Inlägg från: MrFahrenheit |Visa alla inlägg
  • MrFahrenheit

varför skaffa barn sent? tänker många fel?

morningsun skrev 2015-04-18 00:39:20 följande:
    Stackars er. Ni borde väntat lite. Vi fick första barnet vid 32 och har gemensam bruttoinkomst på ca 142000. Så ju senare desto bättre?

Jag tycker det är klokt att vänta litgrann för att vara säker på den man skaffar barn med. Men inkomst kanske inte är bästa mätetalet. 26 är f.ö. rätt ungt. Snittålder för förstföderskor i Sverige är 29 år. 
    Att man ska vänta med att skaffa barn för att kunna ge en bra och trygg uppväxt är enbart en myt! Faktum är att de barn som växer upp med silversked i mun ,redan från början, också är de som visar minst respekt för andra som avviker ifrån "normen", likt sina föräldrar....
    Stolt pappa redan vid 23 och som student då
  • MrFahrenheit
    morningsun skrev 2015-04-18 00:39:20 följande:
    Stackars er. Ni borde väntat lite. Vi fick första barnet vid 32 och har gemensam bruttoinkomst på ca 142000. Så ju senare desto bättre?

Jag tycker det är klokt att vänta litgrann för att vara säker på den man skaffar barn med. Men inkomst kanske inte är bästa mätetalet. 26 är f.ö. rätt ungt. Snittålder för förstföderskor i Sverige är 29 år. 
    Att man ska vänta med att skaffa barn för att kunna ge en bra och trygg uppväxt är enbart en myt! Faktum är att de barn som växer upp med silversked i mun ,redan från början, också är de som visar minst respekt för andra som avviker ifrån "normen", likt sina föräldrar....
    Stolt pappa redan vid 23 och som student då
  • MrFahrenheit
    hallontryffel skrev 2015-04-18 11:18:24 följande:

Om mina barn planerat blir föräldrar utan att räkna med att de kan ta hand om dem själva, utan kräver "avlastning" kommer jag att känna att jag misslyckats med att uppfostra självständiga personer.

Självklart kommer jag att vilja ha en god relation med mina eventuella framtida barnbarn, men om mina barn skulle skuldbelägga mig för att jag valde att vänta in en vettig partner innan jag blev förälder och därför passerat den magiska 27-årsgränsen (så som ts verkar resonera) skulle jag skämmas över min föräldraförmåga!

När man blir förälder så inser man att verkligheten är mer komplicerad än så.
  • MrFahrenheit
    hallontryffel skrev 2015-04-18 11:36:08 följande:
    Är förälder, berätta vad det är jag missat!
    Jag sa aldrig att du hade missat något...

Men bra, då "vet" du!
  • MrFahrenheit
    Natulcien skrev 2015-04-18 13:49:15 följande:
    Vad har trygghet med silversked att göra? Har du kanske missförstått uttrycket "silversked i munnen"?
    Kanske, kanske inte, alla gör sina egna tolkningar av det mesta ändå.

Men ärligt talat. Man är inte en bättre förälder enbart om man råkar vara i en viss ålder och har kommit till en viss nivå i karriären. Det var enbart det jag menade...
  • MrFahrenheit
    sextiotalist skrev 2015-04-18 14:24:08 följande:
    De allra flesta är bra föräldrar. Men man blir jävligt trött på alla som pådyvlar en egenskaper bara för att man passerat 35 när man blev förälder. Än mer att det skulle vara mer synd om våra barn för att vi inte har mor/farföräldrar i 50-årsåldern. Om du visste vad man har fått läsa om oss äldre i flera trådar. Det är vissa som tycks se oss som vi hade spetälska och helst inte gå sex heller.

Men de som bedriver denna "häxjakt" är de unga föräldrarna tyvärr (tyvärr för de skapar vi mot dom vilket är väldigt onödigt).

Nu är dessa tack och lov ovanliga. De unga föräldrar jag träffat har enbart varit föräldrar och åldern har bara varit en siffra. De allra flesta (undvek ÖF pga där fanns dom) brydde sig inte
    Nu ska vi inte jaga någon tycker jag!

Jag tycker att det är viktigt att inte enbart stirra sig blind på ålder och pengar hos föräldrar. Jag ser ingen anledning till att fördöma någon som skaffar barn i tidig ålder (som vi egentligen är skapta för) och heller inte den som gör det i ett senare skede i livet.

Oavsett ålder så är man en oerfaren förälder under det första året när man fått sitt första barn. Livserfarenhet är inget som är till någon hjälp när barnet vaknar mitt i natten och vill ha mat, man är lika trött oavsett som förälder...

Som förälder lär man sig att handskas med sitt barn vartefter man lär känna varandra, för barn har precis som oss, en egen vilja och som förälder lär man sig att anpassa sig efter situation. Det är ett eget kapitel i sig inom ens livserfarenhet.
  • MrFahrenheit
    Natulcien skrev 2015-04-18 16:22:31 följande:
    Nej, självklart inte. Men det har väl ingen påstått heller?
    OK, jag vänder mig inte emot. Enbart lite konstigt att du skapar en fråga kring en fråga som heller aldrig har ställts (utav mig iaf)...
  • MrFahrenheit
    Natulcien skrev 2015-04-18 16:52:01 följande:
    Jag skapade inte en fråga kring en fråga, utan kring ett påstående som jag upplevde som helt taget ur luften...that's it... Cool
    Ahhh Du tänker såååå! 

Jag vet, du och jag är cooola, sunshine Cool
  • MrFahrenheit
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-04-18 22:16:58 följande:
    Älskar din tankevurpa!

Det bor fler i storstäderna som är MER lågutbildade än på landsbygden eftersom förorterna med lågutbildade invandrare utan arbete ligger i just storstäderna. Iof där föder man barn mycket tidigare än svensken.
    Jag håller med! De som har seriösa problem ska ut i skogen.

Svar på tråden varför skaffa barn sent? tänker många fel?