Nenna9 skrev 2015-09-21 14:39:28 följande:
Hej tjejer! Ny här och behöver experthjälp!
Jag och min man är under utredning. Jag har tagit prover 2ggr fick precis reda på att jag har tsh på 0,2 och t4 på 35. För lågt och gör högt? Fattar ingenting! Sköterskan på gyn ville inte säga för mycket utan har fått remiss till endokrinläkare som ska höra av sig i veckan. Är så nervös och orolig! Någon som vet något?
Ett för lågt TSH och ett för högt T4 är det som kallas för
hypertyreos. Vilket du kan googla på. Obs hyper, inte hypo.
Den absolut vanligaste (obs vanligaste, inte alltid) orsaken är Graves Sjukdom, vilket är en autoimmun sjukdom där immunförsvaret attackerar sköldkörteln så att den producerar för mycket hormon. Hypofysen svarar då med att sänka ditt TSH för att det är så den normalt sett kommunicerar till din sköldkörtel att den ska reglera ned produktionen. Men eftersom sköldkörteln är utsatt för en "attack" så märker den inte det. Dina värden försämras då gradvis tills det upptäcks och du får hjälp.
Det finns också andra orsaker, de är dock inte lika vanliga. Typ knölstruma exempelvis.
Genom att ta cellprov på din sköldkörtel kan läkarna ta reda på den exakta orsaken till din överproduktion. Men oavsett vilket så är det hypertyreos (alltså för hög produktion av sköldkörtelhormon) som du har just nu.
Då du har för hög produktion ska du inledningsvis absolut inte äta Levaxin. Gör du det idag kan det mycket väl vara orsaken till att du ligger för högt. Men jag misstänker att du snarare inte äter medicin alls för sköldkörteln.
Visar det sig vara Graves kommer du istället få behandling med en form av cytostatika (låter betydligt värre än vad det är) som slår ut attacken. Efter en tid, då dina värden sjunkit, sätts Levaxin in och väger upp det som din sköldkörtel nu inte producerar. Sedan finns det tre behandlingsmetoder när dina värden väl stabiliserats.
1. Du går på den här behandlingen under en längre tid och hoppas att sjukdomen sedan inte kommer tillbaka.
2. Du opererar bort sköldkörteln och äter istället Levaxin resten av livet.
3. Radiojodbehandling som strålar sköldkörteln, och sedan Levaxin precis som i alternativ 2. Denna rekommenderas absolut inte om du planerar bli gravid.
Om det visar sig att du har Graves är du välkommen in i vår grupp "Graves Sjukdom" på Facebook, där kan du få stöd och råd av andra som går igenom samma sak och den är sluten så andra ser inte vad du skriver :).
Och som andra skriver här så bör du nog helst inte bli gravid just nu. När jag hade mitt skov sade min läkare till och med att jag inte kunde då mina värden var så dåliga. Att dina värden är balanserade är av yttersta vikt för att du ska kunna tillgodose fostrets behov. Det föreligger annars högre risk för missfall, fosterskador mm. Bättre å ta det säkra före det osäkra. Och utredningen brukar gå fort :)
Mvh