Inlägg från: Amidina |Visa alla inlägg
  • Amidina

Har du krisberedskap hemma?

Jupp. Det var dessutom via intresset för prepping som jag och maken först träffades. Cool Vi har dock en lång lista över saker som vi ska komplettera med, och vissa saker behöver bunkras mer, men överlag klarar vi oss ett par veckor utan hjälp utifrån.

• Amidina
    mjölkallergiker skrev 2017-12-20 15:05:58 följande:
    Vad roligt :D

Jag har ganska nyligen kompletterat med lite olika saker som jag inte riktigt tänkt på tidigare som rep och liknande. Mer materiellt alltså. Måste också se till att fylla på med lite lampolja och dieseldunken.
    Stårschan skrev 2017-12-20 14:45:56 följande:

Sen är det faktiskt rätt skönt att ha ett välfyllt lager i källaren, när man upptäcker att mjölet i köket nästan är  slut just när man hade tänkt baka och man inte ids åka och handla. Då är det skönt att kunna nalla av förrådet.

Instämmer till 100%.

Har någon av er ett bra system för hur ni övervakar hållbarheten? Skriver ni en lista på bäst-före-datumet och använder upp det innan eller räknar ni med att saker som konserver håller betydligt längre och bara låter det va?

I övrigt är min enda litteratur Försvarets handbok om överlevnad. Jag tycker att den täcker i princip allt och lite till som man kan behöva veta vid en krissituation.
    Ja, det var lite otippat men kul såklart. :) Bra grund att stå på tänker jag!
    Vi måste annars investera i någon form av handpump till brunnen, idag har vi bara den elektriska och våra dunkar..

Vi kör lite på att lagra förbrukningsvaror, alltså se till att ha lager av sånt vi använder i princip dagligen. När sen en paket är öppnad eller helt förbrukad så köper vi en ny och ställer längst bak i "ledet". På det sättet har vi alltid färskvaror hemma, som dock såklart har lång hållbarhetstid och är sånt vi gärna äter och använder. En ut, en (eller tre) in, typ. :)
    Nästa år är planen att börja konservera själva, förutsatt att vi lyckats hitta nytt boende med bra förvaringsmöjligheter.
  • Amidina

Precis fyllt upp så vi har 45liter vatten på dunk. :) Flyttar snart från lilla huset med egen brunn och kamin till en lägenhet, och även om det bara är tillfälligt så kommer det kännas rätt jobbigt..

Konservlagret och torrvarorna har börjat bli större iaf, blir Ikea och förvaringslådor i dagarna.

Ska bli intressant när foldern börjar dimpa ner hos folk, undrar hur de kommer reagera. Tänker mig att majoriteten kommer gnälla på internet av diverse anledning, men kanske att några fler börjar förbereda sig iaf. :)

• Amidina
    Moderno skrev 2018-01-15 00:21:51 följande:

Alltid spännande att höra vilket upplägg du har om du möts av en situation där du snabbt måste fly?

Beror ju lite på var vi befinner oss, men både jag och maken har väskor packade (både hemma och i bilarna) och platser planerade. :) Både hans och min sida av familjen är förberedda på samma sätt, så planeringsmässigt är vi redo. Sen får man ju helt enkelt se hur situationen utvecklar sig, och vi har idag lite skilda åsikter om troliga scenarion.

Själv då? :)
  • Amidina
    Moderno skrev 2018-01-15 17:26:59 följande:
    Tack för info, intressant.

Jag tror att man måste göra en avvägning mellan de risker man befarar och kostnaden för att skydda sig mot dem. Hittills är de hypotetiska riskerna för små och

de verkliga kostnaderna för stora för att jag ska vidta några åtgärder.

Men med det "vanliga" förråd vi har i hemmet klarar vi oss upp till en vecka om det tex handlar om strömavbrott, fel i matdistributionen och liknande. Har tillgång till skyddsrum.

Däremot följer jag noga omvärldsutvecklingen och börjar jag uppfatta reella risker kommer jag att agera då. Annars oroar jag mig inte i onödan. En kärnkraftsolycka i någon av de forna sovjetrepublikerna ellet i europa ligger nog högt upp på min lista, om jag skulle oroa mig över något, dock.
    Ja, så är det såklart. Man måste ju utgå ifrån sin egen situation och förutsättningar. All förberedelse är bra förberedelse, sen om det "bara" är att man har lite extra mat och ett par sovsäckar hemma så är det gott nog. 
    Tror det är väldigt vettigt och viktigt att hålla koll på vad som händer omkring en, långt bättre än att gå med huvudet i molnen och leva endast i nuet.

Vi försöker se till att öva med sakerna vi har hemma också, om så bara för att det skulle bli strömavbrott eller bilen lägger av när vi är ute och åker i ingenmansland. Så man inte står handfallen och fipplar med sina prylar för att man aldrig riktigt testat dem. :)
  • Amidina
    Tom Araya skrev 2018-01-15 23:31:29 följande:

Det finns ett tredje sätt att planera sina förberedelser för kris än att leva i nuet eller att försöka följa utvecklingen och det är att saker kan hända imorgon, nästa vecka eller nästa månad och jag bör förbereda mig nu, för när det händer är det för sent.

Tror du svarade till fel person där kanske, då jag är en av dem som valt att förbereda mig så mycket jag kan för så många situationer jag kan tänka mig behöva uthärda. ;)

Mitt svar menade bara på att allt man gör är värt något, och även minimal förberedelse är bättre än ingen alls. :)
  • Amidina
    Vixen90 skrev 2018-01-29 12:08:37 följande:

Har införskaffat en powerbank till mobiltelefon nu. Känns som den kan komma till användning även om det inte blir någon kris. Så det var väl två flugor i en smäll.

Tror att jag faktiskt har det mesta nu, men ett viktigt problem kvarstår. Jag har nog frågat förut, men gör det igen: när man bor i lägenhet - hur löser man värmefrågan? Vad kan jag skaffa för att hålla värmen? Om strömmen går, vad bör jag ha för värmekälla hemma då? Extraelement går väl på ström, eller? Lär mig.

Vet iaf att du bör begränsa ytan du befinner dig på, tex slå upp ett tält inomhus och häcka där (nu snackar vi vintertid när det snabbt blir svinkallt utan element igång), eller stänga in dig i köket eller liknande. Häng täcket över köksbordet och bo där under. :)
    Finns gasolvärmare som går på brännbart bränsle, det man ska komplettera med en sån är en CO2-varnare, och tänka på att vädra så att man inte blir förgiftad. :)
  • Amidina
    Vixen90 skrev 2018-01-29 12:13:26 följande:

Just det, har en fråga till: Om jag ska stanna kvar hemma - där jag mao har säng och täcke - finns det någon fördel med att använda sovsäck? För det står på alla listor när man googlar att man bör ha sovsäck, och om man måste lämna hemmet så fattar jag såklart vitsen med sovsäck, men annars?

Maken svarar: ett täcke är byggt för att användas i en temperatur på minst 16-17 grader (oftast lite mer), medan en sovsäck isolerar bättre då den är gjord för att användas i kallare omgivning.
  • Amidina
    Vixen90 skrev 2018-01-29 13:11:09 följande:
    Tack för bra svar på båda frågorna. Beställde sovsäckar

Den här gasolvärmaren, var kan man ställa den? Hur använder man den rätt sas? På ett säkert sätt? Var har jag den medans jag sitter och rullar tummarna i kojan under köksbordet tex? Och så funderar jag på om det inte är kontraproduktivt att hålla på och vädra när man kämpar för att få upp värmen? Fattar att man behöver det om man använder en sån, men är den det enda alternativet?

Gasolvärmaren funkar nog bäst i ett litet rum, och kojan behöver du nog mest bara häcka i när du ska sova tror jag. :) Värmeljus är annars en förvånansvärt bra värmekälla, det märkte jag själv när jag försökte leva utan lampor ett par dagar och inte hade några kronljus hemma. Förvisso vår då, men fy fasen vad varmt det blev inne. 
    Vädra gör du ju rätt snabbt oftast, och även om viss del av värmen försvinner så är det absolut inte allt. :) Har du en normal ventilation hemma så ska du inte behöva vädra mer än om nivåerna går upp till onormalt höga (där mätaren kommer in). 

CO-mätare hette det förresten, min hjärna är inte riktigt igång på alla plan idag!

• Amidina
    Vixen90 skrev 2018-01-29 13:11:09 följande:
    Tack för bra svar på båda frågorna. Beställde sovsäckar

Den här gasolvärmaren, var kan man ställa den? Hur använder man den rätt sas? På ett säkert sätt? Var har jag den medans jag sitter och rullar tummarna i kojan under köksbordet tex? Och så funderar jag på om det inte är kontraproduktivt att hålla på och vädra när man kämpar för att få upp värmen? Fattar att man behöver det om man använder en sån, men är den det enda alternativet?
    Btw, kolla gärna in gruppen Preppers Sverige på Facebook, där finns det gott om tips och inlägg dagligen. :) Massa inspiration och nyttig info!
  • Amidina
    Vixen90 skrev 2018-01-29 14:14:11 följande:

Tack igen!

Ska kolla in gruppen.

Då får jag väl köpa en sådan där gasolvärmare då.

Hade behövt en idiotguide hur man använder den. Tex placera/tända/släcka/förvara efter användning osv. Vill helst inte själv utgöra (ytterligare) en livsfara när jag väl hamnar i en situation där den behöver nyttjas

Tack och lov går vi ju mot varmare tider, men beroende på var i landet du bor så kan det ju behövas extra värme rätt länge om strömmen går en längre stund om du inte råkar bo i stad med vattenburen centralvärme, då håller det ofta lite längre.

Instruktioner får du ju med värmaren, annars bara fråga på. Tycker det är jättebra att du visar sånt intresse för att ta hand om dig själv i en krissituation! :)
  • Amidina
    Vixen90 skrev 2018-01-29 19:53:31 följande:
    Min sambo är inte lika imponerad Men jag tycker det är skoj att preppa (läs shoppa) och är överlag glad för att vara förberedd och påläst. Hade vi bott större och haft bättre ekonomi (student) så hade jag gått all in
    Den dagen strömmen går och det blir kallt och sambon är hungrig så är det nog så tacksamt att du är förberedd. ;) Svärfar var lika skeptisk han att svärmor började bunkra mat och vatten och lite annat bra att ha, men han insåg snabbt att det var ju faktiskt ganska trevligt att inte behöva ge sig ut i snöstorm för att handla, eller att kunna fixa kaffe hemma när strömmen varit borta i x antal timmar.. ;)
  • Amidina
    Tom Araya skrev 2018-01-31 21:46:00 följande:

Äntligen blir polisen av med den oduglige Eliasson!

Tyvärr blir det nu en annan myndighet som får skiten i famnen...

En viss logik kan jag dock se, att en myndighet för att hantera kris, nu är den som får hantera Eliasson...

Hahaha, tack för de tjusiga bilderna. XD Drog iväg ett litet meddelande till vänner och bekanta idag att om de inte redan preppar så är det nu hög tid att börja..
  • Amidina
    Vixen90 skrev 2018-02-01 12:47:23 följande:

Haha, Eliasson alltså... Älskar alla skämt om detta nya beslut. Stackars man dock, han försöker väl inte ställa till det med vilje.

On topic: vad behöver man tänka på då man har husdjur att preppa åt? Foder, ett vintertäcke och att djuret kräver extra dricksvatten är väl självklart. Men finns det mer, som man inte tänker på i första hand?

Mjaaa... läser man på hans historik så känns han inte helt oskyldigt dömd. :P

Första hjälpen till djuren (och dig såklart)! Sårtvätt, bandage, och sånt. Finns bra listor att googla efter. :) 

Svar på tråden Har du krisberedskap hemma?