odie skrev 2015-05-01 18:30:38 följande:
När man gör den första IVF:n befruktar man de ägg som är bra av de man får ut med spermier, ett sätts in och resten fryses in (Om man vill det) till nytt försök om det första inte lyckas eller till framtida syskonförsök. Insättning kostar ca 10.000 vid syskonförsök eftersom man då redan har ett barn. Då blir det ju med samma donator så att säga :) Tror att de befruktade äggen får ligga i frysen i 5 år är inte helt hundra. Förstår att du inte kan släppa det, vill ju trots allt det jobbiga att våra barn ska vara helsyskon. Även i Danmark är det ingen garanti att få samma donator dock tror jag att man kan säga att man i framtiden vill ha fler barn med samma donator.
Vi har 3 IVF försök eller 6 inseminationsförsök.
Jag önskar er lycka till på biopsin, min värld rasade samman när vi fick negativt besked men nu 3 veckor senare är jag riktigt peppad på att snart efter alla dessa år få ett barn.
Vi hade funderingar på att åka ner till Danmark eftersom allt tar så lång tid här i Sverige (utredningen har tagit ca 12 månader) men nu känner vi oss bekväma med vår läkare, kurator och övrig personal att vi inte kan tänka oss en annan plats än här i Örebro.
Hur fungerar det för er i Uppsala? Trivs ni med läkaren? Har du/ni träffat kurator?
Vi har inte börjat än... Vi väntar på sista (som jag kallar det) skjutningen på min kille. haha
Vi skulle ha fått göra en biopsi nu men det blev framskjutet ungefär 4 veckor till.... Han har fått ytterligare hormoner han ska ta så det är dubbla sprutor som gäller för honom. Dom har satt in absoluta max kuren för vad man får ge hormonvägen.... Vi hoppas så klart att det ska ge något då han inte har några genetiska avvikelser. Det han har haft när han var liten var sköldkörtelfeber, som kanske kan ha påverkat men man vet inte säkert...Det känns så tråkigt att det inte forskas mer kring manlig infertilitet... :(
Såg att en hade svarat om syskonförsök... Det känns ju bra trots allt att möjligheten finns värre om man INTE får det... Sen får man låta naturen ha sin gång så att säga, det finns ju aldrig garantier för nått i ""normalafall" heller...
Uppdaterar efter våran nästa "skjutning"... *lite humor måste man få ha med sigi allt elände, annars blir världen så grå och tråkig*
Kram på er!