Inlägg från: scanmia |Visa alla inlägg
  • scanmia

"Avbryta/neka" amning och snuttande -anknytning?

MyDestiny skrev 2015-04-18 04:21:33 följande:

Jag förstår inte varför man "maratonammar"?

Vissa av oss är lite mer svårsugna. Jag producerar tillräckligt med mjölk (har helammat tre barn), men mina bebisar får kämpa lite för att få i sig den. Och det tog lång tid - timmar av amning varje dag. Å andra sidan hade jag aldrig problem med läckande bröst eller mjölkstockning.

Till Ts: kan du amma i sjal eller bärsele? Det friar upp dig en hel del. Kan en kvällspromenad hjälpa dottern ta en paus och lugna ner sig? Ett bad? En dans?
  • scanmia
    MyDestiny skrev 2015-04-18 13:47:19 följande:

Men en bebis orkar inte äta aktivt hur länge som helst? Den blir ju trött och då blir det snuttande..

15 min på varje bröst ska räcka vid varje amningstillfälle om det inte är ökningsperiod. Bättre att vänta en stund och mata igen isf.

Hade en period med långsam utdrivningsreflex i början men använde en nässpray som BVC skrev ut på recept under en månads tid och efter det hade bebis lärt sig äta och suga tag kraftigare så då tyckte jag inte att den behövdes längre...

Vi är alla olika! Tänk på hur många barn som orkar suga på napp. Det går rätt så bra även för dem som "måste" amma från dem med långsammare produktion även om det är lite tidskrävande. Jag lärde mig att vara aktiv även när barnen ammade. Kunde leka med deras syskon och tom skotta snö. 
  • scanmia
    MyDestiny skrev 2015-04-18 15:58:21 följande:

Nu menade jag 15 min per bröst och amningstillfälle dvs 30 min..

Men menar bara att tycker man det är jobbigt så får man hitta andra vägar till tröst/närhet.. Viktigt att pappa/partner ska kunna ge närhet och tröst också.. Men tycker man att det funkar kan man givetvis fortsätta.. Men ts efterfrågade ju andra sätt.. Och det kan liksom ts beskriver bli mer ont i magen av konstant småätande och bebis vill då amma mer = ond cirkel

Delade bara med mig av mina erfarenheter..

Och jag svarade bara dig för att du tidigare skrev att du var nyfiken . Ingen kritik någonstans. Alla hittar vi sätt som funkar för oss och våra bebisar och hoppas ts hittar en bra balans för sin familj.
Svar på tråden "Avbryta/neka" amning och snuttande -anknytning?