Diskussion om aggressivt immunförsvar
Hej, jag skulle gärna vilja veta hur ni tänker om teorin om att vissa kvinnor har ett extra starkt immunförsvar som stöter bort embryot och därflör misslyckas med Ivf. Jag har försökt sätta mig in i det så gott det går, men det finns säkert andra som kan mer. Det finns alltså en behandling mot detta som b la innehåller ett speciellt dropp. Attityden i Sverige har länge varit minst sagt skeptisk (vår läkare på Cura öresund tror inte på det och menar det kan ha negativ inverkan istället), men nu görs det tydligen i Falun och jag vet att de erbjuder det i Köpenhamn också sedan förra året (annars verkar många ha åkt utomlands för att göra det).
Vi har gjort sex misslyckade försök trots att vi var gång satt in ett eller fler embryo "av toppkvalité" h, och det är klart att man börjar fundera. Vi tänker nu försöka få göra ett test först för att se om jag tycks ha de problemen, så får vi se sen hur vi går vidare. Hur tänker ni andra som gjort flera misslyckade försök trots på pappret "bra" förutsättningar? Har ni också funderat över det här med immunförsvaret? Skulle ni våga göra det trots att den ordinarie läkaren avråder? Det finns ju gott om solskenshistorier vad det verkar, inte minst här, om folk som åkt utomlands och blivit gravida med en gång. Fast det måste ju finnas de som inte lyckats då heller. Jag skulle gärna vilja se någon statistik över det här fast troligtvis finns det ingen tillförlitlig sådan. Tacksam om alla som har några som helst tankar, eller egna erfarenhet om det här, vill dela med sig!