Inlägg från: Vanillaextract |Visa alla inlägg
  • Vanillaextract

Förskollärare i slöja. hur skulle ni reagera?

Jag skulle flyttat mitt barn till en vettigare skola. En lärare ska inte fläka ut sina extrema personliga åsikter sådär.

Jag har inget emot att en muslim är lärare men enbart om hen håller det privat och inte låter det gå ut över undervisningen. Den punkten har någon med slöja redan passerat.

Precis som att jag inte skulle acceptera en lärare med nazistsymbol eller FI-knapp.

• Vanillaextract
    Kim Possible skrev 2015-04-19 14:20:53 följande:

Hur ställer du dig till halsband med kors? Gäller knapparna bara F! eller är du lika avog mot andra partisymboler? 

Kors skulle inte jag personligen reagera på. 99% av dom som bär kors i Sverige tycker bara det är snyggt, en modegrej. Men det vore förståeligt om någon som kom från ett land där korset är starkt förknippat med kristendom blev upprörd över det.

Alla partisymboler gäller det.
  • Vanillaextract
    BCH52 skrev 2015-04-19 15:43:03 följande:

Du är alltså konsekvent negativ när det gäller politiska -ismer men inte när det gäller religiösa? Hur resonerar du runt detta?

Du har rätt i att ett flertal som bär kors gör det för att det är snyggt. Men det finns trots allt många som bär det för att de har en levande kristen tro, en tro som de gärna delar med sig av. Är det ok för dig att ditt barn har en pedagog som är öppen med sin kristna tro och även visar det genom att bära ett kors?

Nej det vore inte ok. En lärare ska inte berätta eller visa varesig hen ens är religös eller inte. Tro får dom göra hemma.
  • Vanillaextract
    Iarwain skrev 2015-04-19 16:34:23 följande:

Du tror inte att ditt barn bör lära sig att världen inte är en homogen plats, att inte alla tror och tycker som du gör i hemmet?

Är det inte en björntjänst du då gör ditt barn?

Vad händer då när barnet första gången träffar på någon som inte tror och tycker som denne?

Är det inte bättre att du berättar för ditt barn att det finns människor som tror på saker som du tycker är konstiga?

Jag tror att hijab hos förskolepersonalen är en positiv sak som ger ditt barn förståelse och med förälderns hjälp en utgångspunkt för att tackla livet i ett senare skede.

Niqab är en annan sak...

Jag vet inte vilken stängd värld du bor i.. Men i min värld finns det ungefär en biljon andra sätt att lära sig om religion och olika människor än att ha en öppet religös lärare. I min värld har dom t.o.m religionskunskap i skolan. Så jag är inte orolig.
  • Vanillaextract
    Iarwain skrev 2015-04-19 16:53:14 följande:

I min värld lär man sig mer genom att uppleva religioner än genom undervisning i en lektionssal.

Jag skulle heller inte ha speciella problem med om förskolefröken pratade om sin religion, men jag förstår att alla inte är rustade att bemöta detta på ett bra sätt.

I den bästa av världar skulle alla religioner vara onödiga, tyvärr är vi inte där. Men det näst bästa anser jag då är att lära sig så mycket som möjligt om dom, så tidigt som möjligt.

Tycker du att man lär sig mer om religion genom att se en lärare i slöja än att studera religioner blir jag orolig.
  • Vanillaextract
    Iarwain skrev 2015-04-19 19:12:52 följande:

Att avskärmas från olikheter är diametralt motsatt lärande.

Tror du att man kan läsa sig till all kunskap blir jag orolig.

Teori vs praktik?

Praktik "all the way".

Du verkar förvirrad. Vi pratar inte om teori vs praktik eller att avskärmas från olikheter. Eller ja.. Om ni har en enda oliktänkande människa med ett annorlunda utseende i din by som råkar vara en muslim som arbetar som lärare kanske det blir jobbigt. Själv bor jag i Stockholm och behöver inte ha olämpliga lärare till barn för att dom ska uppleva mångkultur, oliktänkande eller religion. Det gör man ändå.
  • Vanillaextract
    Iarwain skrev 2015-04-19 19:31:51 följande:

Du drog mitt inlägg till en extrem, jag drog ditt till en annan.

Menar du att det är ok med slöja, så länge de inte är i närheten av dig eller dina barn?

Det är inte mångfald, det är segregering.

Tråden handlar fortfarande om lärare som bär slöja och inget annat. Du är den enda som drar något till det extrema.
  • Vanillaextract
    Iarwain skrev 2015-04-19 19:49:10 följande:

Som du av någon anledning tycker utsätter ditt barn för något du inte tycker om.

Du vill inte ha detta i närheten av dina barn.

Hur ska jag tolka det på annat sätt än att du inte vill ha religiösa uttryck i närheten av dina barn.

Religion är något dina barn bara ska få se på avstånd, eller?

Då spelar det ingen roll var du bor, de upplever det fortfarande bara på avstånd.

Du ska inte tolka något alls, läs vad jag faktiskt skriver istället. Lärare ska vara neutrala. Det är man inte om man bär slöja.
  • Vanillaextract
    Iarwain skrev 2015-04-19 20:21:55 följande:

Det är din åsikt att lärare i slöja inte kan vara neutrala.

Din åsikt får följder du inte är beredd att stå för, verkar det som.

Man kan fortfarande undervisa neutralt men som lärare är du inte neutral om du går runt med slöja, nazistsymbol eller FI-märke. Min åsikt får inga följder jag misstycker. Det är du som tror att en lärare i slöja är den enda möjligheten till att lära sig om religion och oliktänkande. Och det säger mig bara att du är den som lever i en väldigt stängd värld.
  • Vanillaextract
    Flickan och kråkan skrev 2015-04-19 22:16:54 följande:

Lärare ska alltså vara något som är direkt omöjligt. Inga dåliga krav du ställer . Lycka till att hitta en vuxen människa utan värderingar, utan politisk uppfattning och utan någon som helst trosuppfattning vad gäller existentiella frågor ...som dessutom har flera års universitetsstudier bakom sig i just detta.

Nej.
  • Vanillaextract
    tankfull skrev 2015-04-20 08:31:15 följande:

Tycker du att man ska ha skolavslutning i den kristna kyrkan? Det är ju på sätt och vis ett religiöst ställningstagande som man utsätter alla elever för. Själv tycker jag att det är en trevlig tradition och de som är av en annan religiös uppfattning kommer troligtvis bli lika mycket/lite påverkade av detta som att nån bär en hijab.

Nej. Det tycker jag är olämpligt. För att inte tala om hur alla barn i min skola hatade att tvingas sitta och lyssna på skiten i skolan, så det vore knappast en förlust när det försvann.
  • Vanillaextract
    tankfull skrev 2015-04-20 13:48:38 följande:

ALLA barn i din skola hatade sommaravslutningarna i kyrkan?

Du ger röst åt alla barn i din skola, det är unikt att ha den förmågan måste jag säga! Jag vet dock många som tycker att detta är en av de få traditioner vi har kvar och som tycker mycket om den. Det är därför den levt kvar så länge.

Det blir mera högtidligt i kyrkan och sångerna man sjunger ljuder annorlunda än i skolans salar. Men jag misstänker att din skoltid inte kanske inte var den ljusaste tiden i ditt liv, Vanillaextrakt. Och då blir minnena därefter. Tråkigt för din skull att du hatade skiten...

Traditionen har levt kvar för att vanor är svåra att bryta. Men nu verkar den påväg bort.

Du vet många barn som utsätts för detta som verkligen gillar det? Eller du vet många vuxna som gillar det? För min uppfattning är snarare att barnen som måste vara där antingen ogillar det eller inte bryr sig medan vissa vuxna växt upp och romantiserat det när de blev rädda för att det skulle försvinna. Aldrig hört så många prisningar till att ha avslutning i kyrkan som när rykten började cirkulera att muslimerna försökte förstöra traditionen.

Min gissning är att kärleken till kyrkan inte växte fram för att dom började minnas hur fantastiska skolavslutningar dom haft där..
  • Vanillaextract
    z h skrev 2015-04-20 17:59:29 följande:

Hej på er allihopa.

Tycker att det är väldigt konstigt att vissa är så rädda från oss vi som bär slöjor. Jag vikarierar på en förskola, och alla barn & personal har varit så nöjda. Jag kan tala bra svenska, pluggar socionom och bryr mig inte för vad vad andra har för tro. Jag går inte heller och sprider min tro till barnen utan följer bara min plikt som förskollärare. Så att bara bära en slöja är inte så farligt och jag tycker att barnen behöver sig på olika folk så blir de inte så skrämmda när de ser främmande så som vissa vuxna gör. Dock anser jag att man inte ska ha burka, det är för överdrivet täckande, och skrämmer så klart barnen.

Bara för att vissa inte tycker att lärare ska få klä sig hur som helst under arbetstid betyder inte det att man är rädd för dig.
  • Vanillaextract
    z h skrev 2015-04-20 19:21:37 följande:

Finns inga regler för hur man ska klä sig på en förskola.

Det vet jag inget om men det är inte relevant. Tråden handlar om vad man tycker, inte redan existerande regler.
  • Vanillaextract
    z h skrev 2015-04-20 19:32:14 följande:

Jag svarade på din åsikt om att klä hur som helst, så visst är det relevant.

Nej för att det handlar fortfarande inte om redan existerande regler utan om åsikter.
  • Vanillaextract
    ZeldinaMina skrev 2015-04-20 19:50:11 följande:

Du fick svar på tal sdVanillaextract!

Jag fick ett totalt irrelevant svar, duktigt av dig att snappa upp det. Eller något.
Svar på tråden Förskollärare i slöja. hur skulle ni reagera?