Inlägg från: mjölkallergiker |Visa alla inlägg
  • mjölkallergiker

Har du krisberedskap hemma?

Det är väll uppenbart för de allra flesta som tänker på dessa sakerna att Sverige är totalt kört i händelse av krig eller någon annan oförutsedd händelse. Enligt utredningen som presenterades idag skulle inte sjukvården ens klara av ett större terrorattentat av den magnitud vi sett ute i Europa med 100-tals i behov av vård. Än mindre en attack.

Det som förmodligen kommer vara svårast och dyrast att åtgärda utöver vårt försvar verkar vara elförsörjningen. Den är alldeles för centrerad och sårbar och med tanke på hur viktig elen är idag så krävs det inte mycket för att svenskarna ska börja frysa och svälta. Och med tanke på att kunskapen om hur man klarar sig helt gått förlorad hos den yngre befolkningen så klarar vi inte oss länge.

Precis som utredningen påtalade så måste vi upp i MINST de ambitionerna vi hade vid kalla kriget för att komma upp i en acceptabel nivå. Och folk måste sluta flänga med ord som prepper och annat skit. 

Varje medborgare har eget ANSVAR för att klara sig själv i en hel vecka. Dvs vatten, värme och mat. I bästa fall klarar sig maten i kylskåpet 1 dag. Vad gör människor sen om de inte har tillräckligt med saker i skafferiet för att försörja hela familjen i en vecka? Jag vet. Det vi alltid är bra på att säga.
    Det är någon annans fel, typ statens fel....

• mjölkallergiker

Och för den som inte läst rapporten krävs det inte ens att någon ska fysiskt komma till Sverige för att slå ut vår elförsörjning. Det kan ske från vilken plats som helst på jordklotet via internet. Illa, mycket illa.

• mjölkallergiker
    Amidina skrev 2017-12-20 14:36:19 följande:

Jupp. Det var dessutom via intresset för prepping som jag och maken först träffades. Cool Vi har dock en lång lista över saker som vi ska komplettera med, och vissa saker behöver bunkras mer, men överlag klarar vi oss ett par veckor utan hjälp utifrån.

Vad roligt :D

Jag har ganska nyligen kompletterat med lite olika saker som jag inte riktigt tänkt på tidigare som rep och liknande. Mer materiellt alltså. Måste också se till att fylla på med lite lampolja och dieseldunken.
    Stårschan skrev 2017-12-20 14:45:56 följande:

Sen är det faktiskt rätt skönt att ha ett välfyllt lager i källaren, när man upptäcker att mjölet i köket nästan är  slut just när man hade tänkt baka och man inte ids åka och handla. Då är det skönt att kunna nalla av förrådet.

Instämmer till 100%.

Har någon av er ett bra system för hur ni övervakar hållbarheten? Skriver ni en lista på bäst-före-datumet och använder upp det innan eller räknar ni med att saker som konserver håller betydligt längre och bara låter det va?

I övrigt är min enda litteratur Försvarets handbok om överlevnad. Jag tycker att den täcker i princip allt och lite till som man kan behöva veta vid en krissituation.
Svar på tråden Har du krisberedskap hemma?