• Blomman701

Redan47's samlade pärlor-resan efter plus

Kan inte vara lång tid kvar för er innan ert pyre tittar ut eller? :)

JZ79 skrev 2015-08-23 16:15:15 följande:

Så tänker vi också..att vi berättar naturligt redan när Pyret kommer så har barnet alltid hört berättelsen. Även hos oss vet några få utvalda att det är dubbeldonation..de kommer inte heller säga något dumt och så får Pyret bestämma själv sen.

• Blomman701

Det är verkligen sjukt olika Redan! Jag gick ju varannan vecka från v 20 och varje vecka de sista två veckorna. Konstigt att de inte kollar dig mer som bär på två...

• Blomman701

Jag hoppar gärna på en hemlig grupp på fb! Känner att vem som helst kan luska ut vem mqn är på detta forum om de vill.

• Blomman701

Det kommer gå jättebra imorgon!! :) Gör bara inte som jag med den där svampen som man ska tvätta sig med, körde den över hela ansiktet och GUD som det sved i ögonen. ;)

jmt skrev 2015-08-26 17:21:43 följande:

Hej på er alla!

Nu har jag äntligen läst igenom hela tråden från början. Känns så skönt att följa er som varit med i andra ÄD trådarna. Känner mig lite mer hemma här Jag hoppade på BF september tråden och har hängt där hela våren och sommaren, men de andra där har ju inte riktigt samma resa som vi har.

Påminner kort om mig: 31 år, bor i sthlm, 4 IVF i Uppsala (kortare kö) där äggen inte ville dela sig efter dag 3 typ, bara 1 återförande som inte fungerade. Blev remitterad till Huddinge för ÄD med upplysning om 2 år kö, sket i kön och åkte till Riga. Fick en donator som lämnade hela 17 befrukade ägg varav 1 ligger i min mage och korvar sig just nu.

I morgon ska hon plockas ut med planerat snitt (placenta previa tyvärr) men efter att ha läst om era snitt erfarenheter vet jag att det kommer att gå bra.

Vill också säga att jag är så sjukt glad för allas skull!!! Så knepigt och jobbigt vi haft det och så har det gått så bra för så många! Ingen nämnd ingen glömd

Tack för diskussionen om "berätta eller inte", jag ska nog berätta från början. Har hört rykten om en bok man kan läsa tillsammans.

Nu ska jag ta hand om det sista inför nedsläpp, ha en bra kväll alla!

• Blomman701

Jmt - jag hade ont de första dygnen men blödde som tur sparsamt. Efter fyra veckor var det mer spottings och efter sex veckor helt slut. Miste bara en halv liter blod vid snittet. :) Nu 12 veckor efter är det bar känselbortfall som känns läskigt.

• Blomman701

Skaffa genast ett bärdon, sjal eller sele som är ergonomisk! Då får ni båda närhet och det ger bra anknytning samt du kan packa med honom på dig och stoppa det dåliga samvetet där det hör hemma! Vet inte var du bor men I Stockholm finns butik du kan åka och prova vad som passar et, googla på det! kram

Snart lycklig skrev 2015-09-03 19:44:15 följande:

Redan, bokat flyttfirma och flyttstädning för första gången i mitt liv. Flyttat många ggr tidigare! Packar själva.

Jag känner hela tiden en rädsla att jag inte njuter tillräckligt, ägnar mig åt honom tillräcklig osv. Det gör jag säkert, men är sååå trött, så jag får inte in det i hjärnan liksom. Likaså får jag inte in, förstår inte riktigt att jag har honom. I början var jag euforisk, men nu är det som jag inte förstår, jag liksom bara gör. Usch, tiden går ju såååå fort, vet inte vad det är med mig. Känner mig rätt sorgsen emellanåt. Klart att det är svårt att förstå efter så lång kamp. Jag vet inte om det är ngn rädsla som blockerar mig. Han är fantastisk och så söt. Jag älskar honom så mkt. Det är inte det. Vet inte om bristen på amning, får mig att inte känns mig så nära, knyta an. Jag kör ju bara med flaska sedan många v tillbaka. Känner mig sorgsen också f att jag inte är yngre, att inte få vara m tillräckligt länge, att inte hinna/orka kämpa f ett syskon.

Näe, märker när jag skriver att jag nog måste ta upp detta med min nya BVC, efter flytten. Hoppas nya BVC är bra!

• Blomman701

knyt-an.se

Hittade affären... Och det finns flera grupper på fb en däf man kan ställa frågor och en dör man kan köpa begagnade egonomiska bärdon! :) Fick min fina vävda sjal igår så nu ska en i i trikå och en tunn för nyfödda säljas! Lycka till och youtube har bra klipp att lära sig från.

zaq1234 skrev 2015-09-04 14:27:41 följande:

snart lycklig, om du hittat affären med bärsjalar, så meddela gärna, jag funderar på en sådan.

• Blomman701

Idag på babymassagen blev jag väldigt lessen och irriterad på min bvc-tant! Inför alla säger hon att pyret är bra lik mig trots allt... Jag ska ta ett snack med henne om att det ska hon hålla tyst om! Nu tror jag ingen direkt uppfattade det ( antagligen önsketänkande) men jag/vi har sagt att vi inte går ut offentligt med hur dottern kom till, lite mer hjärnaktivitet hos tanten får det nog allt vara! Vi anser att det är pyrets historia att berätta och för vem hon vill berätta. Inte en bvc-tant inför mammor som fått barn utan att tänka! Hela dagen har varit förstörd, tills en vråltrött tjej sov några timmar på min mage.

• Blomman701

JZ79 ska göra det vid nästa tilfälle! Fick pepp av maken som var av samma åsikt. Detta fick mig att må väldigt dåligt. Jag orkar liksom inte heller med detta överdrivna att hon är sååååå lik mig, som tur för vår dotter är hon det inte alls mer än med samma färg på hår och ögon! Jag är så ful att det mest troligt bara är bra at generna inte gick vidare (maken håller inte med mig). Jag känner bara att jag inte behöver ha det inpräntat och påmint varje gång jag träffar Bvc. Älskar lillstumpan till bitar vem som än hjälpt med beståndsdelarna...

• Blomman701

Tack för uppbackning! Pratat med Bvc-tant och hon bad om ursäkt, ska inte upprepas. Hon får en chans till. Tydligen vanligare att folk inte säger till utan bara byter bvc... Tycker ju om henne i övrigt, så fin mot vårt pyre.

• Blomman701

Grattis Redan tänk att de äntligen är hos er! Hoppas du snabbt blir ännu bättre.

Grattis alla andra som fått plus och bebisar, har dålig koll då pyret på fyra månader tar all min tid!

Kram

• Blomman701

Redan vart köper du dina vitaminer?

Och till alla oroliga gravida så har jag en Doppler som jag använde väldigt sparsamt att lyssna på hjärtljuden när oron tickade på. Vill någon köpa den så skicka ett pm till mig. Den var guld att ha när jag tänkte att allt avstannat!

• Blomman701

Tackar! Får jag fråga vilket märke? Har köpt från Greatlife men tycker de är dyra även om bra!

Redan47 skrev 2016-03-27 01:04:31 följande:

Apotea.se

• Blomman701

Jag tog inget tillskott jod, aldrig hört talas om att behövs! Men vet folk som tagit Jodipax och strykt lite på insidan av armen (tunn hud) flr att få jod. Kan det va nåt?

pink lily skrev 2016-04-06 22:00:15 följande:

Ni som har erfarenhet av sköldkörtelproblem, äter ni jodtillskott samtidigt som ni tar Levaxin (eller annan form av tyroxin/sköldkörtelhormon) och hur mycket jod i så fall? Jag får förmodligen i mig för lite jod, precis som de allra flesta gravida och ammande tydligen, har sett rekommendationer från 175 till 250 mcg för gravida dagligen, för att sköldkörteln ska fungera optimalt.

Samtidigt är jag så rädd för att få i mig för mycket jod då det kan ge fostret problem med sin egen sköldkörtel, utan att man märker det. Nu sitter jag och räknar innehållet jod i all mat jag stoppar i mig, men har svårt att hitta ett bra jodtillskott att komplettera med. Märkena på de tillskott som min mage tål, t ex Helhetshälsa och Holistic, har jodtillskott av alger, och alger läser jag är för koncentrerat för fostret. Apotekets olika märken av tillskott har jod av kaliumjodid som en ingrediens, men också en massa annat skräp av tillsatser och kemiska former av tillskott som mage protesterar mot (rapar och mår illa).

Hur gör man, någon som har kan ge råd?

Har jag missat ett bra jodtillskott som ni känner till, som är "ofarligt"?

Svar på tråden Redan47's samlade pärlor-resan efter plus