Inlägg från: Snowgirl |Visa alla inlägg
  • Snowgirl

varför skaffa barn sent? tänker många fel?

Allt beror på. Hur man är som person, mognadsgrad, inställning till olika saker. Jag tillhör den äldre skaran och vi har i princip aldrig barnvakt. Det känns inte som att vi är i behov av det. Vi gör saker som en familj och anpassar aktiviteterna efter det. Vi avlastar varandra om det behövs. Dottern har en bra relation till sina farföräldrar som hon ofta träffar, men de behövs inte som avlastning eller barnvakt. Hon känner inte morföräldrarna lika bra, men det hade antagligen varit likadant om jag hade fått barn som 25-åring.
    När det gäller att minimera risken för sjukdomar på barnet eller på sig själv så är det en bra tanke, men samtidigt så är det högre andel yngre par som flyttar isär under småbarnsåren. Det finns risker med allt och det finns för- och nackdelar med allt. Om man får barn som 20-åring finns det kanske far- eller morföräldrar som ger barnet lite av sin livserfarenhet. Om man får barn som 40-åring har man den livserfarenheten själv.

• Snowgirl
    svabb83 skrev 2015-04-17 19:07:01 följande:
    Kul med mycket svar i min tråd. Synd med mycket missuppfattningar bara... Dock har jag inte läst alla svar, än.
    Jag väljer att citera ovan då jag håller med tillfullo. Jag menar att det är en sådan press på att lyckas inom så många områden innan man väljer att bli förälder.
    Mina barn är det viktigaste i hela universum för mig. Mina barnbarn kommer även de vara lika så. Därför vill jag finnas där länge med dem.

Vad jag menar är att det verkar allmänt finnas en "korrekt" väg till föräldraskapet och jag tänker att man måste våga göra det som känns rätt, även när det inte är som normen gör.
    Många många föräldrar som valt att bli föräldrar senare i livet, som har ett barn sedan tidigare, berättar hur mycket mer trötta de är nu än de var då.
    Jag hade själv mer energi när jag blev förälder än jag har i dag, tio år senare.
    Vad jag menar med "efterätt" är ju alla dessa resor jag och min familj kommer att göra tillsammans. Ev. Den där karriären som många väljer att göra innan.
    Om du tog dig tid att läsa alla inlägg skulle du se att det är väldigt många som inte upplever att de är mer trötta som äldre. De flesta äldre i den här tråden ser inte heller behovet av avlastning barnvakt och de flesta ser inte livspusslet som någon svårighet. Det kanske är dags att vidga vyerna lite?
Svar på tråden varför skaffa barn sent? tänker många fel?