• Soffifia

Olagligt?

Jag vill börja med att undanbe mig onödiga kommentarer om slarvighet och oansvar. Har ett par betalningsanmärkningar. Vill flytta närmare barnens skola och bo billigare. Extremt svårt att hitta boende överhuvudtaget, även för de med god kreditvärdighet. Har nu hittat en lägenhet, som en nära vän erbjudit sig att stå för då detta hyresbolag säger tvärstopp vid alla typer anmärkningar.

Hon kommer inte vara skriven där, däremot jag. Hon står på alla hyresräkningar såklart och officiellt också på lägenheten, hennes namn kommer ju stå på dörren osv. Hon kommer alltså inte hyra ut i andra hand officiellt, men hon kommer ju egentligen inte bo där. Är det här olagligt på nåt vis? De kan väl aldrig hävda annat än att vi är typ sambos? Hur mycket eller lite hon befinner sig där kan ju inte de lägga sig i? Eller?

• Svar på tråden Olagligt?
  • Anonym (..)

Tror det finns någon möjlighet för en hyresvärd att förverka lägenheten om man inte bor där. Men olagligt är det nog inte, dock bättre att hyra ut i andra hand. Hyresvärden ska godkänna detta.

• Soffifia

Bryr de sig om allt sköts och hyran betalas in i tid? Jag tror knappast de har koll på hur mycket tid hon spenderar där - hon hälsar ju på då och då :) De tillåter inte andrahandsuthyrning så den går bort.

• Anonym (Willy)

Hur ska du göra med din post om ditt namn inte ska stå på dörren?

• Soffifia

en namnlapp bredvid hennes namn? man behöver inte meddela hyresvärden om man blir sambo...

• Kjell2
    Soffifia skrev 2015-04-23 20:26:02 följande:

Jag vill börja med att undanbe mig onödiga kommentarer om slarvighet och oansvar. Har ett par betalningsanmärkningar. Vill flytta närmare barnens skola och bo billigare. Extremt svårt att hitta boende överhuvudtaget, även för de med god kreditvärdighet. Har nu hittat en lägenhet, som en nära vän erbjudit sig att stå för då detta hyresbolag säger tvärstopp vid alla typer anmärkningar.

Hon kommer inte vara skriven där, däremot jag. Hon står på alla hyresräkningar såklart och officiellt också på lägenheten, hennes namn kommer ju stå på dörren osv. Hon kommer alltså inte hyra ut i andra hand officiellt, men hon kommer ju egentligen inte bo där. Är det här olagligt på nåt vis? De kan väl aldrig hävda annat än att vi är typ sambos? Hur mycket eller lite hon befinner sig där kan ju inte de lägga sig i? Eller?

Om ni inte gör verkliga dumma saker så är det inte straffbart. Däremot kan värden säga upp kontraktet med mycket kort varsel om det upptäckts och din vän hamna på värdens spärrlista.
  • Anonym (Willy)
    Soffifia skrev 2015-04-23 20:52:29 följande:

en namnlapp bredvid hennes namn? man behöver inte meddela hyresvärden om man blir sambo...

Risken är stor att det kommer fram. Grannar kan vara nyfikna, ni är "sambos" men bara du bor där.

Vad händer om hon inte betalar hyran?
  • Anonym (Willy)

Och vad ska ni säga till barnen, så att de inte försäger sig?

• Soffifia

Egen ingång, man kan väl helt enkelt säga att man delar lght med en kompis?
    sen vem som är där mest...

• Soffifia

Det är en mycket nära och ansvarsfull barndomsvän, så hyran kommer betalas, alla gånger.

• Anonym (Willy)
    Soffifia skrev 2015-04-23 21:05:23 följande:

Egen ingång, man kan väl helt enkelt säga att man delar lght med en kompis?
    sen vem som är där mest...

Som sagt, någon kan bli nyfiken.

Kollar någon upp er så ser de ju att hon inte är skriven där.

• Soffifia

Fast ärligt... vem skulle kolla upp det? och hon måste ju inte vara skriven där för att stå på lght!

• Kjell2
    Soffifia skrev 2015-04-23 21:13:17 följande:

Fast ärligt... vem skulle kolla upp det? och hon måste ju inte vara skriven där för att stå på lght!

Du har nu gått från att undra om er otillåtna  andrahandsuthyrning är olaglig till att spekulerar i risken att bli upptäckt.

Visst, ni kan chansa men risken att bli upptäckta och vräkta finns där. Är ni beredda att ta den risken?
  • Almina

Är du säker på att inte hyresvärden kräver att den som står på lägenheten är skriven där?

• XEmmabus

Vet inte vilken stad du bor i, men jag kan säga att i Stockholmsområdet kollar många av hyresvärdarna med jämna mellanrum var man är skriven. När min svägerska blev sambo och skrev sig på en annan adress i Sundbyberg tog det inte många veckor innan hon fick brev från sin hyresvärd där hon skulle uppge orsaken. Vad svarar din kompis då om hon kommer i samma sits?

• XEmmabus

Och en sak till; har du bostadsbidrag kan du nog inte räkna med det i framtiden. Då ska man ha ett giltigt andrahandskontrakt (om det inte skiljer sig från kommun till kommun).

• Anonym (nja)
    XEmmabus skrev 2015-04-23 21:36:09 följande:

Vet inte vilken stad du bor i, men jag kan säga att i Stockholmsområdet kollar många av hyresvärdarna med jämna mellanrum var man är skriven. När min svägerska blev sambo och skrev sig på en annan adress i Sundbyberg tog det inte många veckor innan hon fick brev från sin hyresvärd där hon skulle uppge orsaken. Vad svarar din kompis då om hon kommer i samma sits?

Vi har haft sju olika lägenheter i Stockholm (inte samtidigt då) och aldrig varit skriven där då vi bara har haft dem som övernattningslägenhet några gånger i månaden .

Har aldrig fått ett samtal från någon hyresvärd för det.
  • Soffifia

Vi jobbar båda mer än heltid på olika orter, så det är nog vad vi skulle svara om de frågade något sådant. Det rör sig inte om sthlmsområdet. Klart att det kan "upptäckas" och då får man väl stå sitt kast.  vad jag ville veta var om man bröt mot någon lag.

• XEmmabus

Ja enligt hyreslagen. En hyresvärd som upptäcker olovlig andrahandsuthyrning har rätt att säga upp hyresgästen.

Skulle det inte fungera att köra med öppna kort istället och ha din väninna som borgenär? Det innebär att hon förpliktas att betala hyran såsom om det vore hennes egen om inte du betalar i tid. Sådana kontrakt är inte ovanliga när en hyresgäst har betalningsanmärkningar. Man kan då skriva in i kontraktet att borgenärsansvaret upphör när hyresgästen haft 3 års prickfria betalningar i rad.

Du kanske kan luska lite om ovan anonymt eller be någon annan ringa och höra sig för upplysningsvis om deras policy.

• Anonym (inte okej)

Inte straffbart, men inte tillåtet. Får hyresvärden vet det så kastas du ut direkt och hennes kontrakt rivs. Hon kommer aldrig få en lägenhet hos den hyresvärden igen och dåliga referenser. Dom flesta hyresvärdar ser allvarligt på sånt.

Svar på tråden Olagligt?