• shivalilla

Diskussion om aggressivt immunförsvar

Hej, jag skulle gärna vilja veta hur ni tänker om teorin om att vissa kvinnor har ett extra starkt immunförsvar som stöter bort embryot och därflör misslyckas med Ivf. Jag har försökt sätta mig in i det så gott det går, men det finns säkert andra som kan mer. Det finns alltså en behandling mot detta som b la innehåller ett speciellt dropp. Attityden i Sverige har länge varit minst sagt skeptisk (vår läkare på Cura öresund tror inte på det och menar det kan ha negativ inverkan istället), men nu görs det tydligen i Falun och jag vet att de erbjuder det i Köpenhamn också sedan förra året (annars verkar många ha åkt utomlands för att göra det).

Vi har gjort sex misslyckade försök trots att vi var gång satt in ett eller fler embryo "av toppkvalité" h, och det är klart att man börjar fundera. Vi tänker nu försöka få göra ett test först för att se om jag tycks ha de problemen, så får vi se sen hur vi går vidare. Hur tänker ni andra som gjort flera misslyckade försök trots på pappret "bra" förutsättningar? Har ni också funderat över det här med immunförsvaret? Skulle ni våga göra det trots att den ordinarie läkaren avråder? Det finns ju gott om solskenshistorier vad det verkar, inte minst här, om folk som åkt utomlands och blivit gravida med en gång. Fast det måste ju finnas de som inte lyckats då heller. Jag skulle gärna vilja se någon statistik över det här fast troligtvis finns det ingen tillförlitlig sådan. Tacksam om alla som har några som helst tankar, eller egna erfarenhet om det här, vill dela med sig!

• Svar på tråden Diskussion om aggressivt immunförsvar
  • Jag är bara jag

Om denna 5.e ED misslyckas gör jag inga fler utan att ändra nåt radikalt. Nåt är ju fel med 10 perfekta blastisar från unga donatorer som inte vill ta sig! Min läkare här tror inte på immunförsvaret,han tror på slumpen. Jag vet varken in eller ut längre,är bara DÖDENS less på allt... Statistik finns inte för så få kliniker har de där medicinerna. Vem ska ge en droppet liksom?!

• Cathy

Hej! För flera år sedan startade tjejerna som körde immunologiska utredningar& behandling i bl a UK och London den sk 'Alan Beer' tråden (finns nog kvar här på FL om man googlar) och sedan dess har vi som åkte till Grekland för utredning diskuterat frågan i Aten tråden:www.familjeliv.se/forum/thread/63072249-vi-som-snart-ar-gravida-efter-utredning-i-aten Vi är jättemånga tjejer idag som lyckats får vår bebisar tack vare immunologisk behandling - bl a intralipider, kortison, fragmin och trombyl (det vanligaste). Tyvärr är det bara Falun (av ivf klinikerna i Sverige) som 'tror' på immunologiska orsaker fastän man utomlands forskat mycket inom ämnet. Välkommen till Aten tråden!

• Cathy

Glömde att säga att om du bor i Sthlm så finns det dropp hjälp att få! Och ingen ide att ödsla mer tid och pengar på fler försök med fina embryon utan immunologisk utredning. Den kan du göra t ex hos Dr Dimitri i Aten, se Aten tråden! Kram och lycka till

• Jag är bara jag

Så himla less på tjatet om Aten!! Som om det är stört omöjligt få barn via nån annan klinik!! Samma mediciner utom lipiden då-fast min klinik kör den också ibland. Visste att tråden skulle hamna där. Vill man inte till Aten vill man inte ha barn. Jo det fan vill jag faktiskt vad ni än säger! Ni är ett extremt innegäng som inte tolererar nån annan klinik och ingen annan behandling. Ni peppar bara varann och ingen annan.  Så många som sagt upp bekantskapen med mig för att jag valt andra kliniker. Är vi inte alla i samma sits? Tydligen inte... F.ö vet jag en som varit i Aten flera ggr och misslyckats och sen lyckades på min klinik. Det ni! Det går få barn annanstans.

• Jag är bara jag

Jag tänker INTE byta. Jag har 5 embryon på min klinik. Så sluta tjata om Aten,jag får rysningar bara jag hör talas om Aten... Ni ser tyvärr inte själva vilken inneklubb ni blivit. Ni förändras ni som är med där.

• Cathy

Jag är bara jag: oj, det var värst vad du var på dåligt humör Du behöver inte göra behandling i Aten men vill du köra immunologiska tester så måste du åka utanför Sveriges gränser, till Aten eller London, USA. Vill du hellre åka till London så har du där bl a Dr Gorgy och Dr Shehata. Finns några till, bara att googla. Dr Braverman, Carolyn Coulam i USA och många andra. Tråkigt är det ju om du kör ED efter ED utan att lyckas och så vill du inte ta proverna...Eller?

• shivalilla

Hej - vi har precis talat med Falun och de har numera behandling för immunförsvaret  och det ska finnas även i Köpenhamn. Sen vet jag förstås inte om den skiljer sig åt från den i Athen, men jag tycker det är spännande att det sprider sig, kanske kommer det att erbjudas på alla klinker i framtiden. Får jag fråga vilken klinik du som inte ville byta klinik går till? Har de någon typ av immunologisk behandling där?

• Cathy

shivalilla; ja, Falun erbjuder intralipider och kortison som de flesta faktiskt blir hjälpta av. Men de kör enligt ett visst schema utan att ta fertilitetsrelaterade immuntester (alltså de immuntesterna som kan analyseras endast på ett fåtal labb i USa). Men det verkar gå bra ändå. Har hört många bli gravida genom ivf behandling i Falun som tidigare misslyckats på någon annan klinik i Sverige. I Aten kan du även få andra mediciner såsom Neupogen och Humira. Och ja, hoppas verkligen att immunbehandlingarna äntligen ska få ett spelrum även i den svenska fert vården!

• shivalilla

Cathy  - tack för att du delar med dig av det du vet!! GladJätteintressant att höra, ska försöka få tag på kliniken i Köpenhamn nästa vecka och höra mer exakt vad de erbjuder i frågan om mediciner och utredningar.  Jag känner mig väldigt frestad att testa en sådan här behandling om jag får, men det är ju lite läskigt också när ens vanliga läkare direkt avråder. Förstår inte  varför det inte forskas mer på det här området, verkar ju trots allt som det hjälpt ganska många... 

• Cathy

shivalilla; bara roligt om det hjälper dig att få en bebis Tyvärr ligger Sverige efter som vanligt och våra svenska läkare är så rädda för att tro på utländska studier Googla t ex NK cells+infertility och/eller intralipids på pubmed.com så får du upp många studier. Och kolla Dr Bravermans hemsida! Han har ett forum där man kan ställa frågor. Om du går i Falun får du säkert ta del av behandlingen!

• Sollena
    Cathy skrev 2015-04-11 21:39:41 följande:

Glömde att säga att om du bor i Sthlm så finns det dropp hjälp att få! Och ingen ide att ödsla mer tid och pengar på fler försök med fina embryon utan immunologisk utredning. Den kan du göra t ex hos Dr Dimitri i Aten, se Aten tråden! Kram och lycka till

Hej 
    Jag bor i Stockholm och vill ha intralipdropp, hur kan jag få det?

Jag försökte skicka privat meddelande till dig men det gick inte.
  • Filli89
    Sollena skrev 2016-10-19 12:43:13 följande:
    Hej 
    Jag bor i Stockholm och vill ha intralipdropp, hur kan jag få det?

Jag försökte skicka privat meddelande till dig men det gick inte.
    Hej försökte skicka medelande till dig men det gick inte. Men Marie Antonson på fertilitets pluss ger intralipid. Hennes mail finns på hemsidan, första Google matchen du får upp, kostar 1800 att sätta en dropp inklusive lösningen om du inte har det! Hoppas det går bra. Kram!
Svar på tråden Diskussion om aggressivt immunförsvar