Inlägg från: youngandbeautiful |Visa alla inlägg
  • youngandbeautiful

Behålla bebis - 16 år

Hej allihopa!

Nu är det så att jag har blivit gravid trots att jag äter p-piller. Pappan till barnet är med i bilden men vi är inte tillsammans och var aldrig det heller.

Så vad ska jag göra?

Magkänslan säger att jag ska behålla och tror att det skulle vara otroligt jobbigt för mig att göra abort. Känner även lite att det hör är ödet då jag använde preventivmedel men blev gravid ändå. Dock så vet jag att det här inte är rätt tidpunkt att vara självisk. Jag är ju faktiskt bara 16 år och börjar gymnasiet efter sommaren. Stöd från familj och vänner har jag men jag vill kunna ge mitt barn så mycket mer än vad jag tror att jag kan.

Alla tankar bara snurrar runt och jag behöver verkligen lite råd!!

• Svar på tråden Behålla bebis - 16 år
  • youngandbeautiful

Tack för era svar!

Jag har inte berättat för pappan än. Vi har i dagsläget inte en så nära relation så är lite osäker på hur han kommer att reagera. Berätta ska jag men vill nog komma fram lite till hur jag känner kring allting. Då det här kommer att vara ett väldigt svårt beslut att ta oavsett vad jag bestämmer mig för så jag vill inte bli påverkad av vad han tycker.

• youngandbeautiful

[quote=75168574][quote-nick]Regndamen skrev 2015-04-16 15:02:17 följande:[/quote-nick]Du bryr dig alltså inte ett dugg om vad han tycker?[/quote

Det är ju precis det jag gör. Om han säger att han vill att jag ska göra abort kanske jag tar ett beslut utifrån det och inte lyssnar på vad jag själv egentligen tycker.

• youngandbeautiful
    emeliienicole skrev 2015-04-16 15:09:28 följande:

Fast du kommer ju att ha en relation till honom sen i resten av ditt liv så du måste nästan påverkas av vad han tycker. Om han vill vara delaktig i graviditeten och barnet sen så har ju han all rätt till det, samt att han har all rätt att säga nej ifall han inte är redo. Jag tycker att ett nej är ett nej, man ska vara två om en sån här grej och vill inte pappan ha detta barnet så är det ju endast barnet som kommer bli lidandes i slutändan. Eftersom att du bara är 16 år så måste du nog visa ett mognare beteende om jag får säga det själv, folk dömmer en så himla mycket efter ens ålder men om du resonerar såhär så tror jag tyvärr inte du är mogen än. I detta läget ska du ju tänka på barnet och hur det kommer att må i framtiden, inte på dig själv. 

Jag förstår vad du menar! Är bara rädd för att bli övertalad till att göra abort även fast jag inte känner att jag vill det själv så därför känns det lättare att ta ett eget beslut först! Jag har alltid tänkt att jag aldrig ska göra abort för att jag tycker att det låter så otroligt påfrestande och har därför alltid varit noga med skydd, sen blev det som det blev ändå. Därför är detta så himla svårt för mig.
  • youngandbeautiful
    Moolie skrev 2015-04-16 15:17:06 följande:

Jag tycker du ska boka in en tid med en kurator på ungdomsmottagningen.

Tyvärr kan man inte ALLTID lita på att pappa kommer vara med i bilden.... Det är mer undantag än regel att pappa stannar kvar efter förlossningen... Speciellt när man inte är tillsammans... Du får ju underhåll och du kommer kunna hålla dig ekonomiskt flytande... Och gymnasiet kan man alltid börja ett år senare...

Grejen är då detta med efter gymnasiet... Man kanske vill flytta och plugga. Då blir man utan stöd från familjen tex. Det handlar inte om att festa eller resa... Bara att man blir "fast" i vardagen på ett sätt som inte alltid är så angenämt...

Rent generellt skulle jag avråda dig att behålla. Samtidigt är barn livets gåva... Som man alltid kan få när man vill (om allt är normalt, har själv gått igenom ivf). Bara att det inte är samma barn... Jag fick ett missfall och jag tänker på det barnet ofta. Men det blir längre och längre mellan tillfällena... Man klarar det på något sätt...

Jag förväntar mig inte att pappan kommer att stötta mitt beslut om jag väljer att behålla! Däremot tror jag att det kan bli bra ändå, att jag och andra i vår omgivning skulle stötta och ge kärlek!

När det gäller skolan har jag funderat på att plugga på distans och i sånna fall plugga i dubbeltakt under hösten så att jag läser in 1:an under höstterminen då skolan alltid har varit lätt för mig. Kan sedan välja att antingen ta ett halvårs paus och bara ägna mig åt bebis eller att läsa 2:an på 1,5 år. När jag börjar 3:an kommer bebis i sånt fall vara 1,5 år och kan då förhoppnings gå på dagis/förskola.

Ekonomiskt har mina föräldrar lovat mig stöd i den mån jag behöver men jag har ändå sagt att jag vill klara av att betala så mycket som möjligt själv om jag väljer att behålla!

Det som tar emot är ju bara att jag vill kunna ge mitt barn en familj med två föräldrar med gemensamt boende och en stabil ekonomisk situation. Men sen stannar jag upp och tänker att vad är det som säger att det är så himla bra så? Många familjer har problem så där tror jag inte bara att åldern spelar roll.

Men som sagt, det är svårt!
  • youngandbeautiful
    Regndamen skrev 2015-04-16 15:30:02 följande:

Därför ska du ignorera killen? Kommer du någonsin berätta, om du föder barnet?

Som tidigare nämt ska jag berätta för pappan när jag känner mig lite säkrare i vad jag själv känner och vill! Så nej, jag ska inte ignorera honom!
  • youngandbeautiful
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-04-16 23:22:36 följande:

Fråga dig själv. Klarar du av att ta hand om ett barn HELT själv utan hjälp från pappan till barnet eller dina föräldrar. För du måste tänka så. Du kan INTE förvänta dig att dina föräldrar ska ta hand om DITT barn när du vill göra annat. Eller att pappan inte vill ha barn och inte kommer ta något som helst ansvar. Eller tvärt om. Han vill senare ha barnet varannan vecka. Är du redo att ta detta ansvaret själv. Det är du som ska ge mat med tre timmars mellanrum de första fyra månaderna dygnet runt. Vissa bebisar äter hela tiden. Är du beredd på att det är du ensam som ska ta alla vaken nätterna när bebisen inte kan sova utan skriker i flera timmar. Det är en människa med behov som alltid ska gå före dina egna under småbarnsåren. Man är mogen att skaffa barn när man vet att ansvaret bara ligger på mig själv och ingen annan.

Tänker du att det löser sig, mamma och pappa hjälper mig osv är du helt fel ute. De har inga som helst ansvar och du kan inte lägga det ansvaret på dom.

Är väldigt medveten om att det är ett heltidsjobb att ta hand om ett barn. Jag förstår att det kommer att innebära lite sömn och att alltid sätta barnets behov före sina egna! Samtidigt som detta är jobbigt tror jag också att det kommer ge mig så otroligt mycket. Jag känner ändå att jag är beredd att offra det liv jag lever idag för att ta hand om mitt barn!

Jag förväntar mig varken ekonomiskt stöd eller annan hjälp av varken mina föräldrar eller pappan till barnet. Nu är mina föräldrar så underbara att de vill stötta mig på båda sätt ändå men det är absolut inget jag tar för givet!
  • youngandbeautiful
    Casslo08 skrev 2015-04-17 01:09:29 följande:

Gjort abort som 14 samt 17 åring. Då tyckte jag det var otroligt jobbiga beslut att ta, kändes fel att ta bort mitt eget barn MEN så här i efterhand, som vuxen 2 barnsmor är jag OERHÖRT tacksam och stolt över mina mogna och genomtänkta beslut jag tog. Nu har jag en insikt i hur det är att vara mamma och jag kan med handen på hjärtat säga att det INTE är något jag hade velat/orkat som tonåring. Att få barn i vuxen ålder är det mest otroliga och lyckobringande som finns och att dessutom få dela det med min partner är fantastiskt. Tro mig, att göra en abort är inte oansvarigt i din ålder, det visar snarare på mognad och ett klart framtidstänkande. Visst, det är jobbigt och ledsamt en stund men du går vidare med livet och sedan kommer lättnaden över att du faktiskt gjorde det ansvarsfullaste valet du kan göra som 16 årig gravid tjej.

Fast detta är väl ändå väldigt individuellt. DU kanske inte hade orkat/klarat av ett barn när du var i min ålder men detta betyder ju inte att jag inte gör det. Det ansvarfullaste valet skulle jag ändå säga är att man är ärlig mot sig själv med vad man vill!
  • youngandbeautiful
    jennaofficiaal skrev 2015-04-17 08:52:23 följande:

För det första, korkat. Mycket korkat. Tror du bara P-piller hjälper eller? Inget skydd är 100%. Man kör ALLTID med kondom ändå, SPECIELLT om du inte är i ett fast förhållande och bara är 16 år.

För det andra, vad är det jag läser om att pappan aldrig ska få reda på om barnet existerar eller inte? Jävla dumheter. Man kan alltid berätta. Väljer han att inte vara med så har han gjort ett val, men tänk om han vill stå vid din sida för att träffa sitt första barn? Då är det förstört för att du inte vill berätta.

Din mognadsgrad och dina värderingar känns inte så höga, jag skulle säga abort. Och jag är ändå emot abort. Just för att du verkligen inte är redo för att bli en mamma. Lycka till.

Är mycket medveten om att inget skydd är 100 %. Trots detta är chansen att du blir gravid trots p-piller minimal. Nu blev det som det blev och jag är gravid.

Min mognadsgrad gör att jag inte är redo att bli mamma? Bara att du skriver så säger betydligt mer om din mognad än min!
  • youngandbeautiful

Hallå allihopa!

Tänkte att ni kanske ville veta att jag pratade med barnets pappa idag och han vill stötta oss och vara med på den här resan. Har efter detta bestämt mig för att behålla barnet!

Han pratade även med sina föräldrar och även de vill stötta oss ekonomiskt så detta känns jättebra. Nu ska vi påbörja en jakt efter ett eget boende till oss där vi kan uppfostra vårt barn tillsammans, får se hur det går!

Blir även att skriva in mig hos barnmorskan snarast! Ska bli spännande att få reda på lite mer exakt när bebis ska komma men enligt min beräkning borde jag vara i vecka 8-9 nu!

• youngandbeautiful
    Sandra40 skrev 2015-04-18 14:33:07 följande:

Grattis !!! Det är ditt val och ingens annan ,, har inte med åldern och mognad att göra ,, som jag har läst här är det olika åsikter ,, Jag kan hålla med att du är ung men det betyder inte att du inte kommer att klara av att bli mamma ,, finns många vuxna mogna kvinnor som skaffar barn och är och kommer aldrig bli redo för att bli en bra mamma . Jag tycker ändå att du tänker klokt och vill ta ditt ansvar ,, och att du har använt p piller men ändå blivit gravid kanske det är meningen att du ska behålla det här barnet,, du är inte den första eller sista som skaffar barn ! Hade jag fått vrida tillbaka tiden hade jag också velat skaffa barn tidigt och inte väntat som jag gjort !! Ju äldre man är desto svårare blir det ,, tro mig , jag går precis nu igenom min tredje missfall ! Grattis och lyssna på ditt hjärta !!!!!

Tack så mycket för ditt (och alla andras) svar! Tråkigt med missfallen och jag önskar dig all lycka med allt i framtiden! <3
  • youngandbeautiful
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-04-18 22:31:02 följande:

Varför skriver du saker du inte menade?

Man kan aldrig förutsätta att andra finns där när man bäst behöver det varesig emotionellt eller finansiellt. Tänk om du ger detta rådet till unga flickor och sedan får de inte alls någon hjälp öht. Då sitter de med ett barn de inte klarar av. Detta gäller oavsett ålder på tjejen/kvinnan. Skaffar hon barn på egen hand så bör hon klara av att ta hand om barnet själv också och inte förutsätta att andra ska ställa upp. Och detta gäller även om man är ett par. Man skaffar inte barn för att ge sina föräldrar något att syssla med. De har nog med saker att göra.

Fast nu har jag ju ändå sagt att jag ska ta det här ansvaret och i och med det vet jag om vad det innebär. Jag kommer att flytta till en egen lägenhet där jag kommer att ta hand om mitt barn tillsammans med barnets pappa. Ekonomiskt sätt har båda mina och barnets pappas föräldrar sagt att de vill stötta oss. Vi har inte tagit något för givet utan är otroligt glada att de vill hjälpa oss! Så nu vet du att vi inte förlitar oss på föräldrar när det kommer till pengar eller tid! :)
Svar på tråden Behålla bebis - 16 år