Inlägg från: hoppaspatur |Visa alla inlägg
  • hoppaspatur

Flera tanter som är på smällen 2015 ;)

får man hoppa in här? Är 43 och har efter flera missfall en liten tjej på G om 3,5 månader. Efter alla femtioelva tester så höll jag det hela hemligt länge, men nu sista 3,5 månaderna blir det till att börja planera och vara gravid öppet!
    Tusen funderingar - som ska man göra kejsarsnitt när man är äldre? Strular amning mer som äldre? Jag är så hiskeligt trött/yr jämfört med förra graviditeten för 10 år sedan (ja, bortsett från de fyra missfallen före denna graviditet...) är det åldern som tar ut sin rätt så man blir mer "utslagen" av graviditeten? Och inte lätt hitta mammor där man bor/mammagrupp eftersom alla andra gravida verkar vara typ 15 år yngre så känner inte jag platsar in ... 
    Hur känner ni andra 4+-plussare?

• hoppaspatur

Hej, kul tråden verkar leva. 

kelsson1; jag resonerade som så att över 40 är risken för olika syndrom så stor så moderkaks- eller fostervattenprov känns som ett måste för mig. Provet utesluter hundratals olika syndrom och utvecklingsstörningar och kromosomfel mm. Den där nackspaletn de ser på KUB har jag lärt mig kan vara missvisande, tunna nackspalter har missat kromosomfel och tjocka nackspalter som bara varit falsklarm. Men oavsett så är det många saker som inget prov kan upptäcka - som autism/asperger osv - och jag har grunnat över om även sådana saker ökar med åldern? Jag försöker inte oroa mig för det, men tanken har gnagt ibland. Jag är så genomundersökt vid detta laget med moderkaksprov och långa analysen, läkar-RUL, hjärtscanning osv. Men jag nojjar mig ändå lite över att min ålder kan öka risken för exempelvis autism osv. Men man kan ju inte oroa sönder sig heller så jag försöker tänka positivt. Det är jobbigt det skrivs så otroligt mycket negativt i tidningar om gravida över 40 och risker, man blir lite skrämd i onödan tror jag.

• hoppaspatur

Hejhej

då är det inte bara jag som har nästäppan (missbrukar nezeril om nätterna...)

Jag var orolig första fem månaderna (flera missfall innan och långsam fosterdiagnostik) men när buffarna kom slappnade hjärnan av, plötsligt blev det roligt vara gravid! Har glatt mig åt sparkar en månad nu, och i v 24 är det väldigt fart på bebben, vilken skillnad för humöret ; ) 

Är det fler som åkt på äta järntabletter? Magen blir galen. Och rörigt komma ihåg med järntabletten får man inte ta mjölk eller kaffe på några timmar, och inte med vitamintabletten som har kalcium. Och min frukost är redan "upptagen" av ta Levaxin som inte heller får intas med mjölk/kalcium. Jag bara rör ihop allt hela tiden och glömmer och äter yoghurt efter järntabletten osv för jag blir glömsk... suck. Ni andra som tuggar järntabletter, hur gör ni? Jag fixar inte äta den varje dag, men den har (troligen) gjort mig lite piggare och jag har slutat blöda näsblod. Jag var yr och blödde näsblod i ett innan jag började knapra järntabletter, så det är väl tvunget fortsätta äta dem även om magen blir galen...

• hoppaspatur

Var så pigg trots 43 och gravid, men pang så kom allt i vecka 28. Ömmar, vaknar på nätterna för tösan lever om i magen och järntabletterna gör jag måste upp och äta samarin vid 2 pga gaser osv... Känner mig inte helt i form för fira midsommar inknölad i stuga med massa andra familjer... för inte tala om resor under sommaren...  Har ni andra tips på uppiggande knep?
    Vill ju vara glad och ta tillvara sommaren och satsa på stora flickan som ska få uppmärksamhet innan bebisen kommer. Men just nu vill jag bara ligga på soffan och vila i sträck, tråkigt om resten av sommaren känns så. Och kaffe vill man ju inte vräka i sig heller! Är det bara jag som blir väckt på nätterna av magen? Min stora flicka är 9 år så jag minns inte min förra graviditet men tror inte jag vaknade kl 2 varje natt för magen stökade den gången. Kanske läger av järntabletterna en vecka för låta magen få lite ro i alla fall, blir uppblåst som en ballong av äta Niferex.

Glad midsommar alla!

• hoppaspatur

Var så pigg trots 43 och gravid, men pang så kom allt i vecka 28. Ömmar, vaknar på nätterna för tösan lever om i magen och järntabletterna gör jag måste upp och äta samarin vid 2 pga gaser osv... Känner mig inte helt i form för fira midsommar inknölad i stuga med massa andra familjer... för inte tala om resor under sommaren...  Har ni andra tips på uppiggande knep?
    Vill ju vara glad och ta tillvara sommaren och satsa på stora flickan som ska få uppmärksamhet innan bebisen kommer. Men just nu vill jag bara ligga på soffan och vila i sträck, tråkigt om resten av sommaren känns så. Och kaffe vill man ju inte vräka i sig heller! Är det bara jag som blir väckt på nätterna av magen? Min stora flicka är 9 år så jag minns inte min förra graviditet men tror inte jag vaknade kl 2 varje natt för magen stökade den gången. Kanske läger av järntabletterna en vecka för låta magen få lite ro i alla fall, blir uppblåst som en ballong av äta Niferex.

Glad midsommar alla!

• hoppaspatur

Glad midsommar alla!

• hoppaspatur

Våga se 3D? 
    har 7 veckor kvar nu. Efter lång fosterdiagnostik, som slutade väl tack och lov, ska vi på uppföljande tillväxtultraljud på fostercentrum. Känner mig avslappnad, bebben är redan så superundersökt. Men så kom jag på - vågar man be att få titta på 3D bild av ansiktet? Någon som vet om det är läskigt att se eller trevligt? Är kluven om jag vågar titta.

Kämpar på med promenader och upp med benen men åderbråcken poppar ut som jag vet inte vad. Hopplöst. Så trött på vara gravid nu, hur "står man ut" vänta sista tiden!?

Hoppas alla andra härinne mår bra!

• hoppaspatur

Är nervös inför BF om 14 dar... 3 års kamp massa missfall, obefintligt amh, lång fosterdiagnostik pga bred nackspalt men flera kromosomprover och specialultraljud visat frisk bebis med fina organ. Vet ju allt är bra. Vill bara vara glad och vika bebiskläder och bädda spjälsäng och ändå kan jag få små stunder av grubbel - hoppas det inte är något fel, jag som är så gammal utmanar ödet, varför var den där breda nackspalten där några veckor som ingen kunde förklara vad det berodde på osv. Kanske alla är nervös mot slutet - egentligen vet jag ju att bebis är frisk. Blir så trött på dumma tankar. Antagligen för mycket hormoner i kroppen på slutet som gör en superkänslig och nojjig... kanske bara normalt vara nojjig sista veckorna oavsett hur gammal man är som gravid?! 

• hoppaspatur

Är nervös inför BF om 14 dar... 3 års kamp massa missfall, obefintligt amh, lång fosterdiagnostik pga bred nackspalt men flera kromosomprover och specialultraljud visat frisk bebis med fina organ. Vet ju allt är bra. Vill bara vara glad och vika bebiskläder och bädda spjälsäng och ändå kan jag få små stunder av grubbel - hoppas det inte är något fel, jag som är så gammal utmanar ödet, varför var den där breda nackspalten där några veckor som ingen kunde förklara vad det berodde på osv. Kanske alla är nervös mot slutet - egentligen vet jag ju att bebis är frisk. Blir så trött på dumma tankar. Antagligen för mycket hormoner i kroppen på slutet som gör en superkänslig och nojjig... kanske bara normalt vara nojjig sista veckorna oavsett hur gammal man är som gravid?! 

• hoppaspatur

Får berätta att en liten tös kom för 14 dagar sedan mot alla odds till slut! Vid 43 efter en radda missfall och kromosomfel och tjock nackspalt igen denna gången så fosterdiagnostiken såg dålig ut innan tester var gjorda. Men allt gick vägen och till slut är hon här världens finaste lilla tjej pigg, kry och alert. Alla års kamp/missfall och motgångar har gett relationen stryk, pappan i mitt fall tyckt denna sista graviditet varit väldigt jobbig och blivit avstängd, men jag hoppas livet ska falla på plats när år av kamp och oro är över och man till slut får landa med lilla prinsessan som var frisk och kry och fin. I alla fall har jag slappnat av för första gången på många år och bara njuter av ligga och titta på lilla prinsessan hela dagarna. Håll tummarna för att det blir bra för oss. Samt sänder hopp till andra 40+ att det faktiskt kan gå vägen trots urtaskiga odds, gammal och obefintligt amh och nekad IVF - kämpar man på kan det ändå gå vägen till slut det är jag levande bevis på ; ) Lycka till alla andra härinne

Svar på tråden Flera tanter som är på smällen 2015 ;)