Ha koll på ditt TSH värde
Nenna9 skrev 2015-09-21 15:10:31 följande:
Tack för snabbt svar! Jag hade ingen aning om att mina värden såg ut såhär. Mår prima ballerina så inga konstigheter att jag mår dåligt utan detta upptäcktes nu i bår fertilitetsutredning. Äter alltså inte levaxin. Tror du detta påverkar fertiliteten?När mina värden kontrollerades, allt låg "inom marginalerna", så passade läkaren på att kontrollera alla möjliga värden; allt från Borrelia till mineraler och diverse andra antikroppar. Jag hade dessutom höga TPO-antikroppar (de angriper sköldkörteln och bryter sakta ner den), så höga att min BM aldrig någonsin hade sett så högt värde... Nu har alla värden börjat röra sig mot den nedre gränsen av spektrat och stannat där - och jag mår mycket bättre, och bebisen sparkar gärnet :)
Nöj dig inte med ett halvdant svar, utan se till att en endokrinolog får titta på dina värden om de avviker (eller börjar närma sig gränsen) mot referensvärdena. Och Googla! Det finns många som anser att de gränsvärden som tillämpas i dagsläget är på tok för generösa. Även små avvikelser i värdena kan ha stor påverkan för vissa, medan andra knappt påverkas av större avvikelser. DU känner din kropp bäst - stå på dig!