Flera tanter som är på smällen 2015 ;)
Fy saknar ord vad ni har gått igenom.
Jag har så mycket stressande tankar om fosterdianostik just nu. KUB och nip känns inte fullständig som koll för att lugna mig då mycker mer analyseras vid ett FVP och skulle jag göra kub eller nipt och få hög risk så skapar det ju bara mer oro och jag vet inte om jag skulle bli nöjd med låg risk på 1:500 eller mer heller och det är väl inte logiskt att jag med mina 41 år får några drömsiffror som jag skulle känna mig lugn med. Vad kollas exakt med FVP? Allt som går utom AFP?
Om man har förhöjd sannolikhet för kromosomavvikelse eller andra allvarliga ärftliga tillstånd, eller om man har upptäckt någon missbildning vid ultraljudsundersökning, kan man utföra ett fostervattenprov.
Fostervatten kan användas för att undersöka fostrets kromosomuppsättning. Med hjälp av en snabbmetod, QF-PCR, analyseras de vanligaste allvarliga kromosom-vvikelserna inklusive Downs syndrom (trisomi 21).
Sannolikheten att få barn med Downs syndrom ökar med mammans ålder. Vid 35 års ålder föder en av 400 mödrar barn med Downs syndrom, vid 40 års ålder en av 100. Eftersom man inte gör en fullständig kromosomanalys vid fostervattenprovet kvarstår en liten sannolikhet att fostret har en ovanlig kromosomförändring som QF-PCR inte kan upptäcka. Sannolikheten för detta är mindre än 0,1 %.
Analysen är klar efter en vecka. Normala besked skickas med post.
Om man känner till ärftliga kromosomavvikelser i släkten eller om man befarar missbildning hos fostret görs en fullständig kromosomanalys."
Jag gjorde bara en snabb analys....