• Linda40

Flera tanter som är på smällen 2015 ;)

Här är en äldre till ???? Precis fyllt 40 år, vi har försökt i 2 år men fick till slut hjälp av ivf så nu är jag i v 9. Inga egna barn sen tidigare men 2 st underbara bonusbarn fick jag när jag träffade min sambo.

• Linda40
    cilla75 skrev 2015-07-08 23:07:51 följande:

Hej på er!

Jag funderade lite på att starta en fb-grupp för oss runt 40 som bor i Stockholm och är gravida.

Finns det nån här i gruppen som bor i Stockholm och vill vara med? :)

Jag är också intresserad. Bor norr om Stockholm.
  • Linda40

Får man låga siffror på kub testet (under 1:200 tror jag det var) så får man nipt testet gratis om man tillhör Stockholms läns landsting. Vi gjorde det på Ultragyn.

• Linda40
    pomperiposa skrev 2015-08-28 11:04:29 följande:
    Fått svar än? Såg det bra ut smile1.gif
    Hejsan!
    Nä vi väntar fortfarande... Nu har det gått 11 dgr...
    Allt bra med dig?
  • Linda40

Idag kom äntligen provsvaret från nipt testet och allting var bra!! ?? usch vilken jobbig väntan det har varit...

• Linda40
    Brinkly skrev 2015-08-31 17:47:21 följande:

Försökt kolla upp Nipt idag. Det verkar som de två mvc jag pratat med gör gratis Nipt om man får under 1:200 på kub-testet. Annars kostar Nipt 8-10 000 kr som man får betala själv. Medans den andra mvc sa att de nu gjorde analysen av provet på KS i Stockholm (inte behövde skicka det till USA) och att de nu kanske blir gratis för alla. Någon som vet?

Vi gjorde kub först och fick under 1:200 så vi fick göra det gratis.
  • Linda40
    Brinkly skrev 2015-08-31 18:52:38 följande:
    Åh jag förstår. Har du barn sen innan? Vad fick du isåfall på deras kub-test om du gjorde något? Hur mycket har åldern påverkan på sannolikheten i siffrorna? Vet du? Eller någon?

Skönt och grattis igen, njut nu!!!
    Tack! Ja nu ska jag försöka njuta...tyvärr hittar jag ju så mycket att oroa mig för... ;)
    Nä jag har inga barn sedan tidigare och enligt min bm så gör åldern en hel del på dessa kub test.
  • Linda40
    Bullen2015 skrev 2015-09-08 20:18:15 följande:
    Hittar inget att det skulle vara gratis för dom över 40.,, Däremot:

"Inget landsting har fattat beslut om hur man ställer sig till fosterdiagnostik. I Region Skåne, Västra Götalandsregionen och Stockholm läns landsting väntas beslut om att gratis erbjuda testet för de kvinnor som via KUB-testet visar ökad sannolikhet för att föda ett barn med kromosomavvikelser."

www.svt.se/nyheter/ny-fosterdiagnostik-for-de-som-har-rad
    Vi gjorde nipt gratis då kub testet visade under 1/200 (bor i Stockholm)
  • Linda40
    Brinkly skrev 2015-09-08 21:52:47 följande:
    Jag får fråga på mvc när jag skriver in mig.

Hur tidigt kan man göra kub?

Har du fått resultat på ditt Nipt?
    Ja men det tog 2 veckor men det viktigaste var att det inte var några kromosomavvikelser. Så nu pustar vi ut lite innan det är dags för RUL den 18/9. =)
    Vi går på Sofiahemmet men fick åka till ultragyn på Odenplan för nipt testet.
  • Linda40

Vi fick inte så bra siffror på kub så vi gjorde nipt gratis här i Stockholm. Det är ganska nytt (att det är gratis här) så dom informerade oss inte om det utan vi fick tid för mkp och en lapp där det stod om fosterdiagnostik och där stod det att man kunde välja nipt.

• Linda40
    En del av oss skrev 2015-10-25 17:52:44 följande:
    Hur ska man då kunna veta att det är gratis? Jag bokar inte nipt när jag anser att det verkar vara som kub ett blodprov och ett ul och svar på 3 olika avvikelser, jag är rädd för övriga skador som inte kollas vid kub för det kollas trisomi 13 18 21 med nipt också eller har jag fått fel information? Det står på min mvc hemsida att nipt kostar 8000 kr
    Jag ringde till Odenplan där jag skulle gjort mkp. Med nipt provet så tar man ut fostrets celler ur mammans blod och kollar avvikelser. Ett kub test är bara sannolikhet för avvikelser.
  • Linda40
    En del av oss skrev 2015-10-26 13:08:57 följande:

Stämmer det att NIPT är kostnadsfritt i sthlm om man får hög sannolikhet på kub?

Bullen kan inte länka på en ipad

Japp det stämmer.
  • Linda40
    Charlie40 skrev 2015-11-12 17:49:51 följande:

Nu är min trollunge här. Snittet gick jättebra och vi är så nöjda. 2800g 49cm ren kärlek och hon äter redan duktigt. Föddes 11 igår morse och allt gick kanon! Vi är kvar på BB och njuter en dag till.

Å vad mysigt! Grattis!!!
Svar på tråden Flera tanter som är på smällen 2015 ;)