Inlägg från: MEE83 |Visa alla inlägg
  • MEE83

varför skaffa barn sent? tänker många fel?

Tycker du generaliserar äldres vitalitet rätt så grovt.

Min morfar är fysiskt aktiv säkert 7 timmar om dagen, då pratar vi om fysiskt arbete, som hobby... stängslar, fixar ved, röjer i markerna, planterar potatis, kör med jordfräsen etc. I somras stog han på taket till villan med högtryckstvätten och tvättade taket, i stekande värme, alla andra var nere vid havet. Han är nu 89 år, mormor är 84. 

Han börjar la vid 9 på morgonen ungefär, sedan är det 11 fika med mormor(och eventuella barn, vänner, barnbarn, barnbarnsbarn och/eller annan släkt som är på besök) som tar det mer lugnt, hon fixar och donar i trädgården, men annars är det mest begränsat till matlagning och bakning, hon är även engagerad i kyrkan, sedan drar han ut och jobbar igen, middag runt 3, sover middag någon timme, sedan drar han ut och grejar igen, och så varvar han ner runt 6-7 på kvällen skulle jag säga, ofta med film/tv.  

Alla är inte fysiskt pajade när dom är 80+. Människor blir bara äldre och äldre, och de har även bättre hälsa. Jag räknar kallt med att leva när jag får barnbarnsbarn och vara rätt så frisk och vital. 

• MEE83

Alla har inte föräldrarna boende i den direkta närheten heller, så då är ju åldern rätt oväsentlig, min morsa bor i Göteborg, jag har bott i Stockholm större delen av mitt vuxenliv(är 80-talist). Även om jag skulle vilja flytta närmare Morsan(trivs utmärkt så det är inte aktuellt) så kan jag ju inte direkt ta med mig mitt jobb, min sambo är dessutom tokstockholmare, en inföding, och hon har sin familj här, så det är ju egentligen inte ett alternativ.

Som tur var kan man ju hälsa på, jag får indoktrinera våran dotter med youtube videos när hon blir gammal nog, så att hon får lite känsla för staden på Sveriges framsida. Flört

Typ som denna... de där gatorna kommer hon kunna lika bra som mig när jag är klar! haha

• MEE83
    got skrev 2015-04-17 07:55:09 följande:

En fördel för mig som fick barn i 30- årsåldern var just att alla andra hade fått barn före mig.

Jag blev pappa förra året i September, då var jag 30 år(jag är 83:a), min sambo är yngre, hon är född 1988, och vi var då bland de första i min, hennes och våran gemensamma umgängeskrets som blev föräldrar hehe, och då var våran bebis dessutom oplanerad, en av mina närmaste vänner hann före, han var 28 år, hans fru var då 30 år. Nu är dom 32 och 34, så det är lite lustigt det där, det varierar rätt mycket.

Min morsas sambo har dock 5 döttrar(i min ålder, 4 äldre, 1 yngre), och 4 av dom har barn, och flera av mina lite äldre kusiner är också föräldrar så jag hade ju blivit utsatt för barn ändå, så lite härdad var jag ju. haha 

Min morsa fyllde nyligen 51, och har fullt upp med karriären, bor dessutom inte i närheten så hon hennes möjligheter att vara barnvakt är i princip 0, hon var här över julhelgen, och sedan är hon är för jobb ibland. Vecka 21 kommer hon spendera här till exempel. :)
Svar på tråden varför skaffa barn sent? tänker många fel?