Inlägg från: Moderno |Visa alla inlägg
  • Moderno

Har du krisberedskap hemma?

En kortare period, en eller kanske ett par veckor kan vi nog klara oss om det finns tillgång till rent vatten (dunkar har vi) med det vi har hemma.

En längre period som innefattar en total samhällskollaps (eller annat mer omfattade avbräck) gäller det även att

- dels vara frisk, dvs inte beroende av mediciner och vara skapligt vältränad (åtminstone så att man kan röra sig relativt obehindrat under en längre period och sträcka om det behövs);

- dels ingå i ett social sammanhang, i första hand en större familj, så att man (med våld om det behövs) kan förse sig med resurser eller försvara dem.

Det kan ju vara så att 'ensam är stark' i vissa fall, men jag tror ändå att en 'familjeklan' skulle ha bäst förutsättningar att klara en radikalt ändrad samhällsstruktur.

• Moderno
    Aniiee skrev 2015-04-16 22:17:53 följande:
    Det verkar vara så att ensam är stark, men familjen är starkast. Det finns hypoteser om att ensamma, grupper om 2 eller 4 personer (dock inte tre) eller större än 8 personer klarar sig bäst. Jag vet inte om det finns några regelrätta, bra gjorda  undersökningar i ämnet, det kanske skulle vara oetiskt...... Det finns, vad jag mins, några småstudier, men de är nog inte riktigt hållbara.
    Själv tänker jag hur samhällen är konstruerade kring "klaner" i länder med begränsade naturresurser, ökenområden, t.ex.

Och jag tror definitivt att de grupper av romer som befinner sig i Sverige för att bl.a. tigga skulle klara radikalt ändrade förutsättningar mycket bättre än svenskar i gemen till exempel. 

Men det är ju naturligtvis bara spekulationer från min sida och beror mycket på vilken slags samhällsförändring som inträffar.
  • Moderno
    Tom Araya skrev 2015-04-16 22:25:33 följande:
    Glöm inte att vatten ingår i avsedd beredskap att klara tre dygn. Har du inte vatten lagrat för tre dygn så har du inte.
    Det är ju helt sant. Men samtidigt kan man klara sig utan vatten ett par tre dagar.

Det finns dock vätska i annan form hos oss (mjölk, dricka/sportdrycker, öl m.m.) för att klara i vart fall någon vecka utan t.ex. kranvatten. Därefter beror det ju på vad som har hänt. Radioaktivt nedfall t.ex. kan ju göra det väldigt svårt att hitta rent vatten, inbillar jag mig, och då får man väl förlita sig på att vätska kan erhållas på något sätt.
  • Moderno
    Tom Araya skrev 2015-05-29 15:09:37 följande:
    Hade du tänkt sköta hygien med "drycker"? Drömmer
    Om du med "drycker" menar vatten, så menar jag absolut att man kan sköta hygienen med vatten. Cool

I inlägget du citerade skrev jag i och för sig "vätska" i annan form, för att klara livhanken ett antal dagar, kanske upp till en vecka. Under den tiden kan man nog sköta hygienen även utan vatten.

Om det rör sig om längre tid, beror ju frågan om överlevnad helt på vilken typ av katastrof det är frågan om.
  • Moderno
    Hen skrev 2016-04-15 21:17:16 följande:

Jag är ledsen, men du är rökt. Jävligt rökt.  

Vilka krissituationer tänker du på?
  • Moderno
    Hen skrev 2016-04-15 22:27:44 följande:

Alltså, finns inte el så lär det inte finnas i lägenheten bredvid heller. Eller huset bredvid. Vatten fortsätter liksom inte komma från kranen bara av sig självt. 

Problemet är ju att det inte går att veta om någon är "rökt" om man inte först definerar vilken slags krissituation man tänker på. Bara för att vattnet inte rinner ur kranen innebär ju inte att det behöver vara svårt att få tag på vatten. Vidare finns det situationer då man kan behöva fly, och då spelar det ingen roll att man bunkrat förnödenheter för flera månader (för att nämna ett exempel).

Vad är du själv rädd för samhällsomstörtande händelse?
  • Moderno
    Flash Gordon skrev 2016-04-16 19:56:35 följande:

Hur tänkte du att du skulle få tag i vatten den dagen det inte kommer ur kranen?

T.ex en bäck, en tank eller en sjö?
  • Moderno
    Flash Gordon skrev 2016-04-16 20:25:53 följande:

En bäck eller sjö? Har du utrustning för att rena det vattnet?

Och har du en tank med vatten eller räknar du med att någon annan kommer att leverera en sådan till dig och ditt kvarter? Och i så fall - hur stor tror du din ranson blir?

Låt säga att jag bor på landet och har en fjällbäck i min närhet. Om jag drabbas av en storm a la gudrun skulle jag kunna vandra till bäcken och dricka direkt. Behöver varken utrustning för att rena vattnet eller bry mig om ransoner. Allt beror på omständigheterna och förutsättningarna. Du behöver precisera vilken slags krissituation du syftar på.
  • Moderno
    Flash Gordon skrev 2016-04-16 21:09:48 följande:
    Situationen var definierad som så att elen försvann och signaturen det handlade om bor i en lägenhet i en storstad.

Utan el - inget vatten som pumpas och inte heller några fjällbäckar att dricka ur.
    Nej, du frågade mig om jag kunde rena vattnet ("Har du utrustning för att rena det vattnet?") och jag gav dig ett svar. 

Vilken slags krissituation tänker du på? Att allt vatten torkar ut och landet förvandlas till en öken? Ja, då blir det svårt att skaffa vatten. Men å andra sidan är det nog också svårt att skaffa sig egna vattenreserver för att möta en sådan katastrof?
  • Moderno
    Flash Gordon skrev 2016-04-17 11:21:44 följande:
    "Du" som i ett fiktivt du som bor i den där lägenheten i Stockholm som diskussionen startade med.

Men ok, jag hade kunnat skriva "man" och varit än tydligare men jag trodde det var klart vad vi talade om eftersom du hoppade in i den diskussion som börjar i inlägg 48 genom att svara på signaturens Hens inlägg.
    Bra. Jag instämmer att du borde ha varit tydligare. 
  • Moderno
    Jw83 skrev 2016-12-03 11:26:01 följande:

Har listan.

+ egen brunn, egen skog med vilt och ved, höns, hästar och vagnar till hästarna, jaktvapen, jordkällare med matförvaring, kunskaper osv. Så vi lever nog rätt bra och rätt länge :)

Hur har du förberett dig för en snabb flykt?
  • Moderno
    Jw83 skrev 2016-12-03 22:17:07 följande:

Jag har inte förberett mig på någon flykt överhuvudtaget ;) Men om det krävs och det inte finns någon disel/bensin så får vi väl packa vagnarna med allt vi kan ta med oss och köra häst. Kanske inte så snabbt men det går snabbare än att gå och vi kan ta mycket med oss.

Det är nog svårt att planera för alla situationer, men att kunna transportera sig själv och annat med häst är nog en bra lösning på många av dem, det håller jag med om.
  • Moderno
    Tom Araya skrev 2017-05-02 23:13:46 följande:

Trots låg riskmedvetenhet känner människor ansvar inför samhällskriser

Nästan halva befolkningen (45 procent) har inte gjort några förberedelser för att klara ett långvarigt elavbrott. Ungefär lika många (47 procent) har aldrig ens tänkt på hur de skulle påverkas om elen försvinner en längre tid. Det visar en undersökning som Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, har gjort.

Det är undersökningsföretaget Markör som på uppdrag av MSB har intervjuat 2 000 personer i åldrarna 18-84 år om hur de ser på sin egen beredskap inför samhällskriser. Svaren bygger på människors uppskattningar av den egna beredskapen vid ett scenario med ett långvarigt elavbrott vintertid. Som en konsekvens fungerar inte vatten- och värmeförsörjning, fast och mobil telefoni liksom exempelvis bensinpumpar och bankomater.

Bland de som inte har gjort några beredskapshöjande åtgärder inför ett långvarigt elavbrott är det cirka hälften som motiverar det med att de inte tänkt på att händelsen kan inträffa. 30 procent svarar att de tror att det är mycket liten risk att det kommer att hända dem. Här är personer mellan 18 och 29 år överrepresenterade.

Trots en relativt låg riskmedvetenhet och beredskap uppskattar 66 procent att de skulle klara sig utan samhällets stöd i tre dygn eller längre om de skulle drabbas av ett långvarigt elavbrott. 39 procent uppskattar att de skulle klara sig en vecka eller längre. Män bedömer i högre utsträckning än kvinnor att de skulle klara sig en vecka eller längre utan offentliga insatser.

? Det är intressant att det ändå är så stor andel av befolkningen som bedömer att de kan klara sina egna behov av mat, vatten, värme och information så länge. Det finns en tendens att myndigheter och andra aktörer underskattar människors förmåga, säger Christina Andersson som arbetar med riskinformation vid MSB.

Drygt 70 procent anser att de har stort eller mycket stort eget ansvar för att vara förberedda på att klara ett långvarigt elavbrott. Kvinnor bedömer i något högre utsträckning än män att de har ett sådant ansvar.

? Många människor känner naturligt ett ansvar för sin egen och andras säkerhet. Däremot behöver vi jobba mer för att skapa riskmedvetenhet och insikt om att enskilda har mycket att vinna på att förbereda sig, säger Christina Andersson.

Övriga resultat från undersökningen:

73 procent tror att det är osannolikt att det kommer att inträffa ett långvarigt elavbrott inom de närmaste fem åren.

Den vanligaste förberedelsen som människor har gjort inför att långvarigt elavbrott är tillgången till en alternativ värmekälla (27 procent)

60 procent har höga eller mycket höga förväntningar på att personer i sin närhet ska stödja det egna hushållet vid ett långvarigt elavbrott. Omvänt visar undersökningen att viljan att hjälpa personer i ens närhet är stor.

Hela undersökningen och mer information finns på msb.se

www.nyheter4.com/mer-nyheter-7630735

Sett de senaste åren skulle väl tillgång till värme vintertid ha varit ett litet problem, i vart fall för de som bor söder om dalälven (och sannolikt en bra bit längre norrut), om elförsörjningen skulle försvinna en längre tid. Man undrar dock hur myndigheterna skulle klara sig utan internet och el. Där finns nog ett problem som jag är nyfiken hur beredskapen ser ut inför.
  • Moderno
    Tom Araya skrev 2017-05-03 08:16:25 följande:

Du menar att om det är mellan +10 och -10 grader istället för 0 - -20 grader så är det inte ett problem att stå utan värme en vecka?

Ja. Utetemperaturen avgör. Det borde gå att mäta hur uteliggare har påverkats av kylan de senaste åren för att få en riktvisning om detta (alltså de som bor större delen utomhus och sover i tält eller läger).
  • Moderno
    Tom Araya skrev 2017-05-11 12:27:52 följande:

Du vet att redan från 14 grader och nedåt finns risk för förfrysning, så jag vill hävda att avsaknad av värme är ett problem långt tidigare än du vill påskina.

Ja, om man är helt utan skydd kan jag hålla med, men inte om man har vanliga vinterkläder och sovsäck e.d. Annars borde det gå att mäta hur många som frusit ihjäl vid temperaturer över nollan och hur de varit klädda. Jag kan faktiskt inte minnas när jag hörde att någon frusit ihäl i sverige senast. Det finns säkert något exempel dock. Kan du komma på något (alltså en fråga och inte ett ifrågasättande)?

Förekom ju till och med en berättelse för ett par år sedan om någon som klarade sig flera veckor i en bil på vintern i umeå och överlevde på chokladbitar.
  • Moderno
    nattuw skrev 2017-05-13 11:11:17 följande:

Varje år fryser mellan 40-60 personer, de flesta gamla, ihjäl i Sverige och trenden är ökande. Men ingen bryr sig och därför får du inte reda på det.

Källa: SR/P4/Göterborg

( sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5491577 )

Att gamla och dementa går vilse och fryser ihjäl förstår jag händer, men att mellan 12 och 18 personer under 65 år fryser ihjäl varje år förvånar. Vi vet dock inte vad det kan bero på och det avgörande för den här frågan är ju hur många som haft vinterkläder och som förberett sig på kyla trots det har frusit ihjäl i stockholmsområdet eller söderut, och i så fall hur snabbt det gick (dagar/veckor) och under vilka vinterförhållanden.

Dock får man beakta (egen empiri) att betydligt fler verkar bo utomhus idag än för 25 år sedan. Det borde gå att se hur många av dessa som har fryst ihjäl de senaste åren för att kunna göra en slutsats.
  • Moderno
    nattuw skrev 2017-05-13 11:11:17 följande:

Varje år fryser mellan 40-60 personer, de flesta gamla, ihjäl i Sverige och trenden är ökande. Men ingen bryr sig och därför får du inte reda på det.

Källa: SR/P4/Göterborg

( sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5491577 )

Tack för infon, förresten. Intressant läsning.
  • Moderno
    Amidina skrev 2018-01-14 16:44:54 följande:

Precis fyllt upp så vi har 45liter vatten på dunk. :) Flyttar snart från lilla huset med egen brunn och kamin till en lägenhet, och även om det bara är tillfälligt så kommer det kännas rätt jobbigt..

Konservlagret och torrvarorna har börjat bli större iaf, blir Ikea och förvaringslådor i dagarna.

Ska bli intressant när foldern börjar dimpa ner hos folk, undrar hur de kommer reagera. Tänker mig att majoriteten kommer gnälla på internet av diverse anledning, men kanske att några fler börjar förbereda sig iaf. :)

Alltid spännande att höra vilket upplägg du har om du möts av en situation där du snabbt måste fly?
  • Moderno
    Amidina skrev 2018-01-15 12:36:06 följande:

Beror ju lite på var vi befinner oss, men både jag och maken har väskor packade (både hemma och i bilarna) och platser planerade. :) Både hans och min sida av familjen är förberedda på samma sätt, så planeringsmässigt är vi redo. Sen får man ju helt enkelt se hur situationen utvecklar sig, och vi har idag lite skilda åsikter om troliga scenarion.

Själv då? :)

Tack för info, intressant.

Jag tror att man måste göra en avvägning mellan de risker man befarar och kostnaden för att skydda sig mot dem. Hittills är de hypotetiska riskerna för små och

de verkliga kostnaderna för stora för att jag ska vidta några åtgärder.

Men med det "vanliga" förråd vi har i hemmet klarar vi oss upp till en vecka om det tex handlar om strömavbrott, fel i matdistributionen och liknande. Har tillgång till skyddsrum.

Däremot följer jag noga omvärldsutvecklingen och börjar jag uppfatta reella risker kommer jag att agera då. Annars oroar jag mig inte i onödan. En kärnkraftsolycka i någon av de forna sovjetrepublikerna ellet i europa ligger nog högt upp på min lista, om jag skulle oroa mig över något, dock.
  • Moderno
    Tom Araya skrev 2018-01-15 23:31:29 följande:

Det finns ett tredje sätt att planera sina förberedelser för kris än att leva i nuet eller att försöka följa utvecklingen och det är att saker kan hända imorgon, nästa vecka eller nästa månad och jag bör förbereda mig nu, för när det händer är det för sent.

Det är just den kostnaden som är för hög för mig, i förhållande till hypotetiska risker. Att överleva är på sätt och vis inte allt. Man måste ha det skapligt bra under tiden också. Därmed inte sagt att jag ser ner på den som förbereder sig. Ofta är jag dock nyfiken på vilka risker som folk förbereder sig för.

Vi har alltså inte förberett oss särskilt. Däremot är hela familjen vana att fjällvandra och bo i tält för vårt nöjes skull. Så vi är ju inte helt oförberedda trots allt. Men ingen direkt krisberedskap i den mening som diskuteras i tråden har vi alltså.
Svar på tråden Har du krisberedskap hemma?