Inlägg från: Plommonblom |Visa alla inlägg
  • Plommonblom

Flera tanter som är på smällen 2015 ;)

Hej alla!

Jag har följt tråden sedan jag plussade, men av oro inte riktigt vågat joina ...

Är så nojig att jag skulle kunnat vänta till typ bf om jag inte fått ändan ur vagnen idag. :)

Är 44 och hinner förhoppningsvis fylla 45 innan bebis kommer 27/11. Har två söner, tolv och fjorton, och en dotter som är fyra.

Vi gjorde NIPT på Vasamamma (rekommenderas, trevligt bemötande, fick svar efter åtta dagar) och fick veta att vi väntar en liten flicka till. Gjorde även kub innan och fick okej värden. Är i v 14 +1 idag.

Har mått sinnesjukt illa under den här graviditeten och kan inte äta ca 80% av det jag vanligtvis äter och gillar. Familjen har varit tvungna att anpassa sig, men de börjar så smått undra om jag kanske inte kan flytta nån annanstans ett tag...

Bullen2015 skrev 2015-05-28 11:31:47 följande:

Bf-lista

Kelsson1, 40år, Stockholm, f3år, 17/6 p

Silverhuldra 42år barn 12,15 och 17 år 30/7

Kattflickan, 40år, f2år, Aug p

Lakrits74, 40år, V-Norrland, p14mån, 29/8

hoppaspotur, 43år, 1barn?, Sep? f

Santana01, 40år, barn 4,5år. 20/9 f

Noomi75, 40år, Dalarna, 22/9

Skogsbryn, 39år, Okt

Tatta, 41år, barn 16+17+19år, 2/10

tboden, 39år, barn p12år+f10år+p5år, 15/10

77michelle, 38år, 5 barn, 28/10

Cilla75, 39år, p16år, 6/11

Charlie40, 40år, barn 13+18+21år, 19/11 f

jojjo108, 40år, Nov

RestoreMe, 42år, Värmland, 2/12

Bullen2015, 41år, Stockholm, p13år, 4/12

Multimamma, 40år, barn 17+21år, <3

Helendi, 40år, barn 3,5 år, Jan/Feb 2016

vinter11, 41år, p 2år, 22/1-2016

t4me, 40år, f 2år, 15/2-2016

Hojta till om det blev fel :) Så tycker jag att vi håller den i denna tråd... Men att den kopieras en gång i veckan. Och ni som inte är med citera detta inlägg så kommer ni med ;)

• Plommonblom

Tack! Haha, det ska jag göra! :)

Nädå, han är faktiskt väldigt tålmodig och omtänksam. Skippar vitlök/lök i möjligaste mån även när han äter lunch på jobbet. So far iaf....

Hoppas innerligt att det går bra på fvp:t för er! Väntan och nojorna kan verkligen ta kål på en.

Men som du säger: att tänka positivt är det som gäller.

Härligt att magen syns! Det gör den för mig med. (Fjärde ungen...magen bara "schwoop!")

Ha en toppenfin dag du med!

• Plommonblom

Tatta, usch vad jobbigt att känna så!

Måste vara jättestressande. Du får försöka ta fasta på att de andra tre ju faktiskt inte kom för tidigt. Håller tummarna för dig.

Extra jobbigt är att man i det här läget liksom inte heller vet vad som skulle kunna vara intuition och vad som är nojor, och därför är det så himla svårt att rationalisera bort sina farhågor. Jag kan tänka typ att "jag har ju varit gravid några gånger förut, tänk om min kropp försöker säga mig nåt nu?", så fort jag känner nåt jag inte känt under tidigare graviditeter.

Mina topp tre nojor just nu (förutom den vanliga bakgrundsoron vid graviditet att allt ska gå åt skogen...) är att jag åt en skiva rökt lax på en konfirmation i Norge i förra helgen (ångrar mig så), att jag tagit fyra Citodon de senaste dagarna pga en bihåleinflammation från helvetet + migrän, samt att jag inte känner en tillstymmelse til fladder i magen (kände tidigt med två av de andra).

Aja, det är bara försöka att ta en dag i taget, antar jag. Men ibland vill man bara bli nersövd och snabbspolad och väckt när det är dags. :)

• Plommonblom
    cupcakemom skrev 2015-09-09 21:56:05 följande:

Är i v24 och är helst slut... Känns som om jag inte orkar nåt alls idag... Känner mig andfådd.. Nån som känner igen sig?

Är i vecka 29 (blev flyttad från 27/11 till 1/12) och har av och till känt mig EXTREMT andfådd och orkeslös.
    Kolla dina järnvärden och ditt blodtryck.
    En bm jag träffade under semestern trodde att andfåddheten var kopplad till smärta (foglossning) men det kände jag inte igen mig i, eftersom jag blev andfådd av minsta lilla, typ av att tala eller att resa mig upp från en stol, eller bara att stå upp mer än några minuter på samma plats. Foglossningen har inte med just den här andfåddheten att göra.
    Mitt hb var okej och blodtrycket också, men min ordinarie bm säger att hon tror att jag får temporära blodtrycksfall och att det orsakar andfåddheten.
    Kan tänka mig att det är så.
    Min bm nämnde också att om man är kort i överkroppen kan man bli väldigt andfådd pga utrymmesbrist (detta gällde inte heller för mig).
  • Plommonblom

Grattis, Hoppaspotur!!!
    Vad jättehärligt att ni nu äntligen har er lilla hos er! Önskar er innerligt lycka till och att tiden framöver blir ljus och lätt och lycklig!

• Plommonblom
    Mammut skrev 2015-09-22 17:41:42 följande:

Kan jag få bli bortplockad från bf-listan.

Var på vul idag och embryot har dött v 5... för 2 veckor sen. Väntar nu att blöda ut missfallet.

Hemskt ledsen att höra det, Mammut. Sköt om dig!
  • Plommonblom
    Brinkly skrev 2015-10-02 10:15:51 följande:

Legat vaken hela natten, kände att något var fel, ville inte hålla handen på magen, brösten spände inte, har kunnat sova 3 nätter innan mycket bättre... Ja flera saker oroade mig och fick mig att tro det värsta. Så imorse vid kl 7 åkte jag till gynakuten och tyvärr har jag fått missfall. Inget hjärtljud. Fostret mätte v 6+5 borde vara 9+1. Så tråkigt! Tror detta var min sista chans, känns jättesorgligt men jag tror inte jag orkar igen. Kanske får nöja mig med 4 barn ;)

Lycka till ni andra! <3

Åh, vad tråkigt. Mina varmaste tankar till dig!
  • Plommonblom

Gjorde också NIPT på Vasamamma i Stockholm, betalade själva. Svaret kom efter ca tio dagar. Valde ändå att göra KUB också.
    Vad man ska hålla i minnet är ju att NIPT egentligen också bara är en sannolikhetsbedömning för de tre vanligaste trisomierna + könskromosomavvikelser, även om det såklart är BETYDLIGT mer indikativt än KUB. 
    Ev måste man gå vidare med mkp eller fvp. Dessutom kan man ju som bekant inte göra NIPT vid flerbörd.

Svar på tråden Flera tanter som är på smällen 2015 ;)