Inlägg från: nattuw |Visa alla inlägg
  • nattuw

Har du krisberedskap hemma?

Moderno skrev 2017-05-12 12:06:37 följande:
    Jag kan faktiskt inte minnas när jag hörde att någon frusit ihäl i sverige senast. Det finns säkert något exempel dock. Kan du komma på något (alltså en fråga och inte ett ifrågasättande)?
    Varje år fryser mellan 40-60 personer, de flesta gamla, ihjäl i Sverige och trenden är ökande. Men ingen bryr sig och därför får du inte reda på det.
    Källa: SR/P4/Göterborg
    ( sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5491577 )
  • nattuw
    Tom Araya skrev 2015-04-16 11:31:58 följande:
    Hygienartiklar som fungerar utan vatten, till exempel tvättlappar
    Finns det någon särskilt typ av tvättlappar man  bör skaffa?

Frågan kom osökt upp idag eftersom de måste stänga av vattnet för någon form av underhållsjobb. Vilket jag total hade missat. (Löste det akuta problemet med skärmrengöring och handsprit).
  • nattuw
    Tom Araya skrev 2015-04-16 11:31:58 följande:
    Checklista: Din hemberedskap

Fotogenlampa och bränsle exempelvis lampolja eller fotogen
    Finns det någon anledning till att fotogenlampa är upptagen på listan medan gaslampa inte är det?
  • nattuw
    Gaskarl skrev 2017-11-29 13:33:09 följande:

Hörde för ett par år sedan att en vuxen person helt seriöst höll kurser i "hur man överlevde en zombieinvasion, och andra vuxna anmälde sig. Vad är det för fel på vissa?

Det handlar om få människor att lyssna istället för att somna. Och då hjälper det att skapa en mindre seriös och mer lekfull inramning. Som till exempel när marknadsavdelningen skall presentera årets siffror och prognosen för nästa år med hjälp av en Powerpoint presentation. En zoombie eller två skulle helt klart liva upp det hela. Särskilt om de åt upp de som envisas med att använda en massa meningslösa Powerpoint.
  • nattuw

Datorskärmen slocknade. Trodde det gått en säkring men det visade sig att hela huset var mörkt. Det första som hände var att min nödbelysning (ficklampa som sitter i ett eluttag) började lysa. Steg två vara att tända den batteridrivna diodlampan med magnet och upphängningskrok. Steg tre var att plocka fram gasollyktan för att få allmänbelysning i vardagsrummet. Steg fyra var att plocka fram pannlampan och lägg den vid toaletten. Steg fem var att plocka fram min läsplatta (e-ink) som har inbyggd bakgrundslysning. Steg sex var att sätta mig i fåtöljen med en flaska vatten och läsa tills det var dags att lägga sig att sova. Strömmen var då inte tillbaka.

Så ja jag har krisberedskap och åtminstone belysningen fungerade som tänkt. Det mesta tillhörde dessutom min camping-/fjällvandrarutrustning som jag istället för att ha liggande i en låda spritt ut så att den skall vara lättåtkomligt vid eventuella strömavbrott. Det även om jag ärligt talat inte trodde att jag någonsin skulle få användning av de sakerna hemma. Och visst kändes det trevligt att nödbelysningen, som jag fick en del pikar för när jag köpt den, visade sig vara till så stor nytta. Den gav tillräckligt med ledljus för att man utan problem skulle kunna navigera sig fram och tända de övriga ljuskällorna.

Det enda problemet var egentligen att NAS:en gick ner när den höll på säkerhetskopiera hårddisken.

För den som eventuellt undrar så vet jag inte vad det var för fel men i morse var strömmen tillbaka. Antagligen var det någon omkoppling i ett ställverk som inte gick som tänkt.

• nattuw
    Ben66 skrev 2017-12-21 10:14:52 följande:

Tala inte om för grannarna att ni har ett lager av mat.

Då kan ni bli mördade.

Jag önskar att jag haft tillgång till ett masingevär.

Ny har jag bara yxor och knivar.

Det gäller bara att hålla ut tills de som har maskingevär får slut på kulor. Då kommer du med din yxa att vara högst upp i näringskedjan. Alternativt får du lära dig smyga så att du kan ta yxan och smyga dig upp bakom någon som har ett maskingevär. Sedan har du både en yxa och ett maskingevär.
  • nattuw
    amia01 skrev 2018-01-29 23:41:36 följande:

Helt ok förberedd hoppas jag.... klarade i alla fall av ett pars dygn isolering och tre veckors strömavbrott efter stormen Gudrun utan några problem.
    ---
    Är rätt trygg för egen del, eftersom jag ju fått testa lite, och vet att det fungerar bra.

Det där med att testa är rätt intressant. Jag undrar hur många preppers som verkligen har testat sina idéer i verkligheten. Många av prepparna skulle nog må bra av lite mindre prylfixering och lite mer vildmarksliv.
  • nattuw
    Vixen90 skrev 2018-01-29 14:14:11 följande:
    TDå får jag väl köpa en sådan där gasolvärmare då.
    Hade behövt en idiotguide hur man använder den. Tex placera/tända/släcka/förvara efter användning osv. Vill helst inte själv utgöra (ytterligare) en livsfara när jag väl hamnar i en situation där den behöver nyttjas
    Du bör nog fundera en extra vända innan du köper en gasolvärmare. Det finns till exempel en del regler kring förvaring av gasol som du bör känna till före ett köp.
  • nattuw

En ny dokusåpa på SVT: Nedsläckt land
    "Hur klarar samhället krisen när det oväntade inträffar? Vi gör ett experiment där elen försvinner i hela Sverige under en längre tid. Tio deltagare anländer till två olika hus för vad de tror är ett härligt semesteräventyr. En grupp hamnar i ett modernt hus och en grupp på en äldre gård. Redan första kvällen ändras förutsättningarna dramatiskt när det blir strömavbrott."
    SVT: 18 feb 2019, kan ses fram till 17 augusti på SVT play.

Det intressanta är inte själva serien eftersom det bara är en vanlig dokusåpa utan ämnet. Först skickas det ut en ny "Om kriget kommer" och sedan kommer det en dokusåpa om hur sårbart vårt moderna samhälle är. Någonting verkar vara på väg att hända. Kanske är krismedvetandet på väg mot en ny vår.

• nattuw

Med tanke på det nya coronaviruset så kan det vara läge att puffa lite.

Lite preppingbilder: www.dailymail.co.uk/news/article-8068865/Panic-buying-spreads-worried-shoppers-stocking-supplies.html

Sverige: www.tv4.se/nyheterna/klipp/tomma-hyllor-i-matbutiker-n%C3%A4r-svenskarna-coronabunkrar-12530727

Oavsett vad som i övrigt följer av corona så tycks viruset iallafall ha ökat människors krismedvetenhet. Kanske till och med så mycket att själva krismedvetenheten i sig lyckas skapa en kris.

• nattuw
    Fliselisan skrev 2021-11-21 20:54:58 följande:

Vi kan båda fiska, ganska bra, både vinter och sommar. Är sugen på jaktlicens, kommer nog satsa på det om några år när barnen är större.

Vill du ha kött är det nog bättre att satsa på kaninuppfödning än en jaktlicens. Kaniner var vanliga under kriget och ger både kött och päls. Fast barnen kanske har lite svårare att förlika sig med att äta upp sin kanin än att äta upp något djur som de aldrig träffat.
  • nattuw

Ryssland har, enligt bloggaren Cornucopia, klubbat en ny lag som gäller massgravar. Samtidigt laddar Ryssland upp med trupp vid gränsen till Ukraina. Om det blir en fullskalig konflikt torde det finnas risk för att den ryska exporten av gas och olja påverkas. Om vi till det lägger de problem vi redan idag har med energiförsörjningen så kan det bli en riktig besvärlig situation.

Det kan därför vara dags att lyfta tråden. En krislåda i julklapp kanske inte är det som står högst upp på julklappslistan men den kan visa sig bli en av de mer användbara julklapparna.

Svar på tråden Har du krisberedskap hemma?