• Helendi

Flera tanter som är på smällen 2015 ;)

Hej,
    känns som om jag passar in här mer än i de trådar där de flesta är mycket yngre än mig och genomgår sin första graviditet. 

Jag har nyss fyllt 40 år och gjorde min första IVF i januari. Vi har ett barn som är 3,5 år och kom till på naturlig väg men syskonverkstaden har inte funkat alls... Oförklarligt sekundärt barnlösa blev utlåtandet. 

Förra veckan plussade vi på ett Fet med en blasto och hoppas nu att denna graviditet går bättre än förra som slutade i Ma. 

Vi har bestämt att om den lill* stannar kvar så kommer vi att göra Nipt. Har inte mod nog att göra ett Mkp eller fvp med den medföljande missfallsrisken.

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

Tack för alla välkomnanden Hjärta! Härlig gemenskap här.

Charlie40 - ja, det är lite så vi tänker också runt både missfallsrisk och eventuellt sent avbrytande. Man måste ju själv känna vad som är rätt för en själv, eller hur?
    Hur tyckte du det gick att göra Nipt? Var det smidigt? Visst är det en slant men det är egentligen oväsentligt i det stora. Funderar på att göra Kub ändå, får se hur det blir.

Har vul inbokat 1 juni på kliniken, känns så långt till dess. Får se till att hålla mig upptagen fram till dess - går ju ganska bra då man har ett yrväder hemma som tar bort tankarna ganska effektivt Skrattande.

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

Även jag säger välkommen till alla nya tanter Skrattande!

Bullen2015: så härligt att symptomen är till tillbaka.

Håller mig lite i bakgrunden eftersom jag känner mig lite låg då de få symptom jag haft försvunnit. Vill inte föra in negativitet i tråden. Tankarna går hela tiden tillbaka till mitt förra Ma. 

Läser allt och håller mina tummar för er alla Hjärta{#emotions_dlg.flower}.

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

Tack för alla stöttande ord! Kontrollmänniska som jag är har jag bestämt mig för att göra slut på lidandet och ta 2 hcg prov. Bättre att veta och sen ta det från där.

Välkommen alla nya och vad skönt att du känner dig lugn nu multimamma.

Håller även tummarna för att det går bra på Ul idag Bullen2015.

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

Kelsson1, har vul på kliniken om 14 dagar. Tagit första hcg idag och det andra blir på onsdag så i slutet på veckan har jag resultatet.

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

Multimamma - hoppas att allt har gått bra och att du åkte in.

Angående diskussionen om amh så är jag ganska skeptisk till det värdet. Visst ger det nog en indikation på hur det står till med äggreserven men det är nog inte det som enbart bestämmer ens chanser att bli gravid. Jag hade 3,6 för ett år sedan och tog nu om det för någon månad och fick tillbaka svaret 8,4 ( som uppenbarligen inte kunde stämma). Fick ta om provet och nu kom svaret tillbaka med 4,4. Litar således inte så mycket på det...

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

Cupecakemom - skönt att få veta att allt var ok trotts att du inte känt några symptom. Jag ligger ju ca 2 veckor efter dig och har inte speciellt många symptom - lite ont i tuttarna ibland, lite molvärk ibland. Trött är jag av och till men det kan lika väl ha att göra med att jag tar progesteron fortfarande och det blir man ju slö avCool.

Kelsson1 - så häftigt att du är så nära Bf. Förstår att dagen inte kan komma snabbt nog om du mår så pjuckigt. Måste väl kännas bra att de håller koll på dig och dina värden nu på slutspurten?

Själv har hcg- prover påvisat ökning och jag borde väl vara nöjd men var lite nojjig i helgen då datumet då förra graviditeten avstannade inföll. Bara 1 vecka kvar till vul. 

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

Kattflickan - gick du över med förra barnet? Förstår oron och håller tummarna att du inte behöver gå över tiden.

Cupcakemom - Vissa Bm är bra nitiska när de håller fast vid sina uträknade datum och menar att äl är exakt 14 dagar efter första mensdag i en 28 dagars cykel. Jag har haft allt emellan 14-19 dagar, så jag tror du har bäst koll själv Cool. Vid min förra graviditet menade min Bm att jag skulle blivit gravid under en långflygning. Gick inte att resonera alls med henne...

Angående vikt så säger jag som Kelsson1; viktigast är att nu äta nyttigt, vikten är som den är...

Jag fick ju mitt förra barn då jag var 36 år och många i min bekantskapskrets har inte barn eller blev med barn sent i livet så jag har ingen egentlig nojja om åldern jag är i nu eller kommer att vara i när barnen växt upp. Det är mer att min man känner att det kanske blir lite tungt med vaknätter igen efter vi vant oss av med det Skrattande.

I måndags var jag på kliniken och fick se en räka som motsvarade 7+3 som jag var i då och hade bra hjärtverksamhet. Lite svårt fortfarande att greppa det men det kommer väl med tiden. Kommer dock inte att helt andas ut innan vi fått vårt svar på Nipt som vi ska göra om 2 veckor. Så 4 veckors väntande kvar Tungan ute.

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

Välkommen Svanis! Hur ställer ni er till fosterdiagnostik? Kommer ni att göra något test?

Cupcakemom - hoppas det gick bra med ditt nipt! Visst var det en liten där, eller hur? Nu blir det spänd väntan för er tills svaret kommer. Många lycka till! Jag ska göra mitt nästa onsdag.

Kelsson1 - det är nära nu för dig . Så häftigt!

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

Välkomna alla nya och grattis till graviditeterna Solig!

Blossi - har själv varit låg och orolig och alltid fått bra stöd från den här trådenHjärta. Om ni har bra med pengar så kan jag tipsa om Nipt som är riktigt dyrt men som är tillförlitligt. Ska själv göra det på onsdag och nojjar nu att det plötsligt gått åt skogen och att jag ska komma dit och lilla livet inte lever längre. Tja, du ser... man har nog alltid något att oroa sig för Flört...

Bullen2015 - håller alla mina fingrar att det går bra för er imorgon. 

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

Åh, så härligt att höra att provet gick bra Bullen2015!

Själv blev jag mindre glad idag då jag fick veta att de måste flytta mitt nipt till nästa tisdag pga känsligheten på testet. De har bytt leverantör eftersom dem skulle vara snabbare vid svar men man måste vara minst 10+0 och såklart är jag inte det på onsdag

Ännu mer väntan...

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

Stoooort grattis till pojken Kelsson1!

Och även ett megagrattis till dig Bullen2015 för positivt svar på fostervattentestet.

Välkommen Sprallis och grattis till plusset.

Drygt Kattflickan att du åkt på graviditetsdiabetes .

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

Så glad idag

Imorse fick vi svaret på Nipt och låg sannolikhet på alla tre trisomier. Och det blir en lillasyster <3 <3

På fredag ska vi på Kub och jag håller nu alla mina fingrar på att hon inte har något annat anatomiskt fel. Bara 2 dygn kvar tills jag kan andas ut, hoppas de går snabbt.

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

Vi gör det endast pga ultraljudet, för att kolla upp resten av barnet. Siffrorna kommer vi skita i.

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

Bullen:Vet faktiskt inte när vanliga ultraljudet är, är det rul du menar kanske?

Vi gör ultraljudet (egentligen nupp) imorgon då jag är 12+0. En bred nackspalt kan både indikera på downs (som kollas upp genom testet) eller att barnet t ex har problem med hjärtat. Det blir typ som Charlie40 gjort.

Amanda 2011.11.04
  • Helendi

Välkommen till alla nya!

Min man var mer engagerad första graviditeten, denna gång mindre men det är ok då vi har fullt upp med dottern och han har fått ta henne mer än tidigare.

Som tur är så har vi kvar allt från stintan så vi behöver egentligen inte köpa något men såklart har det blivit lite inköp ändå.

Rul nästa tisdag, tycker tiden går så långsamt. Har inte sagt något på arbetet men fått lite menade blickar - troligtvis pga att de vet att vi har hållit på med ivf under våren.

Amanda 2011.11.04 Lillasyster bf 15 jan 2016
  • Helendi

Fick veta av min bm att läkaren tyckte att vi inte behövde kolla Tsh mer under graviditeten utan att jag skulle behålla min dosering som den var. Vad rörigt att inte alla bm går efter samma riktlinjer. Nu var ju mitt Tsh nere på 0,02 tror jag så det kanske är därför?

Hade mitt rul i tisdags och allt såg bra ut Glad, så skönt. Moderkakan fram men jag känner av henne ändå - ganska skönt. Magen har vuxit lite men jag ser inte lika stor ut som förra graviditeten, vilket i och för sig är ganska skönt då storasyster var stor och lång då hon kom ut.

Strålande sol ute och jag går snart av mitt pass så idag ska vi ta en tur med vänners båt och bada i någon vik. Ha en underbar dag alla Solig{#emotions_dlg.flower}!

• Helendi
    Nissesmamma skrev 2015-08-25 09:09:25 följande:

Jag skulle behöva lite råd av er andra. Är ännu på semester men ska tillbaka till jobbet nu på torsdag. Trots att jag bara är i v 7 ser jag ju rätt gravid ut (samma sak hände förra gången jag var gravid för 3 år sedan, slutade i MA som konstaterades på NUPP-testet). Jag hoppas jag kan klä mig mindre gravid i alla fall första tiden. Vi har tänkt göra NIPT (kan tas redan i v 9?) och sedan ska man väl ändå gör NUPP i vecka 12-13. Vilket gör att man helst inte vill berätta om graviditeten för alla men troligtvis ändå måste. Jag har redan under semestern varit helt öppen med de vänner vi umgåtts med om att jag är gravid men att det är väldigt tidigt i graviditeten och att min statistik inte är så bra vad gäller missfall.  I många fall leder det till intressanta diskussioner och att alla delar med sig av sina erfarenheter på området. Dessutom kan jag räkna med deras stöd om det inte skulle gå bra. Alltså, det är egentligen inget problem med vänner/familj eftersom jag är en ganska öppen person. Men, jag har lite funderingar när det gäller jobbet. Jag träffar ganska mycket folk i jobbet och det är ofta representation, typ middagar. Och då är det ju alkohol. Som jag inte tänkter dricka. Samt att mina bröst är mycket större än normalt (har redan fått kommentarer) och så magen som putar ordentligt varje kväll redan nu. Och då kommer frågorna. Vad säger man till affärsbekanta i en sådan här situation? Jag kan gärna vara öppen (passar mig) men jag vill ju helst inte sitta och prata gamla missfall med folk som jag träffar i jobbet. Det är säkert osmakligt för en del och dessutom för personligt för andra. Hur har ni gjort? Tips på bra svar som inte leder till en massa följdfrågor a la Magdalena Ribbing kanske?

Jag kan tycka att folk i allmänhet ska ha tillräckligt med hyfs att inte fråga om man är gravid innan man själv vill berätta. Affärsbekanta är ju affärsbekanta och jag tycker man ska kunna vara personlig utan att vara privat.

Angående alkohol så får du väl skylla på antibiotika/ annan medicinering - jag tog till den vita lögnen själv Oskyldig.

Jag berättade inte för arbetet förän efter vi gjort vårt Rul förra tisdagen. Visst fick jag kommentarer om att jag var rund men svarade med att det blir man efter en god semesterCool.

Jag kunde dölja magen ganska länge genom att använda a-linje klänningar.

Vi gjorde Nipt och på Vasamamma måste man vara 10+0 minst för att säkerställa ett bra resultat. Det finns annars risk att man måste göra om testet. Vi fick svar efter 8 dagar så jag tyckte det gick fort. Vi gjorde även Kub, mest för att få se lillan.
  • Helendi
    Stoort grattis Linda40 till lyckat Nipt Solig

Blossi - även jag har varit tröttare den här gången. Kanske beror det på åldern eller bara på att man har en livlig 3,5-åring hemma Skrattande. Har känt av lillasyster i någon månad men det är inte föränn senaste 1,5 veckan som sparkarna ses på utsidan. Vissa dagar känner jag henne mindre men det tror jag beror på hur hon ligger då jag har moderkakan i framkant.

Jag har planerat att jobba tills 2 veckor innan bf, det gör att jag har mitt sista pass på nyårsafton Tungan ute. Det som satte käppar i hjulet förra gången var inte krämpor utan att jag blev så j-vla stor att jag inte fick plats vid förflyttningar etcSkrattande. Jag hoppas jag inte drar i väg i vikt lika mycket den här gången men det verkar inte lovande...+7 kg och 20+5 idag. Äter vettigt och rör på mig. Min mor blev också stor vid sina graviditeter så det kanske är lite genetiskt.
  • Helendi

Så mycket som hänt här sedan jag senast var inne !

Först grattis till alla nya graviditeter och mitt hjärta går ut till er där det inte gått så bra.

Så skönt Bullen att du fick igenom gravpenningen, håller nu tummarna att du Cupcakemom också får det - verkar verkligen som om du behöver det. Jag är så tacksam att min kropp fysiskt samarbetar med mig, räknar kallt med att jobba tills 2 veckor innan bf.

Jag hade riktigt psykbryt för 2 veckor sedan då hormonerna var på topp samtidigt som vår dotter blev besatt av någon demon . Skämt å sido, hon reagerade antagligen på att ett nytt syskon verkligen skulle komma samtidigt som hon började på ny avdelning på dagis. Skitjobbigt var det hur som helst.

Allt har dock lugnat ned sig, mycket beroende på att vi varit 1 vecka på Zakhyntos där jag fick vila upp mig ordentligt och hon fick rå om oss båda föräldrar. Mer harmonisk nu även fast jag kan få vredesutbrott för ingenting emellanåt.

Svar på tråden Flera tanter som är på smällen 2015 ;)