• Tom Araya

Har du krisberedskap hemma?

Hur klarar du en kris?

Så här i tider där oro över läget i vår nations närhet ökar, det pratas försvar och säkerhet mm, så vill jag ställa frågan om vilket ansvar du själv tar över din och din familjs situation i ett krisläge.

Det behöver inte vara ett krig som orsakar kris, utan även naturkatastrofer (stormar och sådant), allvarliga olyckor eller sabotage kan orsaka skador på vår infrastruktur så att du en dag står utan el, vatten, möjlighet att handla med kort eller ta ut pengar eller att butiken stänger helt och att det läget kan bestå längre än några timmar. Är du för beredd på sådant?

Det rekommenderas att man kan klara sig helt självständigt utan att tillföras något  i upp till tre dygn, d.v.s. vatten, mat, utrustning för att ge värme, ljus och möjlighet att laga maten mm.
    Har du koll på var närmsta skyddsrum finns från ditt hem och din arbetsplats?
    Klarar du rent praktiskt att laga mat, sköta hygien, hålla värmen o.s.v. utan tillförsel av el och vatten?
    Checklista finns nedan under länkar.
    Har du detta hemma?
    Har du det ens för ett eller två dygn?
    Rösta och berätta.

Länkar:
    Checklistan hittar du här: www.dinsakerhet.se/Din-krisberedskap/Checklistor/Din-hemberedskap/

www.civil.se/blog/2015/02/12/dalig-krisberedskap-bland-allmanheten/

msb.se/sv/Forebyggande/Krisberedskap/

www.msb.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-16 19:47
    Det verkar som att folk inte orkar klicka på länken till checklista och läsa den, så jag lägger upp den här:

Checklista: Din hemberedskap

Fotogenlampa och bränsle exempelvis lampolja eller fotogen - check

Tändstickor - check

Stearin- och värmeljus - check

Ficklampa med extra batterier - check

Dunkar att hämta vatten i - check

Husapotek med det viktigaste - check

Radio med vev och solceller - check
    (Kom ihåg att du i nödfall kan lyssna på radio en kort stund i bilen).

Vevladdare till mobilen - check

Extra element eller värmare Kan exempelvis drivas med fotogen. - check

Sovsäck, filtar och varma kläder - check

Hygienartiklar som fungerar utan vatten, till exempel tvättlappar - check

Campingkök och bränsle Exempelvis T-röd för spritkök - check

Mat som klarar rumstemperatur, t ex ris, pasta, bulgur, nötter, choklad. - check

Kontanter - check

Telefonlista Ha ett papper med telefonnummer till exempelvis anhöriga, bekanta, kommunen, räddningstjänsten, elleverantören och sjukvården. 113 13 är samhällets informationsnummer vid stora olyckor och kriser. - check
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du krisberedskap hemma?
  • Tom Araya
    Amidina skrev 2018-01-15 19:46:48 följande:
    Ja, så är det såklart. Man måste ju utgå ifrån sin egen situation och förutsättningar. All förberedelse är bra förberedelse, sen om det "bara" är att man har lite extra mat och ett par sovsäckar hemma så är det gott nog. 
    Tror det är väldigt vettigt och viktigt att hålla koll på vad som händer omkring en, långt bättre än att gå med huvudet i molnen och leva endast i nuet.

Vi försöker se till att öva med sakerna vi har hemma också, om så bara för att det skulle bli strömavbrott eller bilen lägger av när vi är ute och åker i ingenmansland. Så man inte står handfallen och fipplar med sina prylar för att man aldrig riktigt testat dem. :)
    Det finns ett tredje sätt att planera sina förberedelser för kris än att leva i nuet eller att försöka följa utvecklingen och det är att saker kan hända imorgon, nästa vecka eller nästa månad och jag bör förbereda mig nu, för när det händer är det för sent.
  • Vixen90

Jag har inte läst allt. Undrar kort och gott om det finns ett särskilt syfte med att man skickar ut dessa broschyrer just nu i vår/sommar? Eller är det på rutin?

Jag skulle vara mer optimistisk om jag trodde att det hjälpte
  • Moderno
    Tom Araya skrev 2018-01-15 23:31:29 följande:

Det finns ett tredje sätt att planera sina förberedelser för kris än att leva i nuet eller att försöka följa utvecklingen och det är att saker kan hända imorgon, nästa vecka eller nästa månad och jag bör förbereda mig nu, för när det händer är det för sent.

Det är just den kostnaden som är för hög för mig, i förhållande till hypotetiska risker. Att överleva är på sätt och vis inte allt. Man måste ha det skapligt bra under tiden också. Därmed inte sagt att jag ser ner på den som förbereder sig. Ofta är jag dock nyfiken på vilka risker som folk förbereder sig för.

Vi har alltså inte förberett oss särskilt. Däremot är hela familjen vana att fjällvandra och bo i tält för vårt nöjes skull. Så vi är ju inte helt oförberedda trots allt. Men ingen direkt krisberedskap i den mening som diskuteras i tråden har vi alltså.
  • Amidina
    Tom Araya skrev 2018-01-15 23:31:29 följande:

Tror du svarade till fel person där kanske, då jag är en av dem som valt att förbereda mig så mycket jag kan för så många situationer jag kan tänka mig behöva uthärda. ;)

Mitt svar menade bara på att allt man gör är värt något, och även minimal förberedelse är bättre än ingen alls. :)
  • Vixen90

Varje gång jag läser i den här tråden köper jag hem mer prepping-grejer Senast inatt beställde jag fler förnödenheter.

• TheeWasp

Jag stannar på 3 månader, längre tid än så blir svårt för mig av utrymmesskäl samt att jag då måste lösa vattenfrågan bättre. En watermaker är dyr... Även i drift är den dyr...

• Tom Araya
    TheeWasp skrev 2018-01-16 11:20:21 följande:

Jag stannar på 3 månader, längre tid än så blir svårt för mig av utrymmesskäl samt att jag då måste lösa vattenfrågan bättre. En watermaker är dyr... Även i drift är den dyr...

Tre månader är bra, mycket bättre än de flesta har och vad man kan förvänta sig att de flesta har.
  • TheeWasp
    Tom Araya skrev 2018-01-16 15:36:17 följande:

Tre månader är bra, mycket bättre än de flesta har och vad man kan förvänta sig att de flesta har.

Ja, men jag har andra förutsättningar och behov än vad de flesta har då jag lever på en båt. Det underlättar och försvårar mycket i båda riktningar.

Först var mitt mål ett år, men vattenfrågan gjorde det ohållbart utan för stora ekonomiska kostnader. För att nå ett år behöver jag på ett hållbart och energisnålt sätt kunna göra om saltvatten till dricksvatten. Om jag använder mig av mitt dieselförråd för att driva generatorn för detta ändamålet räcker mina nuvarande dieseltankar inte till uppvärmning under vintern. Detta trots att jag inte räknar med högre rumstemperatur än 12 grader. Solceller och vindgenerator täcker upp kylskåp, belysning, navigationsutrustning samt kommunikationsutrustning men vintertid blir det omöjligt för mig i nuvarande läge att driva en watermaker offgrid.
  • Vixen90

Har införskaffat en powerbank till mobiltelefon nu. Känns som den kan komma till användning även om det inte blir någon kris. Så det var väl två flugor i en smäll.

Tror att jag faktiskt har det mesta nu, men ett viktigt problem kvarstår. Jag har nog frågat förut, men gör det igen: när man bor i lägenhet - hur löser man värmefrågan? Vad kan jag skaffa för att hålla värmen? Om strömmen går, vad bör jag ha för värmekälla hemma då? Extraelement går väl på ström, eller? Lär mig.

Svar på tråden Har du krisberedskap hemma?