
    Jag måste få be att återkomma när jag sett om filmen, märkte jag, eftersom jag inte minns vilka scener jag tänkte på. Andra filmer av samma upphovsman/regissör har samma, ofta lite otäckt vridna, ibland lite äckliga, undertoner, t.ex. badscenen med anden i Spirited Away och alla groteska figurer i både det Levande Slottet och Spirited Away.

Jag misstänker att det är för att jag sett dem tillsammans med barnen, och då händer det att jag ser filmen lite mer ur deras perspektiv - på gott och ont. Minns att de var helt fascinerade av Spirited Away, Levande Slottet, Min granne Totoro, m.fl. men att de tyckte att många figurer var otäcka.

Men, oavsett detta, så faller det Levande Slottet mig inte riktigt i smaken av någon anledning. Spirited Away gillar jag betydligt mer (och även Totoro och någon till som jag inte minns just nu).

För övrigt finns det en ton i japanska filmer (av alla möjliga genres) som fascinerar mig (jag är ingen filmconnoisseur, men gillar film). Vad är det du gillar med det Levande Slottet och den typen av film?
    Jag tror att du och din familj och jag och min familj är bara precis motsatta. Eller så har det bara med hurdan kultur man är uppväxt i. Du säger att dina barm tycker att figurerna var fascinerande, men otäcka. Det tycker barnen här också (och tyckte jag när jag var barn, och tycker fortfarande) MEN på ett positivt sätt. De är fascinerande, skärmande rent av, men på det är "pirr-i-magen"-sättet. Otäckt men ofarligt, om man säger så. 

Av Miyazakis fyra stora är väl egentligen Howl sämst, inte sagt någonstans att den är dålig. Spirted away, Tonari no Totoro och Mononoke Hime är absolut bättre. Undrar om det beror på att Howl är baserad på en bok, och de andra är INTE baserade på något. Spekulerar.....
  • Aniiee
    Moderno skrev 2015-04-26 08:34:09 följande:
    Dessutom en brittisk författare, vad jag kunde se från wikipedia. Har du läst boken?
    Yes, en brittisk barnboksförfattare, och ja, jag har läst boken. Jag har läst alla hennes böcker, tror jag. De är bra. Framför allt så är Chrestomanci-böckerna bra, så har du en 8-10-åring så rekommenderar jag verkligen dem.
Svar på tråden Film för 10 år sedan. Omgång 1-3