Inlägg från: Klickerträna |Visa alla inlägg
  • Klickerträna

Har du krisberedskap hemma?

Intressant tråd.
    Ska börja bocka av checklistan!
    Men det här med vevladdare till mobil - vid snabb googling anses det värdelöst pga för mycket vevande och för lite batteri. Och risk för att telenätet ändå är obrukbart efter nån dags katastrof. Så... finns det nåt bättre?

• Klickerträna
    LeiaBus2010 skrev 2017-01-09 19:54:03 följande:

Fantastiskt egentligen hur många det är som "måste ha backup för att ladda telefonerna"

Vad är det som säger att det ens finns ett NÄT när krisen/kriget eller vad det nu är som bryter ut kommer?

Jag hade lagt mer energi på att ladda upp med mat, vatten och värme till min familj.

Mobilen kan fara å flyga. Typ. Det finns vanliga kameror om man vill ta kort och det finns vanliga batterier att köpa på sig till dessa Tro de eller ej :-P

Leia 2010-09-19 Minnah 2012-10-03
    Mobilen är ju lite allt-i-allo.
    Utöver att den går att ringa med har den ju radio, ficklampa (och därmed morse-ljussignaler) internet, och kompass för att nämna några vettiga grejer.

Men den där vevradioficklampsladdaren ska jag nog investera i! Tack TS
  • Klickerträna

Har köpt den där vevradion nu Och lite andra saker från Civilförsvarsförbundet.

Men jag har nog egentligen ett ännu större behov av något som kan generera värme om elen går. Jag bor i lägenhet. Finns det nånting att investera i då? Har alltså ingen kamin att elda i eller så. Vad gör man då?

• Klickerträna
    Tom Araya skrev 2017-01-14 16:38:23 följande:
    Är värmen el-beroende i fastigheten?
    Ehh.... Jag vet inte... Haha. Är det en kuggfråga? Det är den väl på ett eller annat vis? Eller hur värms vattnet i elementen annars upp om inte med el? Känner mig lite dum nu, men det kanske inte är ett problem med värmen om elen går?
Svar på tråden Har du krisberedskap hemma?