Inlägg från: Syster74 |Visa alla inlägg
  • Syster74

Flera tanter som är på smällen 2015 ;)

Hallå här är en tant till, 40 år minsann, som hoppar på! BF 30/10, så är i v 23. Har 2 barn sedan tidigare på 12, son, och en dotter på snart 16.

Har gjort fvp med ett utökat prov då min dotter har ett kromosomfel och dessa har varit bra! Var en rätt jobbig väntan men skönt att veta att allt är bra.

Mår oförskämt bra denna graviditeten, har förväntat mig grym foglossning och vattenansamling i heeeela kroppen som jag hade tidigare men inget ( än ;) )

• Syster74
    cupcakemom skrev 2015-07-05 21:03:32 följande:

Välkommen syster74 skönt att du i alla fall än så länge mår bra

Har någon av er haft problem med magen när ni rört er? Jag får vad som känns som sammandragningar vid promenader och får även ont efter ett tag.... Fick det även sammandragningar när jag städade idag och det är ju inte såå jobbigt

Kan oxå få småont när jag är ute och går, magen drar ihop sig. Släpper efter ett tag men tycker ju man borde kunna röra lite på sig utan att det ska börja...? Klippte gräset igår och det kanske inte var en helt superbra ide igår i värmen ;) men det blev bra :)
  • Syster74

Tänkte bara kolla om det är nån mer än jag som har problem med sköldkörteln, vet att många har högt TSH, men om nån mer har fått låga värden?

Tog prov i början av grav (jobbar som ssk så min läkarkollega föreslog lite prover) hade då låga ca 0.30. Dom har sedan dess sjunkt ner till 0! Hade sist <0.01. T4 ligger bra vilket är bra för både mig och mini i magen. Mår bra men det ger mig ordentligt med hjärtklappning och hög puls. Har inte hört nån som fått detta men drabbar väl knappt 0.5% av gravida. Följs via medicin nu och dom är helt lugna.

Nån mer?? :)

• Syster74

Nej har ingen medicin, det finns ingen man kan ta. Betablockerare som minskar pulsen är inte bra för barnet så det är bara att stå ut ;)

Har läst ditt inlägg tidigare och tycker det är skrämmande! Ett TSH och T4 är inga konstiga prover, kostar dessutom inget att ta. Är ju väldigt vanligt att dom är höga. Dom borde verkligen ha koll på det på kliniken kan man tycka! Det har man ju på en vanlig VC... Vet att dom tar dessa värden på allvar på min mvc..

För lågt är ju inte farligt som tur är, bara T4 är bra.

• Syster74

Å så var jag i V 33, vad tiden går...! :)

Fått göra ett tillväxtultraljud i v 32 som visade -12% på mini. Inget som oroar mig så mycket, än iaf. Igår på mvc hade jag gått ner 1 kg och ligger precis under normal på kurvan. Nytt ultraljud nästa vecka å sen får vi se. Har ju tokiga värden på sköldkörteln, hög ämnesomsättning, så det kan vara orsaken tror dom. Sen är vi rätt små både jag och pappan ;)

• Syster74

Ja tiden går fort :) Har du inte fått bukt på dina värden? Om man har hög ämnesomsättning vad gör man då? Är det också Levaxin?

Eftersom jag är gravid då ;) så kan man inte få så mycket.. Aktivt jod tex är inte så bra för bebis.. Dom har koll på tillväxten och får den inte tillräckligt med näring som min BM sa så är det bättre den kommer ut och får mat och slipper svälta. Så det är bara att vänta å se :) Sen kommer säkert mina värden blir bättre efteråt, är knappt 1% av gravida som får detta.

• Syster74

9 dagar kvar!! Helt ofattbart att det snart är dax.. :)

Varit på tul x flera å kontroll av fostervattnet. Mini kommer kanske vara runt 3 kg men det är ju rätt osäkert detta med mätningen.

Var hos läkaren i Måndags som snällt drog fram livmodertappen å retade lite. Inget än.. Ny kontroll med ny retning nästa vecka ;) Sen sa hon att är man över 40 ska man helst inte gå över tiden!? Nån annan som hört det? Ska på planering för igångsättning om det inte startat av sig själv vid bf!

Här väntar storasyskonen otåligt varje dag! :D

• Syster74

[quote=75907206][quote-nick]zupermorsan skrev 2015-10-22 09:39:49 följande:[/quote-nick]Hej. Har aldrig hört talas om att man inte bör gå över tiden så blir ju självklart nyfiken på varför.[/

Hon sa att när man gått full tid när man är 40+ räknas det redan då som över tiden...?! Ska kolla med min bm idag vid kontrollen ;)

• Syster74

Nu är vår lilla Ebba här! <3 Hon föddes 27/10.

Vattnet gick på söndag kväll. Fick sättas igång på tisdag fm. Frågade BM om hon skulle hinna förlösa mig , hon sa att nej det blir säkert kvälls eller nattpersonalen, jag slutar 14:30..

Hann gå till förlossningen och hade lite värkar. Öppen 3 cm. Fick strax efter be min sambo hämta bm, var då öppen 5 cm. 20 minuter senare var hon ute! Det gick ju rätt snabbt ;) Behövde inte sys eller nåt och moderkakan kom snabbt efter. Känns inte helt optimalt att det går så snabbt, hann inte med rent mentalt.. Men hon mådde bra och är heeeelt ljuvlig! (Något partisk mor ;) ) Åkte hem dagen efter och var på BB mott idag för kontroll.

• Syster74
    Charlie40 skrev 2015-10-31 15:12:42 följande:

Grattis! njuuuuut! Åh om 11 dagar kommer vår efterlängtade tös. OM hon inte vill komma tidigare då :) men skönt att veta att det är BARA 11 dagar kvar.

Vår fröken kom 39 + 2, så det kan ju vara dax nu när som :)

Hon ligger här i min famn så gott..det mjuka svarta håret. Dom borde komma med varningstext, beroendeframkallande ;) Ska bli spännande å se hur hon kommer bli å se ut.
  • Syster74

Jag hade planerat lustgas i första hand och Eda om jag kände att det behövdes. Började lätt med lustgas 50/50. Sambon försökte hjälpa mig när jag skulle börja ta den å så. Hann precis börja med den, sen fick han hämta bm. Dom drog av mig kläderna, jag försökte andas så mycket jag kunde utan nån eg effekt.. 15-20 minuter senare var hon ute så nån smärtlindring var det inte tal om ;) På undersökningen efter fl för att se ev bristningar fick jag 100% lustgas haha...

• Syster74

Jag kunde inte vaccinera mig eftersom det inte hade kommit innan lilla fröken kom. Hon är 3 veckor nu. Jag ska ta vaccinet imorgon, vill inte riskera att bli sjuk och smitta henne! Influensavaccinet är inte alls samma som svininfluensavaccinet, är helt olika. Men skepsisen finns tyvärr till det vanliga nu efter svininfluensan.

Man tillhör riskgrupp om man är gravid, lungorna har inte lika mycket plats och risken att bli riktigt sjuk är stor! Biverkningarna är ingenting jämfört med om man får influensan. Sen väljer man ju själv men jag skulle absolut rekommendera det..

Svar på tråden Flera tanter som är på smällen 2015 ;)