tankfull skrev 2015-04-20 13:48:38 följande:
ALLA barn i din skola hatade sommaravslutningarna i kyrkan?
Du ger röst åt alla barn i din skola, det är unikt att ha den förmågan måste jag säga! Jag vet dock många som tycker att detta är en av de få traditioner vi har kvar och som tycker mycket om den. Det är därför den levt kvar så länge.
Det blir mera högtidligt i kyrkan och sångerna man sjunger ljuder annorlunda än i skolans salar. Men jag misstänker att din skoltid inte kanske inte var den ljusaste tiden i ditt liv, Vanillaextrakt. Och då blir minnena därefter. Tråkigt för din skull att du hatade skiten...
Traditionen har levt kvar för att vanor är svåra att bryta. Men nu verkar den påväg bort.
Du vet många barn som utsätts för detta som verkligen gillar det? Eller du vet många vuxna som gillar det? För min uppfattning är snarare att barnen som måste vara där antingen ogillar det eller inte bryr sig medan vissa vuxna växt upp och romantiserat det när de blev rädda för att det skulle försvinna. Aldrig hört så många prisningar till att ha avslutning i kyrkan som när rykten började cirkulera att muslimerna försökte förstöra traditionen.
Min gissning är att kärleken till kyrkan inte växte fram för att dom började minnas hur fantastiska skolavslutningar dom haft där..