Har du krisberedskap hemma?
Helt ok förberedd hoppas jag.... klarade i alla fall av ett pars dygn isolering och tre veckors strömavbrott efter stormen Gudrun utan några problem.
-Ett par årsförbrukningar ved för uppvärmning och matlagning. Uppvärmning som fungerar bra även utan el.
-Jordkällare, sval och stor skafferi för matförvaring, där det oftast finns mat för minst ett par månader för familjen.
-Vapen, ammunition och fiskeredskap för att dryga ut med vilt och fisk eftersom jag är för dålig på att salta och torka köttet...
-Vatten i brunnen, bara att hinka upp
-Lyktor, stearinljus och tändstickor används till vardags och finns alltid i förrådet.
-Batterier och batteriradio lärde vi oss att alltid ha hemma under stormarna. Dessutom finns elverk med bränsle för flera dygns drift om vi skulle behöva ström till något.
Är rätt trygg för egen del, eftersom jag ju fått testa lite, och vet att det fungerar bra. Det jag oroar mig för är alla de som inte förberett sig, och de som inte har samma möjligheter att förbereda sig som oss. Märktes redan under Gudrun, att många blev halvt desperata i sin jakt på mat, värme och batterier... vi har ett stort kök, och mat, värme och nyheterna på radion räckte till de närmaste som behövde, men om krisen blir mer långvarig, och om den även drabbar städerna - hur kommer människor att reagera? Hur ska vi kunna behålla våra reserver för oss själva?