• oshark

Tråden för oss som använder NaturalCycles

Glitterpinnar skrev 2019-08-16 06:36:52 följande:

Fick positivt ÄL test tisdag kväll + ÄL-flytningar. Idag fredag fortfarande ingen temphöjning MEN sov inte ett skit inatt. Kan det påverka basaltempen så att den inte visar tillräckligt högt? Har fått för mig att dålig sömn, alkohol, etc, höjer tempen men vet inte varför. Någon som vet? Hade högre temp igår (36.63) jämfört med min vanliga (36.03-36.13) men idag 36.03.

Om du sover dåligt borde tempen oftast påverkas så att den blir högre, ja. Kan du tempa i helgen? Ge inte upp liggandet ifall att du inte fick ÄL, och fortsätt tempa. Håller tummarna!
  • oshark
    lillyarn skrev 2019-08-15 19:17:11 följande:

Så ser dom senaste kurvorna ut...cykel 7 och 8 blev jag gravid

Tittar du på de cyklerna ser det ju ut som NC alltid satt ut ÄL efter att tempen höjts över CL. Så jag skulle nog ändå lita på att det var CD15. Tar du ÄL-tester? Kollar flytningar?
  • oshark
    Glitterpinnar skrev 2019-08-16 09:53:56 följande:

Jag trodde att ÄL skulle ske dagen efter positivt test (dvs under onsdagen) då jag hade fertila flytningar då också. Igår torsdag var de klibbiga igen, dvs icke fertila. Var dock tvungen att testa med ägglossningstest nu för säkerhets skull men det är toknegativt.. Mannen är bortrest så vi låg söndag samt tisdag men vette fan om det räcker om ÄL nu har drygat sig till idag fredag. Jaja det märks om typ 10 dgr när det är dags att testa.

Vanligrvis brukar den ske inom 24-48 timmar beroende på hur ens LH-stegring ser ut osv, men ett positivt ÄL-test är ju tyvärr ingen garanti för att man faktiskt släpper ett ägg :-/

Sen kan det ju vara så att du haft ÄL men att din kropp bara hittat på nåt nytt idag. Därför jag undrade om du kan tempa i helgen som du gör normalt under veckorna, så du kan se om du har en rättvisande hög temp då eller inte.
  • oshark
    oshark skrev 2019-08-16 11:23:17 följande:

Vanligrvis brukar den ske inom 24-48 timmar beroende på hur ens LH-stegring ser ut osv, men ett positivt ÄL-test är ju tyvärr ingen garanti för att man faktiskt släpper ett ägg :-/

Sen kan det ju vara så att du haft ÄL men att din kropp bara hittat på nåt nytt idag. Därför jag undrade om du kan tempa i helgen som du gör normalt under veckorna, så du kan se om du har en rättvisande hög temp då eller inte.

Och jo, det kan räcka. Vi låg söndag morgon och jag hade ÄL tisdag natt (mot onsdag) och sitter nu här i v 21+3
  • oshark
    Glitterpinnar skrev 2019-08-16 11:37:07 följande:

Nej så är det ju såklart.. Jag hade dock i kombination med äl flytningar en liten blödning + äl smärta så hoppas att det släppt denna månad och att det bara är något knas med tempandet.. Ska på fest idag till typ 03 inatt så kommer inte kunna tempa normalt förräns söndag morgon igen. Håller tummarna för mig själv ;p

Men om äl inte inträffat så ligger tempen kvar lågt till mensen eller? Någon som vet?

Ja, den kan fladdra lite men ligger kvar under CL i regel. Sen kan mensen komma eller inte komma, ofta kommer den lite senare och känns lite annorlunda i riklighet, PMS, kramper osv.
  • oshark
    Mela88 skrev 2019-08-21 06:54:11 följande:

Ja så kan det vara :) var så för mig.

Men varför fyller du inte i att du tagit ägglossningstest i pappen? Då blir ju datumen med korrekta i framtiden? :) ( eller det kanske du gör)

NC tar bara hänsyn till ÄL-test om de stämmer med temphöjningen sen. I Glitterpinnars fall tycker troligtvis inte NC att det stämmer eftersom tempen höjdes senare, så då tar de inte hänsyn till testen eftersom man kan få positiva ÄL-test utan att ägget sen faktiskt släpper.
  • oshark
    Mela88 skrev 2019-08-21 17:07:35 följande:

Går bara på egen erfarenhet. Och i mitt fall så var jag iaf gravid :)

Och som jag skrev så trodde jag inte hon skivit i ägglossningstesterna! :)

Ja nej det förstår jag. Ville bara förtydliga, ifall du inte visste, att NC kan strunta helt i dina ÄL-test om de inte tycker tempen matchar
  • oshark
    Myskorven skrev 2019-08-23 10:14:00 följande:

Ny här på familjeliv men följt tråden ett tag...

Jag har väntad ägglossning nu i helgen. Har väldigt regelbunden cykel, alltid Äl på cykeldag 17 och 12 dagars lutealfas. Denna månaden har jag provat bidrottninggele för första gången.

I onsdags fick jag helt plötsligt lika starka streck på ägglossningsstickan. Hade mycket ägglossningsflytningar och allmänna känningar. På kvällen hade jag ont som jag brukar ha vid ägglossning. Så egentligen alla tecken förutom att det var flera dagar för tidigt. Dessutom tog jag ett test med clearblues lila stickor som bara visade en ring. Tänkte att ett ägg kanske inte lyckats släppa men nu börjar min kurva också se ut som att jag haft ägglossning. Vad tror ni? Någon mer som varit med om helt olika resultat på ägglossningsstickor?

Bifogar min kurva...

Om du redan hade alla de tecknen kan du ju bara ha missat ÄL-stegringen med Clearblue. Ellet var det samma kiss?

Lita mer på kroppens tecken (sekret, känningar) och tempen än stickorna hursom. Fortsätter tempen vara hög har du ju med största trolighet haft ÄL.
  • oshark
    FruKnäpposaurus skrev 2019-08-25 19:07:05 följande:

Jag väntar med spänning på min termometer, har ni några tips för en rookie för att komma igång så fort som möjligt?

Läs på så mycket som möjligt! Finns så många rookie mistakes som på erkar så mycket.

Lär dig även tolka kroppens andra tecken som flytningar och känslan + öppenheten i livmodertappen om du inte redan kan det.
  • oshark
    Sofiiakarin skrev 2019-08-26 06:11:07 följande:

Alltså hurra för ägglossning. Men nu står det att jag ej är fertil längre, ägglossningen visar ju på lördagen. När mitt första barn blev till hade vi sex ca 2 dagar efter ägglossning och jag blev gravid. Någon som vet varför det står Ej fertil nu så kort efter min ägglossning? :) eller är det jag som missförstår?

Ägget lever i 24 timmar edter ägglossning. Så den gången du blev gravid hade du med största trolighet ÄL senare än du trodde.
Svar på tråden Tråden för oss som använder NaturalCycles