Anonym (alternativ) skrev 2015-04-19 19:32:41 följande:
När du hävdar att bibeln är otydligare än koranen, menar du då enbart nya testamentet, enbart gamla testamentet, apokryferna eller all litteratur kristendomen bygger på?
Om du bara menar att nya testamentet är otydligt, så kanske judendomen vore något för dig?
Det finns även många grenar och sekter inom kristendomen som har förtydligat bibeln med sina egna tolkningar som de tillämpar och följer mer praktiskt och konkret i det dagliga livet. Några exempel är Jehovas Vittnen, Mormonerna (Jesu Kristi kyrka av sista dagars heliga), Sjundedagsadventisterna, Baptisterna, Pingstkyrkan, Livets Ord, m.fl.
Jag tror att någon av dessa skulle kunna göra bibeln mer tydlig för dig.
Dessutom finns andra sorters rörelser med sin egna syn på livet, människan, naturen, kosmos och Gud, som t.ex. antroposoferna (Rudolf Steiner), Martinus m.fl. Eller varför inte Hare Krishna som tillhör hinduismen.
Slutligen finns den fredliga, ofarliga och harmlösa Buddhismen med dess olika förgreningar, som för oss västerlänningar är betydligt mindre främmande och skrämmande än Islam.
Jo jag tyckte gamla och nya testamentet stod i kontrast till varandra. Kom Jesus för att fullfölja eller ändra Moses lag? Vad gäller liksom? Sen tyckte jag tanken på EN Gud lät vettigare än tre i en. Iofs så säger jehovas vittnen att de inte tror att Jesus var Gud men det är inte tydligt bland de heller.