Inlägg från: Bullen2015 |Visa alla inlägg
  • Bullen2015

Flera tanter som är på smällen 2015 ;)

En del av oss skrev 2015-10-31 11:15:59 följande:

Jag kan inte njuta när tempen faller till icke gravid temp, rosa och aprikosfärgade blödningar, avsaknad av allt som tyder på att den inte lever, dessutom mindre mägd HCG fick 3+ på CB digital 18 dagar efter ÄL senast det sket sig och nu 22 dagar efter ÄL 2-3 och så känslan. Alla gånger har jag känt att det åt helvete och rätt vareviga gång. Vad är det för jäkla fel på min vidriga kropp?

Nu är du tillbaks till olika provtagningar :( Sluta med dom!!! Jag vet inget om dom.. Jag tog ett gravtest, sen får tiden visa...
  • Bullen2015
    En del av oss skrev 2015-10-31 13:00:35 följande:

Finns ingen som vill ta TSH men ska verkligen ta upp detta med min gynekolog i mailet på måndag. Kan ett TSH på 3,2 orsaka att man förlorar barnet? Min gynekolog har aldrig kollat mitt TSH. Jag har nämnt för honom att jag står på Levaxin för hypothyreos sedan flera år tillbaka.

Han sa ingenting om det senaste missfallet i september utan bara att det är naturens sätt.

all oro har gjort mig så illamående, kändes som jag skulle kräkas.

Det är ju det jag hela tiden säger TSH är jätte viktigt. Ja det kan orsaka missfall, svårt att bli gravid, barnlöshet eller skador på fostret. För en gynsam gravidetet ska TSH ligga under 2. Som jag sagt hela tiden vill inte din läkare eller bm hjälpa dig byt!!! Du måste vara din egen docktor. Det är många läkare som inte är pålästa. Min första läkare skulle inte ge mig Levaxin förren jag hade ett TSH på över 9... Hade jag lyssnat på honom, hade jag antagligen forfarande inte varit gravid. Eller haft en graviditet som slutat i missfall eller skadat mitt barn. När jag började med Levaxinet hade jag TSH 2,9, inte alls högt... Vet inte vad det låg på när jag fick missfall... Eftersom jag fick min diagnos i jan...

Jätte konstigt att dom inte övervakar dig när du inte är färdig inställd och att du har fått missfall. Byt läkare, bm!!! Jag skulle se till att jag fick ta mitt TSH nu så fort som möjligt, i veckan, ge dig inte. Och vadå maila? Ring och boka en tid!!! Och vad som en händer i framtiden se till att ditt TSH är under 2!!!

"TSH >2,0 mU/L

(vid inskrivning eller senare under graviditeten)

Tyroxindosen ökas med 25% åt gången tills rekommenderad TSH-nivå uppnåtts. Kontrollera TSH, fritt T4 var 4:e vecka efter doshöjning.

Notera att halveringstiden för fritt T4 är cirka 1 vecka varför tätare kontroller än så är onödiga.

När TSH-nivån nått rekommenderat intervall (0,5?2,0) kan fortsatta kontroller göras var (6:e-)8:e vecka. Tyroxin passerar i viss mån över placenta. Tyroxin passerar i viss mån över placenta.

Fostrets egen tyroxinproduktion börjar vecka 8-10.

Mycket liten risk för komplikationer vid optimal TSH-nivå under graviditet."

Som sagt vill inte trampa på tårna. Men det är mycket vi inte kan styra i en graviditet... Men vi kan ge det bästa förutsättningarna för vårt foster :) För oss med en Sköldsjukdom är det att se till att vårt TSH är som det ska. För att få en så gynsam gravidetet som möjligt. Sen kan mycket hända som vi inte kan styra över.

Och tyvärr är det många arroganta och inte pålästa läkare där ut, vi måste veta vad vi ska kräva och sen kräva det!!!
  • Bullen2015
    Syster74 skrev 2015-10-31 13:47:56 följande:

Nu är vår lilla Ebba här! <3 Hon föddes 27/10.

Vattnet gick på söndag kväll. Fick sättas igång på tisdag fm. Frågade BM om hon skulle hinna förlösa mig , hon sa att nej det blir säkert kvälls eller nattpersonalen, jag slutar 14:30..

Hann gå till förlossningen och hade lite värkar. Öppen 3 cm. Fick strax efter be min sambo hämta bm, var då öppen 5 cm. 20 minuter senare var hon ute! Det gick ju rätt snabbt ;) Behövde inte sys eller nåt och moderkakan kom snabbt efter. Känns inte helt optimalt att det går så snabbt, hann inte med rent mentalt.. Men hon mådde bra och är heeeelt ljuvlig! (Något partisk mor ;) ) Åkte hem dagen efter och var på BB mott idag för kontroll.

Vad härligt :)))) Skönt att det gick så bra och snabbt : GRATTIS <3
  • Bullen2015

Bf-lista

(Kelsson1, 40år, Stock, f3år, 17/6 p)

Mixs, 41år, p9år+d4år, 30/7

Silverhuldra 42år barn 12,15 och 17 år 30/7

(Kattflickan, 40år, f2år, Aug p)

Lakrits74, 40år, V-Norrland, p14mån, 29/8

Bulanochsmulan78, 36år, Malmö,1barn, 30/8

(hoppaspotur, 43år, 1barn?, Sep? f)

Santana01, 40år, barn 4,5år. 20/9 f

Noomi75, 40år, Dalarna, 22/9

Skogsbryn, 39år, Okt

(JmH74, 41år, barn f 7+10år, 2/10 pk)

Tatta, 41år, barn 16+17+19år, 2/10

tboden, 39år, barn p12år+f10år+p5år, 15/10

77michelle, 38år, 5 barn, 28/10

(Syster74, 40år, f16år+p12år, 30/10)

Cilla75, 39år, p16år, 7/11p

Charlie40, 40år, barn 13+18+21år, 19/11 f

jojjo108, 40år, Nov

Plommonblom, 44år, barn 12+14+4år, 1/12 f

RestoreMe, 42år, Värmland, 2/12

Bullen2015, 41år, Stock, p13år, 4/12

Aifos74, 40år, Stock, f7år, 10/12

Fillifjonkan8, 39år, 17/12

Blossi, 41år, p12år+f9år+p4år, 24/12

Cupcakemom, 42 år, barn 9+12, 2/1-16

Tocaes, barn 8+10, 11/1-16

SeMaJa, 41år, Stock, p8år+f7år,16/1-16

vinter11, 41år, p 2år, 22/1-16

t4me, 40år, f 2år, Jan 2016

Linda40, 40år, Stock, Jan 2016

Theresehaninga, 41år, Jan 2016

Helendi, 40år, barn 3,5 år, Jan/Feb 2016

DnA123, 45år, barn 21år, 10/2-16

Sprallis, 41år, Stock, f10+f11år, 11/2-16

Trolla75, 40år, barn 15år+8år+3år, 12/2-16

Svanis, 44år, f18år, Mars 2016

Sia123, 40år, Mars 2016

Freddie, 37år, 2/3-16

Swede, 42år, 6/3-16

Preacher, 39år, Spanien, f 2år, 17/3-16

poperiposa,40år,Stock,b 24,12,10, 31/3-16

Nissesmamma, 41år, p5år, 11/4-16

zupermorsan, 45år, Stock, 5barn, 2016

towershield, 45år, p3år, 2016

Mamma08051214, 34år, 2st p+ 2st f, 29/4-16

Empe, 38år, P1,5år, 9/5-16

En del av oss, 41år, Stock, Juni/Juli 2016

Mimnik, 43år, P 17 år och 12 år, Juli 2016

Hojta om det blir fel :)

< 3 <3 <3 <3 <3

• Bullen2015
    En del av oss skrev 2015-10-31 20:52:58 följande:

Bullen som jag skrivit tidigare är jag färdiginställd sedan 2010 och kan inte maila min gyn en helg utan vi ska ha mailkontakt på måndag. Kan inte uttala mig om min mvc då jag inte har bildat mig en uppfattning om dom än. Ska dit den 12 nov på inskrivning. Den kontakt jag haft via telefon verkar bra iaf men eftersom jag tog senaste provet den 7 okt så fanns det ingen anledning att ta prov kort därpå och dessutom är 7 nov nästa lördag då allt inom primär vård är stängt och då ta prov på fredag den 6 nov eller måndag 9 nov och få svar efter inskrivning och prover på TSH fritt T4 T3 TPO-ak kommer somjag skrivit tidigare att tas under inskrivningen och då går det nog fortare att få ett svar med värde via mvc än den intetsägande okunniga vc.

Ska dessutom troligen på vul på torsdag eller fredag.

Skrev fel värde till dig mitt senaste värde hade sjunkit från 2.7 till2.3-2.4 om jag inte misstar mig.

Vad jag förstår på dig, är du ju inte färdig inställd?! Då hade ditt TSH varit under 2 nu.... Sen har du slutat och höjt själv osv... Och sista gången du höjde kommer du inte ihåg?! Och det är 4 veckor efter senast höjning du ska nya prover. Och vad jag förstår höjde du innan du tog senaste provet?! Om du går efter senaste blod provet är det onsdag den 4e nov du ska ta, då har det gått 4 v från 7 okt och inte helgen den 7 nov som du skriver ( då har det gått mer en 4 v ). Nu är ju ditt TSH 2,4 bättre en över 3 som du skrev förut :)... Men jag skulle gå och ta nytt prov i v, men det är jag.. Och jag skulle ringa efter 2 dagar och ha reda på mitt svar, men det är jag. Det är min rättighet och jag lovar att jag skulle få dom. Men som jag har sagt innan, du gör det du känner dig trygg i. Men eftersom du råkat ut för missfall osv, så borde du ta ditt TSH på största allvar. Så det borde vara prio ett nu.
  • Bullen2015
    cupcakemom skrev 2015-10-31 23:59:30 följande:

Jag fyller år i morrn 43 ger mig lite ångest att vara 43 och höggravid.... Mi mamma är superexalterad... Sambons föräldrar inte direkt.... Dom kommer i morgon och kommer påpeka vad onödigt och dyrt det var att köpa barnvagn redan och att vi rivit ut badkaret och satt in en duschkabin kommer dom verkligen gå i taket över... Sambon och hans exfru levde över sina tillgångar ja så jag förstår att dom är oroliga men han har lärt sig en läxa och jag är inte hon. Jag har hela mitt liv levt på lite pengar, mina föräldrar hade inte mkt och när jag flyttade ihop med mitt ex gick jag på kas.....och vi tjänade aldrig speciellt bra och jag har aldrig varit på jakt efter nya prylar eller den status en fin bil eller dyr soffa kan ge....

Tycker det är lite jobbigt att fylla år faktiskt.. Har bakat i två dagar och i morrn ska det dukas och fixas och visst det är trevligt men jag bruka önska att folk ska åka hem nån gång.... aja jag överlever nog..... Och det står en kartong med praliner i kylen som jag är ga ska säker på är min present från sambon så jag kan ju alltid tröstäta om det behövs

Grattis :))) Hoppas du får en fin dag utan gnäll ;) Det är eran familj vad andra tycker är deras problem!!!
  • Bullen2015
    En del av oss skrev 2015-11-01 09:40:29 följande:

[quote=75944967][quote-nick]

Jag vet men jag kan inte styra över hur denna vc här funkar och att det är stängt på vc och annan primärvård och att min gyn mottagning och mvc är stängda över helger och att det tar sådan jädra tid att få provsvar och att man aldrig kan få veta värdet på sitt TSH trots att jag bett om det varenda gång i flera års tid.

Jag har varit inställd på 50 mikrogram sedan 2010 men efter att ha läst mycket om hypothyreos och det absolut inte är farligt att höja dosen på eget bevåg och jag varit i kontakt med mvc och tyckt att det inte behöver tas ett nytt prov akut utan att vi kan ta det 5 veckor efter det senas togs har jag inte stressat över det. Mvc har fått mina 2 senaste provsvar och jag anser att dom nog hade hört av sig om dom anset mina värden vara för dåliga.

Jag slutade med Levaxin ja eftersom mina TSH värden var helt normala och jag inte hade hypothyreos då.

Jag tycker du drar för stora växlar av det.

Tar jag prov den 4 nov kommer svaret den 11 nov och jag ska på inskrivning där tyreoidaprover kommer tas den 12 november. Ska jag ta prover den 4 nov måste jag först boka tid till husläkaren på vc bara för att få en remiss och sedan vänta 1 vecka på brevet som det står provet normalt och det är när TSH är allt under 4 för honom i TSH trots att jag förklarat flertalet gånger att det är felaktigt om man har gravidönskan eller är gravid och varje gång spelar han som han aldrig hört det förr och dessutom får jag aldrig värdet och då måste jag hålla på och leta upp det och det är inte det lättaste eftersom dom är så jädra omständiga här och då är det bara 1 dygn kvar till inskrivning och det känns lugnare att ta det med dom än denna vc.

Mitt värde är 2.3 inget alarmerande och jag skrev fel. Jag kan omöjligt minnas exakt datum när jag höjde från 50 till 75, har så jädra mycket att hålla reda på men vad spelar det för avgörande betydelse egentligen...antagligen ingenting. Bättre att höja än att sänka innan befruktning äger rum för jag vet att det var innan min ÄL iaf.

Jag orkar inte dra denna vända en gång till nu. Jag komer lämna över till mvc som dom sa till mig när jag ringde dagen efter jag plussade den 21 oktober.

Du gör ju som du vill... Men eftersom du skrev att du hade över 3 TSH... Så var det det första jag regera på... Nu hade du lägre, fast du är ju inte fördiginställd... Du skriver att du kan din sjukdom osv, men du vet inte att fel TSH kan orsaka missfall... Du har dessutom fått missfall förut... Du säger att läkarna inte hjälper dig, endå litar du på dom och är kvar hos samma läkare? Du säger att "TSH värden var helt normala och jag inte hade hypothyreos då." Så du hade inte några attikroppar mot din Sköldskötel helt plötsligt? Du säger att det är ok att mixtra med Levaxinet hur som? Fast det inte är bra för tex hjärtat osv. Du säger att det inte är farligt med lite högt TSH.. Endå ska läkarna råda dig att inte försöka med barna görandet innan man är färdig inställd ( under 2 ) Du är livrädd för missfall, men en sak som faktist kan ha betydelse, väljer du att ignorera...

Och klart är allt stängt i helgen, jag snackar om nästa v.. Eller när vi börja med denna diskussion förra v... Du hade haft svaret i handen nu eller på måndag... Och ja det kan du kräva av din läkare, vill du ha dina journaler hem skickade är dom tvungna att göra det. Som sagt är du nöjd, så är det bara att köra... Men mitt TSH ska jag hålla under 2 iallafall :)
  • Bullen2015
    En del av oss skrev 2015-11-01 16:53:39 följande:

Bullen allvarligt sluta. Mycket du skriver har du helt förvrängt. Jag har varit helt färdiginställd sedan 2010 stått på 50 hela tiden ätit 2010 hela 2011 2012 2013 2014 på sommaren åt jag ej hade helt normala värden sluta misstro mig...blir jäkla irriterad nu. Jag har koll och kontakt med mvc och inte kan jag för hel*ete ta ansvar över att sjukvården här är helt åt helskotta och inte kan ge ett provsvar på 2 dygn och inget värde.

Jag skrev fel värde och 2.3 är inte så alarmerande farligt, du målar ju upp en höna av det hela. Tog prov den 7 okt har inte ens gått 4 veckor ens igång och du sate igång denna debatt redan för över 1 vecka sedan. Jag lämnar prov numer när jag inte är gravid betydligt glesare intervall och sluta påstå att man inte kan höja dosen själv utan risk, bara söka efter det helt dum är jag faktiskt inte. Har ändå haft detta kroniskt i 5 snart 6 år sekundärt i 11 år och arbetar inom sjukvården och har det i släkten.

Tror inte mvc skulle bet mig avvakta med prov om det förelegat någon risk. Ska som sagt dit den 12 nov då kommer dessa prover tas bla. Sökt runt om embryots behov av tyroxin bl.a men inte funnit något alarmerande att provtagning måste ske pronto, lämnade ändå prov den 7 okt senast och visst kan jag återgå till min ord dos på 50 mikrogram som jag haft i över 5 års tid nu och lämna prov var sjätte vecka som även mvc sa till mig. Nu skall dom dock ta prover vid inskrivningen och sedan var sjätte vecka eftersom jag är färdiginställd. Måste jag överbevisa nåt mer?

Du har allså inga attikroppar?

Då är det klart att läkaren säger att 4 är normalt... För just nu är det det.., men dom vill ju flytta gränsen till 2,5... Jo läkare kan vist säga att det är ok, fast det inte är det!!!! Jag har träffat 4 stycken!!! Synd att du blir iriterad på någon som försöker hjälpa och pursh dig. Jag har lagt ut massor av länkar, alltså källor på det jag hänvisar till. Bara för några inlägg sedan frågade du om man kunde få mf... Så det verkade du inte veta om. Jag fick missfall, jag blev inte gravid på över ett år med värden som inte var höga. Så nej dom behöver inte vara höga. Ja du skriver fel och motsäger dig själv, det är klart att du då får svar som inte passar dig.

"Gravida med känd behandlad hypotyreos

TSH 0,5-2,0 mU/L Kontrollera TSH, fritt T4 var (6:e-) 8:e vecka.

TSH >2,0 mU/L

(vid inskrivning eller senare under graviditeten)

Tyroxindosen ökas med 25% åt gången tills rekommenderad TSH-nivå uppnåtts. Kontrollera TSH, fritt T4 var 4:e vecka efter doshöjning.

Notera att halveringstiden för fritt T4 är cirka 1 vecka varför tätare kontroller än så är onödiga.

När TSH-nivån nått rekommenderat intervall (0,5?2,0) kan fortsatta kontroller göras var (6:e-)8:e vecka. Tyroxin passerar i viss mån över placenta. Tyroxin passerar i viss mån över placenta.

Fostrets egen tyroxinproduktion börjar vecka 8-10.

#Mycket liten risk för komplikationer vid optimal TSH-nivå under graviditet.#

Postpartum Efter förlossning kan patienten vanligtvis återgå till samma dos som före graviditeten. Kontroll av TSH, fritt T3, fritt T4 rekommenderas hos behandlande läkare 8-12 veckor efter partus.

Gravida utan tidigare känd behandlad hypotyreos

TSH 0,5-2,0

Ingen mer provtagning behövs med avseende på tyreoidea.

Första trimestern = tom vecka 13

TSH bör vara 0,1-2,5 mU/L

Andra trimestern = tom vecka 26

TSH bör vara 0,2-3,0 mU/L

Tredje trimestern = tom vecka 40

TSH bör vara 0,3-3,0 mU/L

Behandla med tyroxin. TPO-ak kontrolleras. Positivt TPO-ak stärker behandlingsindikationen efter partus.

Tycket denna säger ganska bra om vad jag pratar om.

#Mycket liten risk för komplikationer vid optimal TSH-nivå under graviditet.#

Du behöver inte bevisa något för mig :) Som jag har sakt hela tiden: vill inte trampa någon på tårna och gör det som känns rätt... Men det är lite svårt att vara tyst när du skrivet att allt är bra med er, när du har sagt att du har problem med TSH värdet... Då är ju faktist inte allt ok. Som sagt vill inte trampa dig på tårna, men skrivet man på ett forum så kanske inte alla tycker som dig/mig/oss... Det är väl meningen, det är så man lär sig :)
  • Bullen2015
    En del av oss skrev 2015-11-01 17:08:01 följande:

Vet att för Högt TSH kan orsaka mf men då krävs extremt höga dåliga värden som varit dåligt skötta och obehandlade i år så kom inte med massa skrämselpropaganda.

Äh detta med läkarna ja husläkare Dr mohammed, Ashmad m fl har inte så mycket att välja på och någon endokrinolog får man ju inte, kan mer om dom gemensamt på vc här i stan jag bor i.

Jag har inte blivit avrådd från att skaffa bar aldrig haft antikroppar så var får du allt ifrån?

Jag hade inte besvär av min hypo, gjorde ett test i januari till juli förra året och åt inget Levaxin...aldrig haft så lågt och normalt TSH någonsin tog nytt prov 6 veckor senare då jag var nyfiken och det var ännu bättre.

Började dock sedan igen då vi ville försöka igen att få barn.

Källa tack på att det är farligt att mixtra med en ökning på 25 mikrogram Levaxin och att det kan stava hjärtat? Du kan inte stava till endokrinolog men köra över mig som en bulldoozer kan du. Börjar bli riktigt trött nu och förbannad på att upprepa mig om samma sak om och om igen.

Åter igen har aldrig haft höga värden och fått mf.

Var har jag kört över dig? :) För att jag pushar dig att se till att få ditt TSH rätt? Jag kallar det omtanke.

Klart att mixa med tabletter aldrig är bra... För hög dos kan ge hjärt klappning tex.. Det är ju bara att läsa biverkningar. Finns folk som missbrukar dom som bantnings medel... Det är ju forfarande något som du tillsätter din kropp som är syntetiskt...
  • Bullen2015
    En del av oss skrev 2015-11-01 17:30:44 följande:

Bullen gå in på vårdgivarguiden och läs, normalt värde 1:a trimestern 0.3-2.5, jag har 2.3 står även annat där som jag också kände till men läs själv om du vill.

Gå in på:

www.viss.nu/Handlaggning/Vardprogram/Endokrina-organ/Tyreoideasjukdomar-och-graviditet/

Där står det TSH 0,5-2,0 är normalt...

Har läst det flesta sidorna redan :) Tänkte mer på att du haft mf osv... Och allt annat är bra.. Varför inte satsa på ett lägre TSH? Om det inte är det, kan du ju stryka det från listan. Det är allså av medkänsla jag pushar på detta, inte för att trycka ner dig på något sett.
Svar på tråden Flera tanter som är på smällen 2015 ;)