LeiaBus2010 skrev 2017-01-09 19:54:03 följande:
Fantastiskt egentligen hur många det är som "måste ha backup för att ladda telefonerna"
Vad är det som säger att det ens finns ett NÄT när krisen/kriget eller vad det nu är som bryter ut kommer?
Jag hade lagt mer energi på att ladda upp med mat, vatten och värme till min familj.
Mobilen kan fara å flyga. Typ. Det finns vanliga kameror om man vill ta kort och det finns vanliga batterier att köpa på sig till dessa Tro de eller ej :-P
Vad är det som säger att nätet inte fungerar när något händer? Förbereder man sig för totalt krig så missar man målet. Ja, det kan hända, men det är vanligare med situationer som stormen Gudrun, Katrina eller olycka/sabotage mot infrastruktur.
Man måste vara lite dum i hjärnan för att avfärda en modern mobiltelefon som överlevnadsverktyg. Förutom att den är ett bra val för kommunikation så är den också ett kompakt bibliotek, förströelse, ett sätt att dokumentera, ficklampa (kan användas för att kommunicera med också, oavsett nätfunktion) och så vidare. Det säger sig därmed självt att det är klart värt att se till att hålla den fungerande.
Powerbanks kan också användas för att ladda annan elektrisk utrustning, som ficklampor eller radioapparater. Med mina powerbanks, mina batterier och mina ficklampor så har jag kapacitet att lysa dygnet runt under mycket lång tid.