• Jw83

Har du krisberedskap hemma?

Har listan.

+ egen brunn, egen skog med vilt och ved, höns, hästar och vagnar till hästarna, jaktvapen, jordkällare med matförvaring, kunskaper osv. Så vi lever nog rätt bra och rätt länge :)

• Jw83
    Tom Araya skrev 2016-12-03 17:04:37 följande:

Egen brunn - Handpumpad eller har du elverk du kan driva elektrisk pump med om strömmen går?

Hur fäller du skog och kapar ved? Har du drivmedel, elverk eller tänkte du yxa och handsåg?

Ammunition och mat lagrad? För hur länge?

Handpump. Men har generator vid behov.

Det beror på hur mycket vi skjuter och vilken årstid det är. Har krut och laddar själv så ammunition tar inte slut i första taget.

Ved har vi alltid lagrad för ett eller två år. Sedan har vi självklart verktyg för att kunna fälla träd och hugga ved för hand om vi måste.

Men jag har inte en aning om hur länge vi skulle klara oss. Beror nog på vilken typ av katastrof det är och vilken årstid det är.

Men jag föreställer mig iallafall att vi skulle överleva längre än många andra.
  • Jw83
    Moderno skrev 2016-12-03 17:20:22 följande:

Hur har du förberett dig för en snabb flykt?

Jag har inte förberett mig på någon flykt överhuvudtaget ;) Men om det krävs och det inte finns någon disel/bensin så får vi väl packa vagnarna med allt vi kan ta med oss och köra häst. Kanske inte så snabbt men det går snabbare än att gå och vi kan ta mycket med oss.
Svar på tråden Har du krisberedskap hemma?