Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

varför skaffa barn sent? tänker många fel?

sextiotalist skrev 2015-04-17 14:26:48 följande:

Vi får ju vår mens kring 13 och går in i menopausen kring 50, dvs över 35 fertila år. Varför skulle endast de första 14 åren vara OK att få barn under, men inte de resterande 20 åren?

Precis. Det är ju naturligtvis den egna kroppen som avgör när det är lämpligt. Och det är självklart individuellt. Vissa kan ju inte få barn alls, medan andra är superfertila i flera år.
    Själv var jag 40 när jag fick barn. Äldre än genomsnittet, ja, men inte för gammalt uppenbarligen. Jag blev gravid snabbt, hade en lätt graviditet och en okomplicerad förlossning, samt födde ett friskt och välskapt barn. Det var naturligtvis inte min plan att bli så "gammal", men man kan som sagt inte alltid planera sånt, även om en och annan tycks tro det...
  • Natulcien
    TreFantastiskaBarn skrev 2015-04-17 16:05:32 följande:

En finsk forskare kom för något år sedan fram till att det var en förlegad myt att kvinnans kropp är bäst för barnafödande mellan 20-27 år. Hon gick igenom all forskning i ämnet, tog bort all forskning från 1800 talet (?) och den moderna forskningen visade då att det var bättre något senare typ 30-35 år.

Ingen annan som läste om den, som kommer ihåg detaljerna?

Det var ju en till person i tråden som nämnde en sån undersökning (fast dansk). Läs inlägg #92!
    Intressant!
  • Natulcien
    Batmamba skrev 2015-04-17 18:16:10 följande:
    Nu vett jag inte vad som har varit svårt för er i vardagen så att ni har behövt pussla. Men en sak som gjort vårt familjeliv lite enklare än det hade varit när vi var 20 är att vi hunnit jobba upp till en så pass hög lön att vi båda kan jobba 75% och ändå ha gott om pengar. Vårt familjeliv är inget pussel, och det är skönt.
    Ja, det är precis så vi har valt att ha det också. Vi jobbar 75% resp. 80% och har aldrig upplevt det där med pusslande eller "stressigt småbarnsliv". Vi tar det lugnt och har gott om tid för varandra. Glad
  • Natulcien
    svabb83 skrev 2015-04-17 19:07:01 följande:
    Kul med mycket svar i min tråd. Synd med mycket missuppfattningar bara... Dock har jag inte läst alla svar, än.

Jag väljer att citera ovan då jag håller med tillfullo. Jag menar att det är en sådan press på att lyckas inom så många områden innan man väljer att bli förälder.

Mina barn är det viktigaste i hela universum för mig. Mina barnbarn kommer även de vara lika så. Därför vill jag finnas där länge med dem.

Vad jag menar är att det verkar allmänt finnas en "korrekt" väg till föräldraskapet och jag tänker att man måste våga göra det som känns rätt, även när det inte är som normen gör.

Många många föräldrar som valt att bli föräldrar senare i livet, som har ett barn sedan tidigare, berättar hur mycket mer trötta de är nu än de var då.

Jag hade själv mer energi när jag blev förälder än jag har i dag, tio år senare.

Vad jag menar med "efterätt" är ju alla dessa resor jag och min familj kommer att göra tillsammans. Ev. Den där karriären som många väljer att göra innan.
    Ja, jag tycker att du ska ta och läsa alla svar, för det finns många kloka inlägg och jag tror att du kanske får lite nya insikter?

Jag vet inte riktigt vad du menar för "press"? Jag har aldrig känt "press"? Och jag skulle inte direkt hävda att folk som skaffar barn när de är 20 är särskilt vågade eller att de går emot någon ström. Lika lite som jag var vågad eller gick emot någon ström för att jag skaffade barn senare än genomsnittet. I de flesta fall handlar det ju (förhoppningsvis) om att det passar individen bäst. Jag hoppas det i alla fall, för jag tycker att det vore sorgligt om folk skaffar barn för att visa sig vågade eller för att de vill gå emot strömmen...

Min bild av männsikor som skaffar barn senare än genomsnittet är inte att de är tröttare, så där har vi helt olika erfarenheter. Jag själv är inte det minsta trött.
  • Natulcien
    MrFahrenheit skrev 2015-04-18 11:23:55 följande:
    Att man ska vänta med att skaffa barn för att kunna ge en bra och trygg uppväxt är enbart en myt! Faktum är att de barn som växer upp med silversked i mun ,redan från början, också är de som visar minst respekt för andra som avviker ifrån "normen", likt sina föräldrar....
    Vad har trygghet med silversked att göra? Har du kanske missförstått uttrycket "silversked i munnen"?
  • Natulcien
    Gabbe75 skrev 2015-04-18 11:53:33 följande:

Startade denna tråd för några år sedan:

http://www.familjeliv.se/forum/thread/57223765-gamlingar-som-skaffar-barn-hur-tanker-ni/88

Det blev kort sagt att j_vla liv på vissa. Nu är jag väl några år äldre och har väl egentligen inte bytt ståndpunkt, snarare blivit än mer övertygad om att det är en dålig samhällsutveckling att alltfler väljer att skaffa barn sent i livet.

I tråden blev jag anklagad för att kasta sten i glashus eftersom jag själv är/var en bit upp i åren när jag skaffade barn. Just den biten förstår jag inte. Skulle man inte ha rätt att kritisera ett samhällsfenomen, bara för att man själv är en del av det?

Fast att det blev "ett himla liv" i den tråden är väl inte så konstigt när man har en sån otrevlig attityd att man kallar folk för "gamlingar" och hojtar om missbildningar?

Det är ju större sannolikhet att man dör i trafiken än att man föder ett barn med kromosomfel, så varför inte starta en tråd om: "Hur tänker ni som tar bilen till jobbet egentligen, vill ni dö eller?"
  • Natulcien
    Gabbe75 skrev 2015-04-18 12:50:55 följande:
    I Stockholm är den betydligt högre än 29 år.

Sedan finns det ju andra komplikationer än "bara" DS...

http://ki.se/nyheter/aldre-forstfoderskor-risk-redan-fore-35

Som sagt - jag tror samhället skulle tjäna på om åldern kom ned några år.
    Hur tänkte du nu?

Du kanske skulle ta och titta på statistiken på bebisar födda med kromosomfel (av mödrar över 35) och jämföra med statistiken på människor med alkoholproblem, drogproblem, problem med fetma etc. Där har du den stora kostnaden inom vården.
    Att skaffa barn om man lider av fetma, röker eller dricker alkohol är ju mer riskabelt än om man "bara" är 35+.

Jag fick för övrigt barn när jag var 40. Jag blev snabbt gravid, hade en lätt graviditet, komplikationsfri förlossning och födde en frisk liten kille. Återhämtade mig dessutom snabbt och utan problem efteråt. Vad kostade jag? Inte mycket,du.
    Och jag är knappast unik. Jag känner massor av kvinnor som har fött i åldern mellan 35-45, men jag känner inget barn med kromosomfel. Jo ett, fast hans mamma var 25 år när hon födde honom...

• Natulcien
    MrFahrenheit skrev 2015-04-18 14:11:19 följande:
    Kanske, kanske inte, alla gör sina egna tolkningar av det mesta ändå.

Men ärligt talat. Man är inte en bättre förälder enbart om man råkar vara i en viss ålder och har kommit till en viss nivå i karriären. Det var enbart det jag menade...
    Nej, självklart inte. Men det har väl ingen påstått heller?
  • Natulcien
    Gabbe75 skrev 2015-04-18 14:26:31 följande:
    Det där är ju bara bullshit. Vid graviditet i 45 årsåldern drabbas cirka 1 av 25 foster av kromosonfel. Vid 40-årsåldern är siffran 1 av 100. För mödrar under 30 är risken mindre än 1 på 1000.

Det är knappast 1 av 100 som omkommer i trafiken eller hur?
    Nej, dör gör man kanske inte, men skadas.

Det där är dessutom individuellt.
    Jag gjorde KUB-test som 40-åring och det visade en sannolikhet på 1/10.000 att barnet skulle få kromosomfel...
    ...större sannolikhet att jag skulle drabbas av en skada i trafiken således...
  • Natulcien
    Gabbe75 skrev 2015-04-18 15:25:51 följande:
    Återigen - tråden rör risker och komplikationer eller om man så vill för- och nackdelar med tidigt, respektive äldre föräldraskap. Är det då inte det vi ska diskutera?
    Nej, du har nog missförstått tråden.
    Tråden handlar inte om komplikationer. Tråden baseras på en frågeställning om varför många väljer att skaffa barn sent. En helt öppen fråga (dock med en fördömande och trångsynt attityd).
    Och vi har fått oss massor av fördelar till livs i tråden. En och annan nackdel också, men övervägande fördelar.
    Så det där med en något ökad riskfaktor för kromosomfel är ju en nackdel som försvinner i oceanen av fördelar. Glad

Men eftersom du verkar förfasas så över detta med risker för kromosomfel och kostnaden för det, så fick du hjälp av flera personer med att vidga vyerna och få exempel på annat som slukar bra mycket mer pengar än äldre mödrars mödravård...
Svar på tråden varför skaffa barn sent? tänker många fel?