• Nawifa

allting bara snurrar

Hej. Ser att det var ett tag sen du skrev, men tänkte iallafall dela med mig av mina upplevelser. Jag har fött två barn vaginalt och ett med akut kejsarsnitt. Jag trodde innan att kejsarsnitt var en enkel och relativt smärtfri väg att få ett barn på. Min första förlossning var långdragen och jobbig med långt värkarbete, men efter var jag endast lite öm i baken, min andra förlossning var en dröm, det tog fem timmar från första värk och gjorde inte så ont att jag behövde smärtstillande. Mitt kejsarsnitt gick relativt lugnt till för att vara akut, men jag blev undersökt innan och fick även kateter insatt, vet inte om det alltid sätts kateter eller om det bara görs ibland. Men efter snittet hade jag smärtor som var tusen gånger värre än mina värsta smärtor under mina vaginala förlossningar, det tog mig veckor att kunna sätta mig upp i sängen och högsta dosen morfin hjälpte inte mig, efter mina vaginala förlossningar behövde jag endast en alvedon det första dygnet för eftervärkarna. Nu upplever alla snitt olika och även smärtan efter, men om jag fick välja så skulle jag aldrig frivilligt utsätta mig för smärtan ett snitt bidrar till igen. Att föda vaginalt är inte bara smärta, det är även kraft och en häftig upplevelse. Vad du än väljer som kommer du inte ifrån smärtan, och om det blir snitt så hoppas jag att du får en bättre efterupplevelse än jag fick! Lycka till :)

Svar på tråden allting bara snurrar