Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Har du krisberedskap hemma?

Bra och nyttiga grejer i egen butik på civilförsvarsförbundets hemsida, bl.a. en nödradio:

civil.xmoms.com/%c3%a4kerhetsprylar_26&pid=318&pnm=Radio

civil.xmoms.com/%c3%a4kerhetsprylar_26

• Tom Araya
    Klickerträna skrev 2016-12-01 08:11:12 följande:

Intressant tråd.
    Ska börja bocka av checklistan!
    Men det här med vevladdare till mobil - vid snabb googling anses det värdelöst pga för mycket vevande och för lite batteri. Och risk för att telenätet ändå är obrukbart efter nån dags katastrof. Så... finns det nåt bättre?

Tom Araya skrev 2016-12-01 15:01:37 följande:
    Jag såg en radio som gick att ladda med vev eller solceller och som även gick att använda till att ladda mobiltelefon....
    Ska kika mer på det och återkomma...
    Ascendere skrev 2016-12-01 15:32:12 följande:
    Kjell & Company har en billig variant.
    Finns dyrare men tåligare varianter också
    Test: Vevradio från Civil.se

Nu har jag testat Civilförsvarsförbundets vevradio under ett par dagar för att se vad som är vad. Radion är full av smarta och praktiska funktioner som i borde passa de flesta situationer och behov. Nedan lista är taget från webshoppen:

urvaken.com/tag/nodradio/

civil.xmoms.com/%c3%a4kerhetsprylar_26&pid=318&pnm=Radio

• Tom Araya
    Tom Araya skrev 2017-01-09 15:42:07 följande:
    FRA: IT-spioner förbereder attack mot elnätet

www.svt.se/nyheter/inrikes/it-spioner-forbereder-attack-mot-elnatet

Även Löfven är oroad...

Löfven: Svenska val kan också angripas

Statsminister Stefan Löfven talade i Sälen om regeringens nya nationella säkerhetsstrategi och om hur Sverige ska skapa ett starkare skydd mot olika hot. SvD:s Frida Svensson liverapporterade ? se direktrapporten under artikeln.

www.svd.se/just-nu-lofven-talar-pa-folk-och-forsvar

Men i praktiken händer ingenting...

Sverige
    Ygeman: Kalla krigets civilförsvar ska inte tillbaka

Glöm lager med livsmedel, skyddsmasker och andra förnödenheter. Det är budskapet från inrikesminister Anders Ygeman.

www.dn.se/nyheter/sverige/ygeman-kalla-krigets-civilforsvar-ska-inte-tillbaka/&utm_medium=page&utm_campaign=dn

• Tom Araya
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2017-01-14 09:56:36 följande:
    Vad är det som säger att nätet inte fungerar när något händer? Förbereder man sig för totalt krig så missar man målet. Ja, det kan hända, men det är vanligare med situationer som stormen Gudrun, Katrina eller olycka/sabotage mot infrastruktur.

Man måste vara lite dum i hjärnan för att avfärda en modern mobiltelefon som överlevnadsverktyg. Förutom att den är ett bra val för kommunikation så är den också ett kompakt bibliotek, förströelse, ett sätt att dokumentera, ficklampa (kan användas för att kommunicera med också, oavsett nätfunktion) och så vidare. Det säger sig därmed självt att det är klart värt att se till att hålla den fungerande.

Powerbanks kan också användas för att ladda annan elektrisk utrustning, som ficklampor eller radioapparater. Med mina powerbanks, mina batterier och mina ficklampor så har jag kapacitet att lysa dygnet runt under mycket lång tid.
    Håller med dig. Samtidigt bör man inte helt förlita sig på mobiltelefonen för de funktioner den kan fylla utan ha någon slags reserv i förfarande och utrustning.
  • Tom Araya
    Klickerträna skrev 2017-01-14 16:16:25 följande:

Har köpt den där vevradion nu Och lite andra saker från Civilförsvarsförbundet.

Men jag har nog egentligen ett ännu större behov av något som kan generera värme om elen går. Jag bor i lägenhet. Finns det nånting att investera i då? Har alltså ingen kamin att elda i eller så. Vad gör man då?

Är värmen el-beroende i fastigheten?
  • Tom Araya
    Klickerträna skrev 2017-02-09 21:26:13 följande:
    Ehh.... Jag vet inte... Haha. Är det en kuggfråga? Det är den väl på ett eller annat vis? Eller hur värms vattnet i elementen annars upp om inte med el? Känner mig lite dum nu, men det kanske inte är ett problem med värmen om elen går?
    De flesta flerbostadshus värms upp med centralvärme eller har en egen anläggning som skapar värme genom någon form av förbränning. Den kan mycket väl vara el-beroende, men inte av att just du har el utan för styrning och pumpning i värmeanläggningen.
  • Tom Araya
    Trots låg riskmedvetenhet känner människor ansvar inför samhällskriser
    Nästan halva befolkningen (45 procent) har inte gjort några förberedelser för att klara ett långvarigt elavbrott. Ungefär lika många (47 procent) har aldrig ens tänkt på hur de skulle påverkas om elen försvinner en längre tid. Det visar en undersökning som Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, har gjort.

Det är undersökningsföretaget Markör som på uppdrag av MSB har intervjuat 2 000 personer i åldrarna 18-84 år om hur de ser på sin egen beredskap inför samhällskriser. Svaren bygger på människors uppskattningar av den egna beredskapen vid ett scenario med ett långvarigt elavbrott vintertid. Som en konsekvens fungerar inte vatten- och värmeförsörjning, fast och mobil telefoni liksom exempelvis bensinpumpar och bankomater.

Bland de som inte har gjort några beredskapshöjande åtgärder inför ett långvarigt elavbrott är det cirka hälften som motiverar det med att de inte tänkt på att händelsen kan inträffa. 30 procent svarar att de tror att det är mycket liten risk att det kommer att hända dem. Här är personer mellan 18 och 29 år överrepresenterade.

Trots en relativt låg riskmedvetenhet och beredskap uppskattar 66 procent att de skulle klara sig utan samhällets stöd i tre dygn eller längre om de skulle drabbas av ett långvarigt elavbrott. 39 procent uppskattar att de skulle klara sig en vecka eller längre. Män bedömer i högre utsträckning än kvinnor att de skulle klara sig en vecka eller längre utan offentliga insatser.

? Det är intressant att det ändå är så stor andel av befolkningen som bedömer att de kan klara sina egna behov av mat, vatten, värme och information så länge. Det finns en tendens att myndigheter och andra aktörer underskattar människors förmåga, säger Christina Andersson som arbetar med riskinformation vid MSB.

Drygt 70 procent anser att de har stort eller mycket stort eget ansvar för att vara förberedda på att klara ett långvarigt elavbrott. Kvinnor bedömer i något högre utsträckning än män att de har ett sådant ansvar.

? Många människor känner naturligt ett ansvar för sin egen och andras säkerhet. Däremot behöver vi jobba mer för att skapa riskmedvetenhet och insikt om att enskilda har mycket att vinna på att förbereda sig, säger Christina Andersson.

Övriga resultat från undersökningen:

73 procent tror att det är osannolikt att det kommer att inträffa ett långvarigt elavbrott inom de närmaste fem åren.
    Den vanligaste förberedelsen som människor har gjort inför att långvarigt elavbrott är tillgången till en alternativ värmekälla (27 procent)
    60 procent har höga eller mycket höga förväntningar på att personer i sin närhet ska stödja det egna hushållet vid ett långvarigt elavbrott. Omvänt visar undersökningen att viljan att hjälpa personer i ens närhet är stor.

Hela undersökningen och mer information finns på msb.se

www.nyheter4.com/mer-nyheter-7630735
Svar på tråden Har du krisberedskap hemma?