varför skaffa barn sent? tänker många fel?
TS, jag tycker att du resonerar väldigt naivt och trångsynt.
Kanske har du inte varit med om så mycket i ditt liv eftersom du tror att allt går att planera från födsel till död?
Och det låter lite tråkigt att se sina barn som något man "skaffar" för att få "sin efterrätt"? Jag har inte riktigt samma syn på det där med barn.
Jag har aldrig varit intresserad av att "skaffa" barn "bara för att". Jag ville göra det med en man jag älskar. Honom träffade jag när jag var 36.
I mina öron låter det helkonstigt att man planerar hela sitt liv från födsel till död på det sättet. Jag lever hellre här och nu än för framtiden. Och jag lever hellre för mitt barn än för mina ofödda barnbarn.
Du utgår ifrån att dina barn ska få barn och att du ska vara en pigg mormor som ska passa dem etc.
Tänk om dina barn inte kan/vill ha barn? Tänk om du blir sjukpensionär vid 45 och inte orkar med barnbarn? Tänk om dina barn tar sina barn och flyttar till Australien? Tänk om dina barn dör före dig? Etc.
Jag är ingen pessimist som går runt och tror att sånt ska hända, men jag är heller inte så omnipotent att jag tror att jag kan planera hela mitt liv och alla andras liv från födsel till död.
Min son ska inte behöva känna tvånget att skaffa barn för att jag vill ha "efterrätt".
Jag väljer att vara ödmjuk inför livet. Livet går inte att planera fullt ut.
Vissa träffar sin partner sent i livet. Allt går inte att planera.