Moolie skrev 2015-04-16 15:17:06 följande:
Jag tycker du ska boka in en tid med en kurator på ungdomsmottagningen.
Tyvärr kan man inte ALLTID lita på att pappa kommer vara med i bilden.... Det är mer undantag än regel att pappa stannar kvar efter förlossningen... Speciellt när man inte är tillsammans... Du får ju underhåll och du kommer kunna hålla dig ekonomiskt flytande... Och gymnasiet kan man alltid börja ett år senare...
Grejen är då detta med efter gymnasiet... Man kanske vill flytta och plugga. Då blir man utan stöd från familjen tex. Det handlar inte om att festa eller resa... Bara att man blir "fast" i vardagen på ett sätt som inte alltid är så angenämt...
Rent generellt skulle jag avråda dig att behålla. Samtidigt är barn livets gåva... Som man alltid kan få när man vill (om allt är normalt, har själv gått igenom ivf). Bara att det inte är samma barn... Jag fick ett missfall och jag tänker på det barnet ofta. Men det blir längre och längre mellan tillfällena... Man klarar det på något sätt...
Jag förväntar mig inte att pappan kommer att stötta mitt beslut om jag väljer att behålla! Däremot tror jag att det kan bli bra ändå, att jag och andra i vår omgivning skulle stötta och ge kärlek!
När det gäller skolan har jag funderat på att plugga på distans och i sånna fall plugga i dubbeltakt under hösten så att jag läser in 1:an under höstterminen då skolan alltid har varit lätt för mig. Kan sedan välja att antingen ta ett halvårs paus och bara ägna mig åt bebis eller att läsa 2:an på 1,5 år. När jag börjar 3:an kommer bebis i sånt fall vara 1,5 år och kan då förhoppnings gå på dagis/förskola.
Ekonomiskt har mina föräldrar lovat mig stöd i den mån jag behöver men jag har ändå sagt att jag vill klara av att betala så mycket som möjligt själv om jag väljer att behålla!
Det som tar emot är ju bara att jag vill kunna ge mitt barn en familj med två föräldrar med gemensamt boende och en stabil ekonomisk situation. Men sen stannar jag upp och tänker att vad är det som säger att det är så himla bra så? Många familjer har problem så där tror jag inte bara att åldern spelar roll.
Men som sagt, det är svårt!