mjölkallergiker skrev 2017-12-20 15:05:58 följande:
Vad roligt :D
Jag har ganska nyligen kompletterat med lite olika saker som jag inte riktigt tänkt på tidigare som rep och liknande. Mer materiellt alltså. Måste också se till att fylla på med lite lampolja och dieseldunken.
Stårschan skrev 2017-12-20 14:45:56 följande:
Sen är det faktiskt rätt skönt att ha ett välfyllt lager i källaren, när man upptäcker att mjölet i köket nästan är slut just när man hade tänkt baka och man inte ids åka och handla. Då är det skönt att kunna nalla av förrådet.
Instämmer till 100%.
Har någon av er ett bra system för hur ni övervakar hållbarheten? Skriver ni en lista på bäst-före-datumet och använder upp det innan eller räknar ni med att saker som konserver håller betydligt längre och bara låter det va?
I övrigt är min enda litteratur Försvarets handbok om överlevnad. Jag tycker att den täcker i princip allt och lite till som man kan behöva veta vid en krissituation.
Ja, det var lite otippat men kul såklart. :) Bra grund att stå på tänker jag!
Vi måste annars investera i någon form av handpump till brunnen, idag har vi bara den elektriska och våra dunkar..
Vi kör lite på att lagra förbrukningsvaror, alltså se till att ha lager av sånt vi använder i princip dagligen. När sen en paket är öppnad eller helt förbrukad så köper vi en ny och ställer längst bak i "ledet". På det sättet har vi alltid färskvaror hemma, som dock såklart har lång hållbarhetstid och är sånt vi gärna äter och använder. En ut, en (eller tre) in, typ. :)
Nästa år är planen att börja konservera själva, förutsatt att vi lyckats hitta nytt boende med bra förvaringsmöjligheter.