Jag är din raka motsats, TS. Jag är kock, har lagat mat sedan jag var något år gammal, började jobba i ett restaurangkök när jag var 15, fyller minst 3 timmar om dagen med mat (tänka, planera, hitta på, fixa med recept, skriver kokbok, testlagar, laga mat till familjen....)
Jag har hållit matlagningskurser för vänner och bekanta och visst känner jag igen "din typ" om vi säger så. Folk som hatar att laga mat. De flestas största problem är, som flera här säger, är att hitta på VAD man ska laga. Det är ofta det svåra och jobbiga. Man kan ta till strategier där, det finns flera. Plocka ihop en matsedel från någon hemsida varje vecka (jag är lite partial till att föreslå arlas hemsida, som har 6 färdiga veckomenyer att plocka från, så har man lite att välja mellan), "3-gånger-i-veckan"-mat (då äter man ju samma ett par dagar i veckan), "Once-a-month-ing" är mycket laga en helg, men då har man mat i frysen en hel månad (kräver en rejäl frys, och övriga redskap, kan reduceras till "once-a-week-ing", nästan samma sak som 3-gånger-i-veckan), med mera, med mera.
Sen gäller det ju att anpassa det man lagar. Tycker du inte om att stå vid spisen ska du inte steka pannkakor i en timme, liksom. Då är det bättre med mat som har lite "hands-on"-tid, och sedan sköter sig själva på spisen/i ugnen, eller saker som tar max 30 minuter att laga, som enklare pastarätter osv.
Känner att jag håller på att skriva en halv uppsats, här. Sorry. Men hojta till om du/någon undrar något, vill ha tips, whatever.