Har du krisberedskap hemma?
Jag VILL ha krisberedskap hemma, men maken tycker det är fånigt.
Jag VILL ha krisberedskap hemma, men maken tycker det är fånigt.
Jag har inte läst allt. Undrar kort och gott om det finns ett särskilt syfte med att man skickar ut dessa broschyrer just nu i vår/sommar? Eller är det på rutin?
En podcast som heter "om krisen kommer":
www.dinsakerhet.se/olycka-och-kris/forbered-dig-for-olycka-och-kris/podcast-och-film-om-krisen-kommer/
Varje gång jag läser i den här tråden köper jag hem mer prepping-grejer Senast inatt beställde jag fler förnödenheter.
Har införskaffat en powerbank till mobiltelefon nu. Känns som den kan komma till användning även om det inte blir någon kris. Så det var väl två flugor i en smäll.
Tror att jag faktiskt har det mesta nu, men ett viktigt problem kvarstår. Jag har nog frågat förut, men gör det igen: när man bor i lägenhet - hur löser man värmefrågan? Vad kan jag skaffa för att hålla värmen? Om strömmen går, vad bör jag ha för värmekälla hemma då? Extraelement går väl på ström, eller? Lär mig.
Just det, har en fråga till: Om jag ska stanna kvar hemma - där jag mao har säng och täcke - finns det någon fördel med att använda sovsäck? För det står på alla listor när man googlar att man bör ha sovsäck, och om man måste lämna hemmet så fattar jag såklart vitsen med sovsäck, men annars?
Vet iaf att du bör begränsa ytan du befinner dig på, tex slå upp ett tält inomhus och häcka där (nu snackar vi vintertid när det snabbt blir svinkallt utan element igång), eller stänga in dig i köket eller liknande. Häng täcket över köksbordet och bo där under. :)
Finns gasolvärmare som går på brännbart bränsle, det man ska komplettera med en sån är en CO2-varnare, och tänka på att vädra så att man inte blir förgiftad. :)
Tack och lov går vi ju mot varmare tider, men beroende på var i landet du bor så kan det ju behövas extra värme rätt länge om strömmen går en längre stund om du inte råkar bo i stad med vattenburen centralvärme, då håller det ofta lite längre.
Instruktioner får du ju med värmaren, annars bara fråga på. Tycker det är jättebra att du visar sånt intresse för att ta hand om dig själv i en krissituation! :)
Den dagen strömmen går och det blir kallt och sambon är hungrig så är det nog så tacksamt att du är förberedd. ;) Svärfar var lika skeptisk han att svärmor började bunkra mat och vatten och lite annat bra att ha, men han insåg snabbt att det var ju faktiskt ganska trevligt att inte behöva ge sig ut i snöstorm för att handla, eller att kunna fixa kaffe hemma när strömmen varit borta i x antal timmar.. ;)
Du bör nog fundera en extra vända innan du köper en gasolvärmare. Det finns till exempel en del regler kring förvaring av gasol som du bör känna till före ett köp.
Haha, Eliasson alltså... Älskar alla skämt om detta nya beslut. Stackars man dock, han försöker väl inte ställa till det med vilje.
On topic: vad behöver man tänka på då man har husdjur att preppa åt? Foder, ett vintertäcke och att djuret kräver extra dricksvatten är väl självklart. Men finns det mer, som man inte tänker på i första hand?
Mjaaa... läser man på hans historik så känns han inte helt oskyldigt dömd. :P
Första hjälpen till djuren (och dig såklart)! Sårtvätt, bandage, och sånt. Finns bra listor att googla efter. :)