svabb83 skrev 2015-04-17 19:07:01 följande:
Kul med mycket svar i min tråd. Synd med mycket missuppfattningar bara... Dock har jag inte läst alla svar, än.
Jag väljer att citera ovan då jag håller med tillfullo. Jag menar att det är en sådan press på att lyckas inom så många områden innan man väljer att bli förälder.
Mina barn är det viktigaste i hela universum för mig. Mina barnbarn kommer även de vara lika så. Därför vill jag finnas där länge med dem.
Vad jag menar är att det verkar allmänt finnas en "korrekt" väg till föräldraskapet och jag tänker att man måste våga göra det som känns rätt, även när det inte är som normen gör.
Många många föräldrar som valt att bli föräldrar senare i livet, som har ett barn sedan tidigare, berättar hur mycket mer trötta de är nu än de var då.
Jag hade själv mer energi när jag blev förälder än jag har i dag, tio år senare.
Vad jag menar med "efterätt" är ju alla dessa resor jag och min familj kommer att göra tillsammans. Ev. Den där karriären som många väljer att göra innan.
Ja, jag tycker att du ska ta och läsa alla svar, för det finns många kloka inlägg och jag tror att du kanske får lite nya insikter?
Jag vet inte riktigt vad du menar för "press"? Jag har aldrig känt "press"? Och jag skulle inte direkt hävda att folk som skaffar barn när de är 20 är särskilt vågade eller att de går emot någon ström. Lika lite som jag var vågad eller gick emot någon ström för att jag skaffade barn senare än genomsnittet. I de flesta fall handlar det ju (förhoppningsvis) om att det passar individen bäst. Jag hoppas det i alla fall, för jag tycker att det vore sorgligt om folk skaffar barn för att visa sig vågade eller för att de vill gå emot strömmen...
Min bild av männsikor som skaffar barn senare än genomsnittet är inte att de är tröttare, så där har vi helt olika erfarenheter. Jag själv är inte det minsta trött.