Inlägg från: Charlie40 |Visa alla inlägg
  • Charlie40

Flera tanter som är på smällen 2015 ;)

Hej

Får man va mä här? Jag är 40+ och har 3 barn, 13,18,21

Ny man och han önskar inget hellre än att bli pappa så det blev att vi ganska snabbt blev gravida. Tyvärr så fick vi 1:7 på kub detta ledde till mkp som visade på Trisomi13 och vi avbröt i v16. Andra försöket 6 mån efter gjordes mkp direkt och visade på Trisomi21. Sista försöket nu i feb gjorde vi NIPT och fick reda på att vi väntar en frisk flicka runt 19 november :) våra två änglar var också flickor. Vi är jätte lyckliga och hoppas så att allt går vägen nu. V13 just nu.

• Charlie40
    Bullen2015 skrev 2015-05-12 07:54:35 följande:
    Välkommen :) Vilken resa :( Skönt att ni fått positiva svar nu :)

Vad fick ni betala för NIPD? Är det 100%? Varför valde ni bort fvp? Ska göra det den 15/6... Var också inne på NIPD, men tyckte inte jag hitta någon bra info :(

Ha en fin dag :)
    Hej och tack! Fvp gör man så sent och det är jobbigt att göra ett avbrytande när barnet börjar sparka, sedan är det ju missfallsrisken. NIPT görs från 9+ kostade 9500:- på Vasamamma att göra och det är bara ett blodprov. Ingen risk samt att du har svar redan v12 eller tidigare. Du får svar att det är 0.01% att allt är bra eller 99,9% att ngt är fel så det är ett helt tillförlitligt test och vi är glad att vi slapp nålen genom magen för tredje gången. Hoppas allt går bra för dig och att ni får ett glatt besked. Ska ni ta reda på könet?
  • Charlie40
    Bullen2015 skrev 2015-05-12 10:02:06 följande:
    Tack :)

Är man tvungen att vara inskriven och gå där för att göra NIPT? Det dumma är att dom gör ju NIPD (tror jag det hette) när dom ska kolla barnets blod grupp... Man skulle ju kunna betala lite extra för att få reda på resten, men nej det går inte :(.... Jag är RH- så om barnet är Rh+ kan kroppen börja bilda antikroppar mot fostret :( Så det är ju också en risk med fvp :( men men... Vet inte om vi ska ta reda på kön... Men vad jag förstår får man en kod... Och känner jag mig rätt blir det svårt att inte knappa in den, hehe ;)
    Vi bor inte i Stockholm men fick göra NIPT där. Det är bara att ringa, jättetrevliga barnmorskor. Det enda dom vill är att ni gör ett UL innan så att man vet att det är ett foster. Sedan fick jag en tid direkt det fixar dom. Jag är också rh-neg å fick en spruta efter mina moderkaksprov. Har även fått det efter mina barn föddes, även efter förlossningen av mina änglatöser.
  • Charlie40

Fler som gått upp i vikt tidigt? Mina tre grav har jag gått upp 8-10 kg totalt. Nu v14 snart och redan 4 kg?!?! Hoppas det stannar av :)

• Charlie40
    Helendi skrev 2015-05-13 15:06:15 följande:

Hej,
    känns som om jag passar in här mer än i de trådar där de flesta är mycket yngre än mig och genomgår sin första graviditet. 

Jag har nyss fyllt 40 år och gjorde min första IVF i januari. Vi har ett barn som är 3,5 år och kom till på naturlig väg men syskonverkstaden har inte funkat alls... Oförklarligt sekundärt barnlösa blev utlåtandet. 

Förra veckan plussade vi på ett Fet med en blasto och hoppas nu att denna graviditet går bättre än förra som slutade i Ma. 

Vi har bestämt att om den lill* stannar kvar så kommer vi att göra Nipt. Har inte mod nog att göra ett Mkp eller fvp med den medföljande missfallsrisken.

Amanda 2011.11.04
    Nyss gjort NIPT och ett bra val trots kostnaden. Men det väger upp mf risken och nålen samt skönt att slippa avbrytande sent om man måste. Lycka Till!
  • Charlie40
    cupcakemom skrev 2015-05-26 21:59:21 följande:

Någon som gjort moderkaksprov? Vi vet inte riktigt vilka prov vi ska ta... Han har en kusin med Downs så han vill gärna kolla.... Funderar på nipt test men det kostar 9000 ????

Jag har gjort två mkp och avbrutit i v16. Nu gjorde vi NIPT för att slippa mkp. Otrevligt med nålen och missfallsrisken sedan gör du NIPT i v10 så om det måste avbrytas görs det ca v12. Det gick bra och vi får äntligen vår flicka i november. Värt varje krona.
  • Charlie40
    Helendi skrev 2015-07-01 14:51:04 följande:

Så glad idag smile2.gif

Imorse fick vi svaret på Nipt och låg sannolikhet på alla tre trisomier. Och det blir en lillasyster <3 <3

På fredag ska vi på Kub och jag håller nu alla mina fingrar på att hon inte har något annat anatomiskt fel. Bara 2 dygn kvar tills jag kan andas ut, hoppas de går snabbt.

Amanda 2011.11.04
    Precis som för oss :) grattis!!
  • Charlie40
    Bullen2015 skrev 2015-07-02 06:57:39 följande:

En fråga ni som gjort nipt varför gör ni kub med ?

God morgon :)

Jag gjorde inte Kub bara NIPT. Eftersom det bara kan strula till det i skallen och är ändå Bara en sannolikhet. Nu fick vi ju svart på vitt. Samt att vi ändå gjorde ett Ultraljud där läkare kontrollerade att det såg bra ut.
  • Charlie40
    Helendi skrev 2015-07-02 19:41:30 följande:

Bullen:Vet faktiskt inte när vanliga ultraljudet är, är det rul du menar kanske?

Vi gör ultraljudet (egentligen nupp) imorgon då jag är 12+0. En bred nackspalt kan både indikera på downs (som kollas upp genom testet) eller att barnet t ex har problem med hjärtat. Det blir typ som Charlie40 gjort.

Amanda 2011.11.04
    Ja vi kollade både med läkaren samt vanligt RUL det är då dom kan se hjärtat. Tror det är för tidigt för hjärtat i v12 men nackspalten ser dom bättre i v12 och inte vid RUL. Men har man ett ok från NIPT så spelar inte nackspalten ngn roll. Vi fick ett extra läkar ul vid v17 eftersom vi är högrisk pga tidigare Trisomier.
Svar på tråden Flera tanter som är på smällen 2015 ;)