• Tom Araya

Har du krisberedskap hemma?

Hur klarar du en kris?

Så här i tider där oro över läget i vår nations närhet ökar, det pratas försvar och säkerhet mm, så vill jag ställa frågan om vilket ansvar du själv tar över din och din familjs situation i ett krisläge.

Det behöver inte vara ett krig som orsakar kris, utan även naturkatastrofer (stormar och sådant), allvarliga olyckor eller sabotage kan orsaka skador på vår infrastruktur så att du en dag står utan el, vatten, möjlighet att handla med kort eller ta ut pengar eller att butiken stänger helt och att det läget kan bestå längre än några timmar. Är du för beredd på sådant?

Det rekommenderas att man kan klara sig helt självständigt utan att tillföras något  i upp till tre dygn, d.v.s. vatten, mat, utrustning för att ge värme, ljus och möjlighet att laga maten mm.
    Har du koll på var närmsta skyddsrum finns från ditt hem och din arbetsplats?
    Klarar du rent praktiskt att laga mat, sköta hygien, hålla värmen o.s.v. utan tillförsel av el och vatten?
    Checklista finns nedan under länkar.
    Har du detta hemma?
    Har du det ens för ett eller två dygn?
    Rösta och berätta.

Länkar:
    Checklistan hittar du här: www.dinsakerhet.se/Din-krisberedskap/Checklistor/Din-hemberedskap/

www.civil.se/blog/2015/02/12/dalig-krisberedskap-bland-allmanheten/

msb.se/sv/Forebyggande/Krisberedskap/

www.msb.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-04-16 19:47
    Det verkar som att folk inte orkar klicka på länken till checklista och läsa den, så jag lägger upp den här:

Checklista: Din hemberedskap

Fotogenlampa och bränsle exempelvis lampolja eller fotogen - check

Tändstickor - check

Stearin- och värmeljus - check

Ficklampa med extra batterier - check

Dunkar att hämta vatten i - check

Husapotek med det viktigaste - check

Radio med vev och solceller - check
    (Kom ihåg att du i nödfall kan lyssna på radio en kort stund i bilen).

Vevladdare till mobilen - check

Extra element eller värmare Kan exempelvis drivas med fotogen. - check

Sovsäck, filtar och varma kläder - check

Hygienartiklar som fungerar utan vatten, till exempel tvättlappar - check

Campingkök och bränsle Exempelvis T-röd för spritkök - check

Mat som klarar rumstemperatur, t ex ris, pasta, bulgur, nötter, choklad. - check

Kontanter - check

Telefonlista Ha ett papper med telefonnummer till exempelvis anhöriga, bekanta, kommunen, räddningstjänsten, elleverantören och sjukvården. 113 13 är samhällets informationsnummer vid stora olyckor och kriser. - check
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du krisberedskap hemma?
  • Klickerträna
    LeiaBus2010 skrev 2017-01-09 19:54:03 följande:

Fantastiskt egentligen hur många det är som "måste ha backup för att ladda telefonerna"

Vad är det som säger att det ens finns ett NÄT när krisen/kriget eller vad det nu är som bryter ut kommer?

Jag hade lagt mer energi på att ladda upp med mat, vatten och värme till min familj.

Mobilen kan fara å flyga. Typ. Det finns vanliga kameror om man vill ta kort och det finns vanliga batterier att köpa på sig till dessa Tro de eller ej :-P

Leia 2010-09-19 Minnah 2012-10-03
    Mobilen är ju lite allt-i-allo.
    Utöver att den går att ringa med har den ju radio, ficklampa (och därmed morse-ljussignaler) internet, och kompass för att nämna några vettiga grejer.

Men den där vevradioficklampsladdaren ska jag nog investera i! Tack TS
  • K med lilla E

Jag har allt + tre boxar vin.

• Tom Araya
    Tom Araya skrev 2017-01-09 15:42:07 följande:
    FRA: IT-spioner förbereder attack mot elnätet

www.svt.se/nyheter/inrikes/it-spioner-forbereder-attack-mot-elnatet

Även Löfven är oroad...

Löfven: Svenska val kan också angripas

Statsminister Stefan Löfven talade i Sälen om regeringens nya nationella säkerhetsstrategi och om hur Sverige ska skapa ett starkare skydd mot olika hot. SvD:s Frida Svensson liverapporterade ? se direktrapporten under artikeln.

www.svd.se/just-nu-lofven-talar-pa-folk-och-forsvar

Men i praktiken händer ingenting...

Sverige
    Ygeman: Kalla krigets civilförsvar ska inte tillbaka

Glöm lager med livsmedel, skyddsmasker och andra förnödenheter. Det är budskapet från inrikesminister Anders Ygeman.

www.dn.se/nyheter/sverige/ygeman-kalla-krigets-civilforsvar-ska-inte-tillbaka/&utm_medium=page&utm_campaign=dn

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    LeiaBus2010 skrev 2017-01-09 19:54:03 följande:

Fantastiskt egentligen hur många det är som "måste ha backup för att ladda telefonerna"

Vad är det som säger att det ens finns ett NÄT när krisen/kriget eller vad det nu är som bryter ut kommer?

Jag hade lagt mer energi på att ladda upp med mat, vatten och värme till min familj.

Mobilen kan fara å flyga. Typ. Det finns vanliga kameror om man vill ta kort och det finns vanliga batterier att köpa på sig till dessa Tro de eller ej :-P

Vad är det som säger att nätet inte fungerar när något händer? Förbereder man sig för totalt krig så missar man målet. Ja, det kan hända, men det är vanligare med situationer som stormen Gudrun, Katrina eller olycka/sabotage mot infrastruktur.

Man måste vara lite dum i hjärnan för att avfärda en modern mobiltelefon som överlevnadsverktyg. Förutom att den är ett bra val för kommunikation så är den också ett kompakt bibliotek, förströelse, ett sätt att dokumentera, ficklampa (kan användas för att kommunicera med också, oavsett nätfunktion) och så vidare. Det säger sig därmed självt att det är klart värt att se till att hålla den fungerande.

Powerbanks kan också användas för att ladda annan elektrisk utrustning, som ficklampor eller radioapparater. Med mina powerbanks, mina batterier och mina ficklampor så har jag kapacitet att lysa dygnet runt under mycket lång tid.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Tom Araya
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2017-01-14 09:56:36 följande:
    Vad är det som säger att nätet inte fungerar när något händer? Förbereder man sig för totalt krig så missar man målet. Ja, det kan hända, men det är vanligare med situationer som stormen Gudrun, Katrina eller olycka/sabotage mot infrastruktur.

Man måste vara lite dum i hjärnan för att avfärda en modern mobiltelefon som överlevnadsverktyg. Förutom att den är ett bra val för kommunikation så är den också ett kompakt bibliotek, förströelse, ett sätt att dokumentera, ficklampa (kan användas för att kommunicera med också, oavsett nätfunktion) och så vidare. Det säger sig därmed självt att det är klart värt att se till att hålla den fungerande.

Powerbanks kan också användas för att ladda annan elektrisk utrustning, som ficklampor eller radioapparater. Med mina powerbanks, mina batterier och mina ficklampor så har jag kapacitet att lysa dygnet runt under mycket lång tid.
    Håller med dig. Samtidigt bör man inte helt förlita sig på mobiltelefonen för de funktioner den kan fylla utan ha någon slags reserv i förfarande och utrustning.
  • kaffe

Vi skulle nog klara oss ett par veckor i alla fall. Har gasspis, några kakelugnar som vi kan elda i och hålla värmen. En brunn som vi kan hämta dricktjänligt vatten i från och alltid välfyllda matförråd. Fast frågan är om det är så kul att vara den sista överlevande. Kanske bättre att vara den som stryker med först.

• Klickerträna

Har köpt den där vevradion nu Och lite andra saker från Civilförsvarsförbundet.

Men jag har nog egentligen ett ännu större behov av något som kan generera värme om elen går. Jag bor i lägenhet. Finns det nånting att investera i då? Har alltså ingen kamin att elda i eller så. Vad gör man då?

• Themis

Jag kan fasta tio dygn på 200 kcal om dagen bara jag har vatten, räknas det?

Silence is golden. Duct tape is silver. /unknown
  • Tom Araya
    Klickerträna skrev 2017-01-14 16:16:25 följande:

Har köpt den där vevradion nu Och lite andra saker från Civilförsvarsförbundet.

Men jag har nog egentligen ett ännu större behov av något som kan generera värme om elen går. Jag bor i lägenhet. Finns det nånting att investera i då? Har alltså ingen kamin att elda i eller så. Vad gör man då?

Är värmen el-beroende i fastigheten?
Svar på tråden Har du krisberedskap hemma?