varför skaffa barn sent? tänker många fel?
Tycker du generaliserar äldres vitalitet rätt så grovt.
Min morfar är fysiskt aktiv säkert 7 timmar om dagen, då pratar vi om fysiskt arbete, som hobby... stängslar, fixar ved, röjer i markerna, planterar potatis, kör med jordfräsen etc. I somras stog han på taket till villan med högtryckstvätten och tvättade taket, i stekande värme, alla andra var nere vid havet. Han är nu 89 år, mormor är 84.
Han börjar la vid 9 på morgonen ungefär, sedan är det 11 fika med mormor(och eventuella barn, vänner, barnbarn, barnbarnsbarn och/eller annan släkt som är på besök) som tar det mer lugnt, hon fixar och donar i trädgården, men annars är det mest begränsat till matlagning och bakning, hon är även engagerad i kyrkan, sedan drar han ut och jobbar igen, middag runt 3, sover middag någon timme, sedan drar han ut och grejar igen, och så varvar han ner runt 6-7 på kvällen skulle jag säga, ofta med film/tv.
Alla är inte fysiskt pajade när dom är 80+. Människor blir bara äldre och äldre, och de har även bättre hälsa. Jag räknar kallt med att leva när jag får barnbarnsbarn och vara rätt så frisk och vital.