• Legewiel

Tråden för oss som använder NaturalCycles

Hej alla,

nu har jag smygläst tråden i 100 sidor så det börjar kanske vara dags att bli synlig här... För att presentera mig lite kort så har jag antagligen PCO-s och därmed väldigt långa och oregelbundna cykler, trots det har jag lyckats få ett barn - en totalt oväntad men mycket välkommen överraskning år 2011 efter nästan fem års oskyddat sex!

Vi har inte direkt haft någon önskan om flera barn sen dess, men plötsligt bestämde vi oss för att det skulle vara fint med ett till och sen dess längtar jag mycket efter att få bli gravid igen. Detta med att bara vänta och se passar inte min otåliga natur, och jag tänker därför göra vad jag kan för att hjälpa naturen på traven - trots att jag vet att oddsen för att vi ska lyckas på egen hand inte är speciellt stora med tanke på vår historia!

Hursomhelst, så har jag nu tempat med Natural Cycles sen januari i år, och månaden som gick var första gången jag testade Plan istället för Prevent. Tidigare har jag också loggat mina menscykler med hjälp av Billingsmetoden. Eftersom jag nyss fick mens, vet jag att vårt första försök med Plan inte lyckades, och jag funderar nu på att köpa både krämen ProgesterAll samt munkpeppar och använda dessa två under följande cykel, även om de inte hjälper mig att bli gravid hoppas jag de kunde korta ner mina låååånga cykler (36-60 dagar) något, vilket ju skulle ge oss fler chanser att bli gravida under ett år...

• Legewiel
    EmmaElisabeth2 skrev 2015-08-04 08:41:49 följande:

Jag förstår absolut ingenting den här cykeln :/

För 6 dagar sen fick jag en blinkande smiley på clearblue dubbel hormonindikator

För 4 dagar sen en fast gubbe. Började då även ta LH-test som nu har vart positivt 4 dagar i rad!

Från imorse..

NC har flyttat min ägglossning dagligen enda från dag 13 till dag 18 idag :/ Men fortfarande positivt LH idag och tempen håller sig under linjen

Någon som vart med om något liknande? Lite osexigt att känna att vi "måste" fortsätta ha sex och sen skjuts ägglossningen upp igen och igen.. :p

Jag skulle ju svara på denna fråga också, jag tror absolut att du har haft ägglossning men kan du möjligtvis vara en s.k. "slow riser"? Dvs. din temperatur reagerar långsammare på de höjda progesteronnivåerna och det tar flera dagar innan tempökningen är "fullbordad". Har det sett likadant ut under någon tidigare cykel? Jag ska försöka bifoga en bild av min kurva så kan du se att det ser ungefär likadant ut för mig; tempen stiger saaaaakta efter ÄL och är inte över strecket förrän flera dagar efteråt (vilket också gör att Natural Cycles aldrig sätter ut min ägglossningsdag förrän flera dagar efteråt, när tempökningen verkligen är konstaterad).

• Legewiel
    EmmaElisabeth2 skrev 2015-08-04 12:43:54 följande:
    Jobbigt att ha så långa cyklar när man försöker bli gravid :/ Tufft, ska hålla tummarna för dig! Kommer säkert går fortare den här gången när du tempar och försöker ha koll och pricka :)

Tack ska du ha, jag kan ju inte låta bli att hoppas det :) Jag håller också tummarna för alla som försöker och längtar!

Jag har också som dig, kan ligga lägre i genomsnittstemp genom en hel cykel. Vet inte varför det blir så ibland, jag tar alltid tempen vid samma tid på morgonen. Av de förklaringar som jag läste så kan det a) vara en helt naturlig avvikelse ibland, b) vara så att man reagerar långsammare på den ökade progesteronnivån i kroppen och c) vara så att man har brist på progesteron. Den sista förklaringen tycker vi förstås inte alls om!

Nils-Eric; jo om min temp beter sig likadant nästa cykel också (dvs stiger så där långsamt) så tror jag att jag ska mejla och fråga dem vad det kunde bero på. Har sett att alla som mejlar får snabba och personliga svar, det är ju fin service!

• Legewiel
    ecmov skrev 2015-08-04 22:14:09 följande:
    Idag under eftermiddagen kom mensen! Så himla skumt alltså, tempen högre än vad den brukar vara vid första mensdagen. Men jaja, ingen är gladare än jag, nu har det iallafall hänt NÅGOT så nu siktar vi vidare på ny ägglossning.

Nej vad tråkigt, jag var säker på att du var gravid med den fina tempkurvan! Undrar vad som hände där, men håller tummarna för nästa gång förstås.

EmmaElisabeth2: Ja se där! Så brukar mina kurvor se ut också. För mig brukar NC sätta ut ÄL efter ca 3 dagar med temp över strecket.

limonette:
    Jag bor på finska västkusten (är finlandssvensk) i en ganska liten stad. Jo ska testa lite naturliga tillskott nu ett tag så får vi se sen...(måste bara komma mig för att beställa dem också!). Jag har varit till gynekolog i detta ärende en gång när jag var 21 år och mensen hade varit borta i ett halvt år, han konstaterade då PCO-äggstockar och erbjöd sig att skriva ut medicin (Pergotime) med en gång. Men jag ville inte bli gravid när jag var så ung.

Antar jag skulle kunna få just Pergo ganska lätt nu om jag ville, men det är ändå en medicin som har sina biverkningar så jag vill försöka på mera naturlig väg först. Dessutom blir det så "officiellt" när man söker hjälp, dels är jag ganska privat av mig och vill inte att hela stan ska veta att vi försöker få ett barn till, och dels har jag ganska ambivalenta känslor runt det hela - jag hade en jobbig graviditet och jag tycker inte om bebisar speciellt mycket, jag vill bara ha ett barn till och har insett att ingen kommer att komma och ge mig en tvååring :)

Vår dotter är fyra år nu och vi har inte alls känt något behov av en till, förrän nu. Och även om jag hemskt gärna vill bli gravid, så är jag också halvt skräckslagen inför tanken. Att då söka hjälp känns lite FÖR läskigt, om det är någon som förstår hur jag menar. Men visst, vi hamnar väl där ändå om vi inte lyckas själva nu på några försök.

• Legewiel
    limonette skrev 2015-08-05 22:01:23 följande:
    Jag förstår dig och det är helt okej att känna så.

Blir det aktuellt att träffa en gyn kan du kanske söka i en närliggande stad istället?

Jag förstår den där lite läskiga känslan av att det blir så definitivt... Men det skadar ju aldrig att ha dom i ryggen.

PCO-s och de hormoner som är i rubbning styrs väldigt av insulin så ett annat råd är att rensa bort allt socker och även eventuellt testa att äta lite logkolhydratskost om det är något du intresserar dig av

Om du googlar på det hittar du jätte mycket. Alla gynekolog jag träffat,vilket är en hel del har sagt att det ger väldigt bra "resultat"

:)

Hoppas det går bra för er!!

Jo här i min lilla stad finns ingen gyn utan det blir till att ta kontakt privat eller till sjukhusen i grannstäderna då...men jag hoppas förstås att det inte ska behövas!

Jag har förstått att kosten kan påverka PCOs ganska mycket, ännu en sån sak man borde ta tag i ;) Vi äter mycket glutenfritt här hemma eftersom dottern behöver det, men jag ogillar annars rena dieter och skulle ha svårt att lämna bort en massa saker. Jag är inte överviktig heller, men förstås vet ju alla att socker är rena giftet åt kroppen...svårt det där! Äta nyttigare är ju aldrig fel!

Tack för lyckönskningarna, jag hoppas också det ska gå bra för alla som längtar och väntar!

nepe; välkommen hit! Ladycomp funkar väl också så att man mäter tempen varje morgon, finns det några stora skillnader mot NC? :)

• Legewiel
    längtar93 skrev 2015-08-06 08:50:16 följande:
    Vad betyder den lilla blå saken på den 25/8?
    NC beräknar att du kommer att få ÄL den dagen. Dagen kan flyttas beroende på de tempvärden och ev. ÄL-test som du lägger in i appen.
  • Legewiel
    Sajocawa skrev 2015-08-06 11:34:39 följande:

Jag fattar ingenting av min kurva.. Den är verkligen helt knäpp.. Ser ju inte alls ut som allas andra gör! :( Känns så hopplöst redan!

Har du lagt upp den i tråden redan? Kan du annars försöka klistra hit den så vi får titta? Tempar du samma tid varje morgon?
  • Legewiel

Jag vet att NC rekommenderar ett tvåtimmars intervall men det funkar inte för mig, max 30 min kan tiden diffa annars blir det helfel. Mitt barn sover rätt bra numera, så jag ställer alltid klockan på 7 och tempar då, är jag ledig somnar jag bara om direkt och kollar i efterhand vad tempen var och för in det i appen.

P-ringen kan nog tyvärr påverka den också. Det är nog bara att fortsätta och ge NC mera statistik att utgå från är jag rädd!

• Legewiel

För mig är det alltså viktigare att jag tempar vid exakt samma tid än att jag sovit ett visst antal sammanhängande timmar - jag har försökt jämföra mätningar då jag blivit väckt flera gånger under morgontimmarna och resultatet blir alltid bäst (jämnast och ungefär den förväntade tempen) om jag väljer mätningen vid sjutiden, inte de tidigare fast de nog hamnar inom tvåtimmarsintervallet.

Svar på tråden Tråden för oss som använder NaturalCycles