varför skaffa barn sent? tänker många fel?
Det är ordentligt ogenomtänkt att tro att ens föräldrar ska ha mer tid till barnen om man skaffar dom som ung. Min mamma var 20 när hon fick mig jag 32 vid första barnet. Dvs min mamma är 52. Hon arbetar heltid, reser och har hobbys. Min make var en sladdis. Hans föräldrar är runt 65 år. Hans föräldrar är pensionärer.
Vems föräldrar tror ni har mer tid till barnen? Inte är det min heltidsarbetande " unga " mamma.
Enligt beräkningar så kommer min generation lever tills en ålder av 95år.
Om jag skulle skaffa barn vid 40 års ålder, och mitt barn också skaffar barn vid 40 års ålder så har jag iallafall 15 år som morförälder!
Dessutom så kommer en 70 åring motsvara våra 50-60 åringar när medellivslängden blir längre. Jag känner ingen trött/gammal 60 åring idag.
Dessutom:Vem fan skaffar barn för att få vara morförälder? Vem fan skaffar barn för att ens föräldrar ska vara barnvakt så mycket som möjligt??
Enligt statistik så mår barn till äldre föräldrar bättre psykiskt och fysiskt. Varför? Jo för dessa föräldrar har ofta bättre utbildning, bättre hälsa och matvanor och skiljer sig mer sällan. ( se SCB) Hellre ett barn som föds av välutbildade, hälsosamma 40 åringar med ett stabilt äktenskap än barn föda av outbildade, otränade 20 åringar som " minsann varit i hop med pappan i ett helt år"...
En skilsmässa eller dålig ekonomi påverkar ett barns framtidsutsikter mycket mer än om mamman är 25 eller 35.