Inlägg från: Bullen2015 |Visa alla inlägg
  • Bullen2015

Flera tanter som är på smällen 2015 ;)

En del av oss skrev 2015-10-25 21:07:04 följande:

Fy saknar ord vad ni har gått igenom.

Jag har så mycket stressande tankar om fosterdianostik just nu. KUB och nip känns inte fullständig som koll för att lugna mig då mycker mer analyseras vid ett FVP och skulle jag göra kub eller nipt och få hög risk så skapar det ju bara mer oro och jag vet inte om jag skulle bli nöjd med låg risk på 1:500 eller mer heller och det är väl inte logiskt att jag med mina 41 år får några drömsiffror som jag skulle känna mig lugn med. Vad kollas exakt med FVP? Allt som går utom AFP?

"Varför gör man fostervattenprov?

Om man har förhöjd sannolikhet för kromosomavvikelse eller andra allvarliga ärftliga tillstånd, eller om man har upptäckt någon missbildning vid ultraljudsundersökning, kan man utföra ett fostervattenprov.

Fostervatten kan användas för att undersöka fostrets kromosomuppsättning. Med hjälp av en snabbmetod, QF-PCR, analyseras de vanligaste allvarliga kromosom-vvikelserna inklusive Downs syndrom (trisomi 21).

Sannolikheten att få barn med Downs syndrom ökar med mammans ålder. Vid 35 års ålder föder en av 400 mödrar barn med Downs syndrom, vid 40 års ålder en av 100. Eftersom man inte gör en fullständig kromosomanalys vid fostervattenprovet kvarstår en liten sannolikhet att fostret har en ovanlig kromosomförändring som QF-PCR inte kan upptäcka. Sannolikheten för detta är mindre än 0,1 %.

Analysen är klar efter en vecka. Normala besked skickas med post.

Om man känner till ärftliga kromosomavvikelser i släkten eller om man befarar missbildning hos fostret görs en fullständig kromosomanalys."

Jag gjorde bara en snabb analys....
  • Bullen2015
    En del av oss skrev 2015-10-25 23:25:19 följande:

Så man kan inte själv välja att en fullständig analys ska göras även om man inte har någon ärftlig benägenhet? Och vad är ärftog kromosomavvikelse då? Fy jag kan inte komma fram till något vettigt överhuvudtaget är bara så fullständigt rädd för allt för mf ma skadat barn. NIPT finns tyvärr inte ekonomi för. Vad gör man?

Vet inte om man kan välj... Eller om det är bara när det är specijällt omständigheter... Ärftliga sjukdomar osv... Vi tänkte inte så mycket.. Eftersom vi redan bestämt oss innan vi blev gravida... Sen är det ju så att det finns inga garantier för att få ett friskt barn.... Även om fvp visar ok eller nipt är ok osv osv... Kan det vara något annat som inte visas eller händer något vi förlosningen.. Så jag tror bara att man får bestämma sig och sen lita på att allt går bra.., och tänka positivt, försöka att inte oroa sig...

Glöm inte att boka TSH prov i dag ;) det är det första du ska tänka på ;) För mig var det TSH oro första veckorna, tills det var ok.... Sen är jag Rh- så det var nästa orosmoment ( är barnet Rh+, kan kroppen stötta bort den)... Som tur är har barnet och jag samma blodgrupp... Sen blev det fvp, som gick bra... Sen har jag en cysta som dom precis kollade och är inte i vägen för barnet :)..

Så börja med TSH nu... Sen går du vidare ;) Har du börjat med vitaminer tex b, omega 3 osv? :)
  • Bullen2015
    En del av oss skrev 2015-10-25 23:32:49 följande:

Går ej

Vad händer då? När jag söker med länken på fb kommer jag fram :(
  • Bullen2015
    En del av oss skrev 2015-10-26 13:08:57 följande:

Stämmer det att NIPT är kostnadsfritt i sthlm om man får hög sannolikhet på kub?

Bullen kan inte länka på en ipad

Okej, går det inte att kopiera länken? Du får prova när du kan... Den har funkat ;)
  • Bullen2015
    En del av oss skrev 2015-10-26 13:19:33 följande:

Får göra nytt försök med mvc imorgon missade telefontiden.

Äter levaxin, vitaminer, omega 3 albyl minor samt crinone.

Jo det blir kub och gratis NIPT om det nu ingår om det blir dåliga siffror på kub. Läste att 35 av 100 gravida får mf vid fvp/mkp så vågar inte

Gör så, TSH är det viktigaste just nu. Vitamin d är jätte viktigt...

1-2% ( ca en/två på hundra ) för missfall av fvp... Vad läste du om 35%? Men gör det som känns tryggast :) Det är viktigt!!! :)
  • Bullen2015
    cupcakemom skrev 2015-10-26 13:55:00 följande:

Nu har jag varit hos sjukgymnast och fått en tens apparat för att se om den fungerar både mot ryggsmärtorna och foglossningen..

annars känner jag mig helt slutkörd. Satt vid köksbordet och bara började storgråta vet eg inte varför, kände liknande tendenser redan igår...

kanske behöver sova..

Hoppas det funkar, ingen kul med smärtan... Själv blir det soffhäng här... Har växt verk i magen... Känns som man håller på att spricka ;) Ta och vila dig nu
  • Bullen2015
    En del av oss skrev 2015-10-26 15:12:04 följande:

Jag kan ej vara aktiv här pga stora problem att jag blir utloggad från fl hela tiden.

Bullen min sambo läste att 35 procent drabbas på vårdguiden tror jag det var och jag håller med att det låter konstigt.

Kan inte länka något från en ipad tyvärr ingen aning hur man gör.

Skönt att nipt är gratis om det är hög sannolikhet på kub.

Ligger lågt mdå fl krånglar så mkt med att logga ut mig konstant

Jobbigt :(

Tror han måste ha läst fel.. Om var tredje skulle få missfall efter fvp skulle någ ingen göra det...

"Att sticka med en nål in i livmodern innebär alltid en risk för graviditeten. Det beror inte på att sticket skadar fostret utan för att sticket gör hål i fosterhinnorna. Då kan fostervatten läcka ut genom slidan och sätta igång ett missfall. Knappt en av hundra kvinnor får missfall på grund av fostervattenprov som görs efter vecka 14.

Risken för att ett fostervattenprov ska leda till missfall är alltså större ju tidigare i graviditeten det görs. Vid en tidig provtagning finns också en något ökad risk för att barnet ska födas med klumpfot, men den risken försvinner helt om provet görs senare i graviditeten och därför görs fostervattenprov sällan före 14:e graviditetsveckan."

Om du trycker på länken... Markera och sen borde du kunna välja kopiera?!

Du vet var vi finns, om du vill återvända :)
  • Bullen2015
    En del av oss skrev 2015-10-28 06:31:35 följande:

[quote=75924402][quote-nick]Bullen2015 skrev 2015-10-26 18:00:52 följande:[/quote-nick]

Jobbigt :(

Tror han måste ha läst fel.. Om var tredje skulle få missfall efter fvp skulle någ ingen göra det...

"Att sticka med en nål in i livmodern innebär alltid en risk för graviditeten. Det beror inte på att sticket skadar fostret utan för att sticket gör hål i fosterhinnorna. Då kan fostervatten läcka ut genom slidan och sätta igång ett missfall. Knappt en av hundra kvinnor får missfall på grund av fostervattenprov som görs efter vecka 14.

Risken för att ett fostervattenprov ska leda till missfall är alltså större ju tidigare i graviditeten det görs. Vid en tidig provtagning finns också en något ökad risk för att barnet ska födas med klumpfot, men den risken försvinner helt om provet görs senare i graviditeten och därför görs fostervattenprov sällan före 14:e graviditetsveckan."

Om du trycker på länken... Markera och sen borde du kunna välja kopiera?!

Du vet var vi finns, om du vill återvända :)

[/

Jo jag kommenterade honom och sa att det där låter helt missvisande information och måste vara någon stenålders gammal information du hittat för jar läst om 0.5-2 %. Men nu har vi nog bestämt oss att det blir nog KUB och sedan ta det därifrån vad det visar.

Min systers barn är född med klumpfot, föranleder det till att man borde titta extra på det eler något jag borde upplysa om?

Nu verkar problemet med att jag blev utslängd hela tiden härifrån hela tiden ha löst sig. Min sambo fixade med min ipad igår till nån ny version av systemet.

Har även hittat gruppen på FB

Har kontaktat MVC och vad dulliga dom är, känns som en riktig bra MVC. Eftersom jag tog TSH den 7 oktober som hade gått ner från 3,7 i augusti till 3.2 i oktober så kunde jag bara skicka in mina provsvar till MVC. Det gjorde jag igår. Nya prover kommer tas på inskrivningen den 12 november. Mitt TSH är högt fortfarande och fortfarande envisas vårdcentralen med att det är inom referensintervallet och fick åter igen upprepa inte för en gravid kvinna och då kommenterade manliga sköterskan ja just det du är gravid.

Mitt T4 har ökat till 16 är det som det ska? Och så har jag riktigt dåligt upptag av D vitamin känt sedan tidigare, inget tycks hjälpa låg nu på 15 och då äter jag ändå D vitamin i mina vitamin tabletter, mycket fisk, extra omega 3 försöker lapa i mig så mycket sol det nu går men inget tycks hjälpa och detta har pågått i över 1 år nu.

Mår fortfarande bra, kan man må såhär och vara gravid och inte känna av det? Inga direkta symtom förutom stor oro, hunger och och på kvällarna kommer småömma bröst längs sidorna och jag har en stund varje dag då tröttheten inte går att stävja så jag måste sova. Även trött som ett barn på kvällen redan vid 20 kämpar jag med att hålla mig vaken men höll på och somna ifrån hela tiden.

God morgon :)

Ja det är bara bra att ge info om någon i släkten har något :) Så informera om klump fot :)

Skönt att det har ordnat sig med fl :) och välkommen till fb :)

Nu åter till TSH :) Höjde du Levaxinet den 7 okt? Om du gjorde det ska du göra ett nytt prov efter 4 v alltså senast 4nov!!! Inte senare!!! Hur gulliga dom en låter!!! Nu måste ditt TSH under 2 så fort som möjligt. Du är inte färdigbehandlad... Dom gjorde och sa samma till mig, men jag lyssna inte... Barnet behöver vår Sköldskötel redan i v 4... Då har man inte tid att vänta till v 5,6,7 osv... Det kan gå bra, men fel TSH kan orsaka missfall och fel på fostret. Vill inte skrämma, men det är viktigt. Och det är skönt om man vet att man gjort det man kan. Det finns ändå så mycket som kan hända i en graviditet... Har du läst min tråd:

www.familjeliv.se/forum/thread/75151335-ha-koll-pa-ditt-tsh-varde

Jag hade inte högt TSH... Men ändå var det problem... Så det är jätte viktigt att du kommer ner till TSH under 2 nu... Var din egen läkare!!! Första mvc jag skulle skriva in mig på, tyckte vi kunnde vänta tills v 7 Hur ska jag vänta tills v 7 när mitt barn behöver min Sköldskötel i v 4???? Den tiden finns inte!!! Jag böt mvc och fick komma samma v och ta prover... Var 4e v tills jag var fördiginställd... Nu tar jag var 6e.... Och är stabil och håller mig under 2 :)

Så höjde du inte Levaxinet 7okt måste du göra det nu. Sen ska du ta nästa prov senast 4e Nov!!!! Menar inte att vara på hugget. Men jag är så jävla trött på vårdens okunnighet och argans :( Man kan inte lita på vad dom säger, utan du måste vara din egen läkare och vara bestämd!!!! Så ring din mvc och be om nya prov tagningar senast den 4Nov!!! Nekar dom, ge dig inte. Du har inte tid med deras trams. Nu har du en till att tänka på <3 Ditt t4 är inomo referensen, bra... TSH är oftast det första som visar att något är fel... Det är därför man kollar det.

Jag mådde jätte bra tills 4e, 5e månaden.... Sen kom bäckenet och rygg osv ;) Kände mig inte ens gravid innan... Var på tidig ultra för att värkligen se att man var det ;)

God morgon :))) ring mvc nu!!! ;)
  • Bullen2015
    Kattflickan skrev 2015-10-28 09:32:25 följande:

Fast enligt en endokrinolog orsakar inte TSH kring 4 i början av graviditet skador på fostret, nivåerna ska vara högre för att fostret ska skadas. Men vid graviditet ska TSH hållas under 2 för att det ska finnas marginal.

Kanske inte på fostret om du inte räcknar in missfalls risken... Som jag tycker är rätt viktigt.... Och att fostret behöver din Sköldskötel i v 4... Så det ska vara under 2. Jag har inte alls haft högt TSH... När jag börja med Levaxinet hade jag 2,9... Ett missfall och ett år av att inte bli gravid... Så nej det behöver inte vara höga värden, för att det ska gå åt skogen... Men det behöver inte göra det... Men om man nu kan fixa så att man har det som bäst... Varför chansa? Inte en chans, inte jag i allafall :) Mitt ska ligga under 2... Och jag har också pratat med endokringloger, som höll med mig.

"Gravida med känd behandlad hypotyreos

TSH 0,5-2,0 mU/L Kontrollera TSH, fritt T4 var (6:e-) 8:e vecka.

TSH >2,0 mU/L

(vid inskrivning eller senare under graviditeten)

Tyroxindosen ökas med 25% åt gången tills rekommenderad TSH-nivå uppnåtts. Kontrollera TSH, fritt T4 var 4:e vecka efter doshöjning.

Notera att halveringstiden för fritt T4 är cirka 1 vecka varför tätare kontroller än så är onödiga.

När TSH-nivån nått rekommenderat intervall (0,5?2,0) kan fortsatta kontroller göras var (6:e-)8:e vecka. Tyroxin passerar i viss mån över placenta. Tyroxin passerar i viss mån över placenta.

Fostrets egen tyroxinproduktion börjar vecka 8-10.

Mycket liten risk för komplikationer vid optimal TSH-nivå under graviditet.

Postpartum Efter förlossning kan patienten vanligtvis återgå till samma dos som före graviditeten. Kontroll av TSH, fritt T3, fritt T4 rekommenderas hos behandlande läkare 8-12 veckor efter partus.

Gravida utan tidigare känd behandlad hypotyreos

TSH 0,5-2,0

Ingen mer provtagning behövs med avseende på tyreoidea.

Första trimestern = tom vecka 13

TSH bör vara 0,1-2,5 mU/L

Andra trimestern = tom vecka 26

TSH bör vara 0,2-3,0 mU/L

Tredje trimestern = tom vecka 40

TSH bör vara 0,3-3,0 mU/L

Behandla med tyroxin. TPO-ak kontrolleras. Positivt TPO-ak stärker behandlingsindikationen efter partus."

www.viss.nu/Handlaggning/Vardprogram/Endokrina-organ/Tyreoideasjukdomar-och-graviditet/

Alla gör som dom vill :)
  • Bullen2015
    En del av oss skrev 2015-10-28 10:16:13 följande:

Jag har stått på Levaxin sedan tidigt 10 så jag är färdiginställd sedan länge på 50 mikrogram. Mitt MA 10 kan har berott på at jag inte var färdiginställd då men det kommer jag aldrig få svar på.

Jag har haft många duster med konstiga läkare och jag har bett om endokrionlog några gånger som har mer kunskap än vad läkarna på vårdcentralen har men får ingen förklaring varför inte en endokrinolog kan ta över.

Januari 14 så gjorde jag ett eget experiment slutade med Levaxin och fick kanonfint TSH i juli och ännu bättre i augusti hur kan det komma sig? Nu har jag tagit Levaxin permanent ett bra tag igen. Vet inte hur jag ska formulera mig till mvc då jag borde ta nya prover då den 7 november som är en lördag och jag ska dit på inskrivning 5 dagar senare. Ska jag ta prover på vårdcentralen den 4 november så får jag ändå aldrig reda på vad TSH är på utan att få bråka och vara besvärlig. Begriper inte varför det är så omöjligt för dom att säga 2 siffror för. Det gör så himla irriterad. Det är ändå min kropp faktiskt och min rättighet som patient.

Förstår dig... När jag fick mitt första svar så var det inga konstigheter.. Lite högt TSH sa hon som ingenting... Så jag ringde tillbaks och bad om mina papper och börja söka på netet... Boka in mig på vc som var jätte otrevliga och titta på mig som jag var dum i huvet... ( kan säga att jag har lidigt av trötthet, frusenhet och halvdepp i över 10år. Sökte även för trötthet 04 och 08 TSH 3,5-5,3... Andra referens värden då, så det var ok... ). Men jag gav mig inte, utan gick därifrån med Levaxin 25 utan att dom hade sett mina provsvar... Läkare nr två titta också på mig som jag var dum i huvet... Och blev chokad att jag fått Levaxin, men tog prover på mig... Efter en v ringde hon och lär lite chokad och sa att jag hade rätt.. Höjde Levaxinet, tror jag det var till 50... Blir gravid här någonstans... Ringer direkt mvc som inte vill ta i mot mig förren v 7... Ringer igen min läkare på vc som inte vill ta emot mig förren 6 v efter sista höjningen... Jag sa efter 4 v, hon sa att man inte skulle se någon skillnad... Ringde endologerna (eller vad dom heter ) på Huddinge. Som sa skit i vad dom säger, du ska ta prover var 4e v tills du är fördiginställd ( TSH under 2 )... Ringe en annan mvc som gick på min linje och har också refrensvärden TSH under 2 under graviditeten... Fick komma 5 v efter sista första mensdag.... Träffa också en läkare där som var arrogant, som tur är var hon bara extra... Fick komma in direkt och ta prov :)... Sen var 4e tills jag var färdig :) Sen kör vi var 6e v.....

Frågar du 10 läkare kommer du få 10 olika svar... Därför ska man inte lita, utan söka info själv.

Det är klart du ska få svart på dina provsvar, det är din rättighet!!! Annars gör dom fel. Du tog ju prov sist onsdag den 7 okt... Då borde du ta onsdag sen 4 nov igen. Be den mvc skriva en beställning på TSH till 4e Nov... Det är dom som ska ha hand om dig nu. Be om tidigar inskrivning, om dom måste träffa dig innan... Så är det bara att ringa efter ca 2 dagar så ska du veta svaret... Om dom funkar som dom ska. Konstigt att du mådde bra utan Levaxinet... Kan ju vara så,vissa säger att kosten spelar roll... Eller så hade kroppen tillräckligt ett tag.. För dina värden blev ju dåliga igen... En skum sjukdom är det i allafall :(
Svar på tråden Flera tanter som är på smällen 2015 ;)