Ha koll på ditt TSH värde
AngieFrog skrev 2022-08-07 18:19:42 följande:
Hej. Har precis fått mitt andra provsvar på tsh och det ligger superlågt. Första 0,04 andra på 0, 06. Ska ta nya prover imorrn men det är ingen som berättar något lättförståeligt för mig. När alla andra prover och siffror för t4 tex är i normalvärde.
Någon som har lite bra info för mig. Behöver jag oroa mig eller ej? Jag menar herregud jag går in i vecka 15 nu och vet ej om detta kan vara någon fara för barnet!? Har inte vågat börja känna mig gravid på riktigt än på grund av detta.
Hälsningar från mig
Det är däremot inga extrema värden du har, vad jag kan förstå (Referens i första trimestern är TSH 0,1-4,0* mIE/L) Jag har hypotyreos och tar levaxin, och har vissa gånger haft de nivåerna och lite lägre med pga lätt övermedicinering, och det är inget att oroa sig över även om det kanske inte är så bra att gå med i långa perioder.
I början av en graviditet kan det också bli så att nivåerna på TSH är artificiellt låga pga att HCG stimulerar TSH-receptorerna. Så möjligen kan det vara det också, och ingen hypertyreos alls?
Här kan du läsa mer om värden och hur man ska handlägga vid graviditet:
www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/endokrinologi/tyreoidea-och-graviditet/